| کد خبر: 195621 |

آزاد راه مشهد-چناران با 700 میلیارد تومان ساخته می‌شود

در حال حاضر روزانه ۶۰ هزار خودرو در مسیر مشهد-چناران تردد دارند که تا ۱۰ سال آینده این میزان تردد به ۱۹۵ هزار خودرو در روز می رسد لذا ساخت این آزادراه از طرح های مهم آزادراهی کشور است.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گفت: برآورد اولیه برای تکمیل آزاد راه مشهد - چناران چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که با توجه به قابل پیش بینی نبودن اقتصاد کشور و تعدیل قراردادها برآورد می شود این طرح با هفت هزار میلیارد ریال تکمیل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جلال بهرامی در  بازدید میدانی از کارگاه اجرایی ساخت آزادراه مشهد- چناران در ۵۰ کیلومتری مشهد گفت: ساخت این طرح مهم از میدان نمایشگاه مشهد تا شهر چناران آغاز شده و تاکنون حدود هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی خارج بودن آزاد راه یاد شده از بافت شهر مشهد و اهمیت اجتماعی فعالیت و خدمت رسانی آستان قدس رضوی در این طرح را از ویژگیهای آن عنوان کرد و افزود: قابلیت مرحله بندی کردن ساخت این آزاد راه یکی از مهمترین نکات و امتیازات آن است که با تکمیل مرحله نخست از میدان نمایشگاه تا ۱۷ کیلومتر بعد می توان آن را زیر بار ترافیک برد تا پیمانکاران از درآمد عوارضی آن منتفع شوند.

او این طرح را دارای پایین ترین ریسک سرمایه گذاری برای پیمانکاران عنوان کرد و ادامه داد: پیمانکاران به واسطه پرداخت عوارض روزانه می توانند نقدینگی مود نیاز را تامین و برای طرح های خود پول پرداخت کنند لذا باید نوسانات نرخ ارز را در این طرح مهم کم کنیم همچنین اگر مرحله نخست طرح سریعتر انجام شود گره ترافیکی مشهد در ورودی شهر از چناران زودتر رفع می شود اما اگر این طرح در زمان تعیین شده به اتمام نرسد کل پروژه به خطر می افتد.

پیش بینی تردد روزانه ۱۹۵ هزار خودرو در مسیر مشهد-چناران

استاندار خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: در حال حاضر روزانه ۶۰ هزار خودرو در مسیر مشهد-چناران تردد دارند که تا ۱۰ سال آینده این میزان تردد به ۱۹۵ هزار خودرو در روز می رسد لذا ساخت این آزادراه از طرح های مهم آزادراهی کشور است.  

علیرضا رزم حسینی افزود: طرح آزادراه مشهد - چناران از ابتدای امسال آغاز شده است و طی ۳۶ ماه به اتمام می رسد و با سرمایه گذاری وزرات راه و آستان قدس رضوی در حال ساخت است و هزینه در نظر گرفته شده برای ساخت این آزاد راه ۵۴ کیلومتری بر اساس برآورد اولیه حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که با توجه به افزایش قیمتها این رقم افزایش خواهد داشت.

قائم مقام آستان قدس رضوی نیز در این بازدید گفت: در این بررسی میدانی مشکلات مطرح شد و هماهنگیهای لازم اتفاق افتاد و شهردار مشهد نیز مسئولیت ساخت بخش مختصری از طرح را پذیرفت.

مصطفی خاکسار قهرودی افزود: امیدواریم از امروز ادامه فعالیت ساخت طرح با سرعت خوبی پیش رود چون در حال حاضر موانع جدی برای پیشبرد طرح وجود ندارد و هماهنگی لازم برای پیشبرد آن انجام شده و از طرف دیگر هیچ جای نگرانی برای تامین هزینهها وجود نخواهد داشت.

در این بازدید همچنین مشکلات طرح مطرح شد که عبور طرح از محدوده شهر و تطابق آن با طرح تفصیلی شهر مشهد، تملک اراضی شخصی، دولتی، اوقافی و آستانه ای، تداخل مسیر با خطوط  انتقال نیرو و تاسیسات و راه های فرعی و حفر چاه و ساخت کارخانه آسفالت برای طرح از آن جمله بود.

همچنین مصوب شد که حدود پنج کیلومتر ابتدایی طرح در شهر مشهد از آزادراه به بزرگراه شهری تغییر یابد و مسئولیت ساخت و تملک اراضی آن به شهرداری مشهد واگذار شود.

اعطای مجوز  ساخت حداقل دو کارخانه موقت آسفالت در نقاط مختلف طرح و حفر یک دهنه چاه نیز از مصوبات دیگر بود.

همچنین مقرر شد که جا به جایی تاسیسات زیربنایی و خطوط انتقال انرژی نیز با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری انجام شود.

ساخت آزاد راه مشهد-چناران از یکم فروردین سال ۹۸ به صورت رسمی و طی قراردادی ۳۶ ماهه آغاز شد که وزارت راه و شهرسازی ساخت ۳۰ درصد به همراه تملک زمین طرح و  آستان قدس رضوی نیز ساخت ۷۰ درصد بقیه طرح را برعهده دارد.

آزاد راه شش بانده (سه باند رفت و سه باند برگشت) مشهد- چناران بدون تقاطع همسطح و برای تردد خودروها با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.

خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که شش هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر آن راه روستایی است.

تاکنون دو آزادراه مشهد - باغچه و کنارگذر شمالی مشهد در مجموع به طول ۱۱۲ کیلومتر در خراسان رضوی ساخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.