| کد خبر: 195999 |

◄ اعتراض یک جایگاه‌دار: درآمدمان به جیب شرکت‌های برندینگ می‌رود

عدم پرداخت به موقع کارمزد جایگاه داران، باعث شده است که جایگاه داران نتوانند در مدیریت هزینه‌ و درآمد خود موفق عمل کنند و مشکلات زیادی برایشان به وجود آید. پرداخت کارمزد جایگاه داران از سوی وزارت نفت دو الی سه ماه طول می کشد، درحالی که جایگاه‌داران باید طی دو روز، هزینه خرید سوخت خود را به شرکت ملی پخش تسلیم کنند.

تین نیوز

یکی از جایگاه داران سوخت شهر تهران می‌گوید وزارت نفت کارمزد جایگاه‌داران  به صورت نسیه پرداخت می‌کند اما پرداختی جایگاه داران به وزارت نفت به صورت نقدی است.

مهدی فراهانی یکی از جایگاه داران شهر تهران به خبرنگار تین‌نیوز گفت: وزارت نفت برای اینکه تصدی گری خود را بر جایگاه دارن کاهش دهد، تحت برنامه‌ای به نامه «برندینگ» تصمیم به تشکیل شرکت های واسطه‌ای گرفت و با این سیاست قصد داشت 6هزار جایگاه  کشور به جای ارتباط مستقیم با وزارت نفت با این شرکت‌ها  در ارتباط باشند. در حالی این شرکت‌ها توسط بازنشسته‌های وزارت نفت مدیریت می شود و بیشتر از اینکه ماهیت اجرایی داشته باشند، شرکت های صوری و کاغذی هستند.

به گفته وی، بر اساس قوانین مصوب جایگاه‌داران مجبور به امضای قرار داد با شرکت هایی شده‌اند که با آنها مخالف بودند. جایگاه داران به دلیل اینکه باید کارمزد بالایی را بدون دلیل به این شرکت ها بدهند با اصل تشکیل شرکت های برندینگ مخالف‌اند. چرا که این شرکت‌ها، برای کاری که انجام نمی دهند درصد زیادی از درآمد جایگاه‌ها را دریافت می کنند.

برندینگ سوخت شامل واگذاری زنجیره تامین و توزیع، بعد از انبارهای نفت تا خودروهای مردم را شامل می‌شود که نظارت شرکت‌های صاحب صلاحیت و دارای نشان تجاری معتبر را به همراه دارد. این موضوع از طریق شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت از سال ۱۳۹۴ طبق اصل 44 قانون اساسی و با هدف کاهش تصدی‌گری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در دستور کار قرار گرفت و جلساتی تشکیل و شیوه‌نامه‌ای در این راستا تدوین شد.

این شیوه‌نامه مراحل قانونی خود را طی کرد تا ابلاغ شد. بر همین اساس برای جلوگیری از انحصار و جلوگیری از ایجاد رانت در کشور مقرر شد در هر استان بیش از ۳۰ درصد در هر شهرستان بیش از ۵۰ درصد و در کشور ۲۰ درصد نازل‌ها نباید در اختیار یک شرکت قرار بگیرد اما قوانین هم نتوانسته تاکنون رضایت جایگاه داران را جلب کند.

جریمه تبخیر

این جایگاه دار شهر تهران در ادامه گفت: مشکل دیگری که جایگاه داران با آن دست و پنجه نرم می کنند، جریمه شدن توسط وزارت نفت به دلیل تبخیر فرآورده‌های نفتی است؛ این در حالی است که اصلاً در این زمینه مقصر جایگاه دار نیست.

این جایگاه دار گفت: از هر 30 هزار لیتر بنزینی که به صورت پلمب، روزانه برای جایگاه‌‌ها ارسال می شود نزدیک به هزار لیتر تبخیر می‌شود  که به دلیل مسائل فنی، مقصر اصلی تبخیر فراورده های نفتی به ویژه بنزین خود وزارت نفت است. اما هزینه تبخیر از جیب جایگاه دار پرداخت می‌شود.

فراهانی معتقد است که عدم پرداخت به موقع کارمزد جایگاه داران، باعث شده است که جایگاه داران نتوانند  در مدیریت هزینه‌ و درآمد خود موفق عمل کنند و مشکلات زیادی برایشان به وجود آید.  او افزود: پرداخت کارمزد جایگاه داران از سوی وزارت نفت دو الی سه ماه طول می کشد، درحالی که جایگاه‌داران باید طی دو روز، هزینه خرید سوخت خود را به شرکت ملی پخش تسلیم کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.