| کد خبر: 195973 |

منبرهای عاشورایی و سیاسیون چپ و راست؛

نگاهی به بعضی سخنرانی‌های سیاسی- مذهبی در ایام ماه محرم

وقتی ایام سوگواری از راه می‌رسد، منبر و وعظ هم رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ مساجد و حسینیه‌ها پر از جمعیتی می‌شود که آمده‌اند تا طبق سنت نیاکان‌شان از آن فضا و سخنرانی‌ها استفاده کنند.

تین نیوز

وقتی ایام سوگواری از راه می‌رسد، منبر و وعظ هم رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ مساجد و حسینیه‌ها پر از جمعیتی می‌شود که آمده‌اند تا طبق سنت نیاکان‌شان از آن فضا و سخنرانی‌ها استفاده کنند. 

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، البته در این خطابه‌ها و سخنرانی‌ها تنها مسائل مذهبی نیست که به میان می‌آید؛ بلکه سیاست‌ هم گاهی چنان با این سخنرانی‌ها عجین می‌شود که منفک کردن آن چندان کار ساده‌ای نیست و طبیعتا هرچه پیش‌تر می‌رویم، این درهم تنیدگی بیشتر می‌شود. 

البته در این راستا اینکه گروه‌های سیاسی از این تریبون‌ها چطور استفاده کنند هم خود قابل‌بحث است. اگر نگاهی گذرا به چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، می‌بینیم که همواره سهم گروهی معطوف به طیف راست یا همان اصولگرایان از این تریبون‌ها بیشتر بوده‌ است و جریان چپ یا اصلاح‌طلبان از این فرصت کمتر استفاده کرده است. 

البته شاید در این میان بتوان عذر اصلاح‌طلبان درباره تریبون‌های نماز جمعه را پذیرفت؛ به هر حال این طیف کمتر توانسته‌ است در جایگاه خطیب نماز جمعه حاضر شود اما آیا می‌توان این عذر را در مراسم‌های دیگر مانند همین ایام محرم و مراسم‌های سوگواری امام سوم شیعیان هم پذیرفت؟! هرگاه این ایام از راه می‌رسد بسیاری انگشت اتهام را به سمت تریبون‌های سخنرانی می‌گیرند که آن اعتبار و جایگاه اولیه خود را از دست داده است؛ نقدی که چه خوش‌مان بیاید و چه به مذاق‌مان تلخ باشد، واقعیت دارد.

اما پرسش مهم‌تر اینجاست که چقدر قشر روشنفکر و متفکر جامعه از این تریبون‌ها برای بازگرداندن اعتبار اولیه استفاده کرده است؟! این پرسش وقتی درکنار استقبال کمرنگ از بعضی خطابه‌ها قرار می‌گیرد، پررنگ‌تر می‌شود؛ آن هم با این رنگ و بو که از اولین نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی تا امروز چه اتفاقی افتاده‌ است که دیگر مانند 40 سال پیش آن جمعیتی که برای نماز صف می‌بست، به چشم نمی‌آید. 

البته در این روزها فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی از یک‌سو و همزمان شدن آن با سالگرد درگذشت آیت‌الله طالقانی موجب شد تا حضور چهره‌هایی با خط و مشی اصلاح‌طلبانه پشت تریبون‌های سخنرانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

داوود فیرحی، مجید انصاری و فاضل میبدی از شخصیت‌های روحانی با گرایش اصلاح‌طلبانه‌ای‌هستند‌که‌توانستند صحبت‌های‌شان از این تریبون‌ها را به گوش مخاطبان خود برسانند.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.