| کد خبر: 195944 |

قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا می‌کند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: «کاهش تعداد سفرهای هواپیمایی همان قدر که برای مردم ناراحت‌کننده است، نگرانی ما را هم برانگیخته است، اما باید علت این کاهش بررسی شود.»

تین نیوز
 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: «کاهش تعداد سفرهای هواپیمایی همان قدر که برای مردم ناراحت‌کننده است، نگرانی ما را هم برانگیخته است، اما باید علت این کاهش بررسی شود.»

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد انلاین، این روزها هر کس بتواند با هواپیما سفر کند زندگی لاکچری دارد، دست‌کم آمارها این‌طور حکایت می‌کنند. طی سال‌های گذشته تاکنون، پیش چشم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، قیمت بلیت هواپیما چندین بار گران شد و در مقابل، تعداد متقاضیان سفر با هواپیما کاهش پیدا کرد. به گفته رضا جعفر زاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، تنها 2 درصد از مردم ایران توانایی سفر با هواپیما را دارند.

جعفرزاده توضیح داده: «به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است به دلیل کاهش نرخ ارز در راستای ارزیابی و کاهش قیمت بلیت هواپیما اقدام کنند. نرخ ارز این روزها درصدی پایین آمده، بنابراین به همان نسبت بلیت هواپیما باید کاهش پیدا کند.»

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، درباره این موضوع، گفت: «کاهش تعداد سفرهای هواپیمایی همان قدر که برای مردم ناراحت‌کننده است، نگرانی ما را هم برانگیخته است، اما باید علت این کاهش بررسی شود.»

سامانی توضیح داد: «طی یک سال گذشته، به دلیل افزایش ناگهانی و چندباره قیمت ارز، هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی در خصوص ارائه خدمات به مشتریان بالا رفته و مبلغی نیز به شرکت فرودگاه‌های کشور بدهکار شده‌اند.» به گفته او، در حال حاضر ایرلاین‌های داخلی رقمی در حدود 700 میلیارد تومان به شرکت‌ فرودگاه‌های کشور بدهکارند. سامانی به افزایش هزینه‌های تامین سوخت هواپیما نیز اشاره کرد.

چرا قیمت بلیت گران شد؟

ایرلاین‌ها حدود 60 درصد از هزینه‌های خود را به دلار پرداخت می‌کنند. به همین دلیل از فروردین‌ماه سال گذشته که دلار 4200 تومانی بحران ارزی به پا کرد، قیمت پروازهای داخلی و خارجی هم بیش از 50 درصد گران شد. روند افزایشی قیمت‌ بلیت هواپیما سبب شده مردم سفرهای جاده‌ای و ریلی را بیش از گذشته جایگزین سفرهای هوایی کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی را گسترده‌تر کرده‌اند؛ طی یک سال گذشته تاکنون، در برخی ایام تعطیل، دامنه افزایش نرخ بلیت هواپیما به بیش از 800 هزار تومان هم رسیده، هرچند این روند در پروازهای خارجی بیشتر مشاهده شده است.

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی به حدی پرحاشیه بود که حتی رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان از قیمت بلیت یک میلیون و 300 هزار تومانی پرواز اهواز به تهران گله کرد. عبدالامیر خوانساری‌نژاد در واکنش به عرضه بلیت برخی از پروازهای اهواز-تهران با چنین قیمتی گفت: «عامل اصلی این وضعیت، نبود نظارت بر قیمت‌هایی است که بیشتر در فصل تابستان و همزمان با مسافرت شهروندان عراقی به خوزستان و ایران صورت می‌گیرد.»

بهانه ایرلاین‌ها برای بالا بردن قیمت‌ها

تاکنون بهانه شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، افزایش قیمت ارز بوده است، اما نکته‌ای که در این میان مطرح است اینکه طی چند ماه اخیر نرخ دلار روندی نزولی به خود گرفته و به کمتر از 12 هزار تومان رسیده است. در این شرایط، انتظارات در این راستا بوده که قیمت بلیت هواپیما کاهش یابد.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر کاهش قیمت بلیت هواپیما تا پایان شهریورماه منتشر شده است. آن‌طور که سازمان هواپیمایی کشوری وعده داده، ایرلاین‌ها باید در قیمت بلیت هواپیما بازنگری کنند.

بر اساس جزئیات جدیدی که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده، دیگر خبری از بلیت با نرخ بالای یک میلیون تومان نیست.

آژانس‌های هواپیمایی چه می‌گویند؟

در این میان بسیاری از آژانس‌های هواپیمایی نیز از گرانی بیش از اندازه قیمت بلیت هواپیما گلایه دارند. یکی از کارمندان آژانس هواپیمایی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین گفت: «تعداد پروازهای داخلی و خارجی به یک اندازه کاهش پیدا کرده و درآمد آژانس‌ها کمتر از ماه‌های گذشته شده است.» به گفته او، کاهش سفرهای‌ هوایی از سال 91 شروع شد و با نوسان همراه بود؛ گرانی بلیت و فرسودگی ناوگان 2 دلیل عمده استقبال نکردن مردم از سفر با هواپیماست.

تعداد سفرهای هوایی در حالی رو به کاهش است که سفرهای جاده‌ای و ریلی نیز مشکلات خاص خود را دارد و به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته تاکنون صنعت ایران در شقوق مختلف حمل‌و‌نقل با کاستی‌های جدی مواجه بوده است. کمبود بودجه، تحریم و بهره‌وری پایین از مهم‌ترین دلایلی است که آگاهان اقتصادی در توضیح مشکلات صنعت حمل‌ونقل در ایران بیان می‌کنند.

منبع: اعتماد آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.