| کد خبر: 195588 |

شرط قطعه سازان برای آزادسازی واردات خودرو

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: قطعه‌سازان موافق آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر به شرط آزاد شدن سایر قیمت‌گذاری‌ها از جمله مواد اولیه قطعه‌سازی هستند.

تین نیوز

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: قطعه‌سازان موافق آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر به شرط آزاد شدن سایر قیمت‌گذاری‌ها از جمله مواد اولیه قطعه‌سازی هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «مازیار بیگلو»‌ گفت: در این صورت، باید تعرفه واردات مواد اولیه خارجی مورد نیاز قطعه‌سازان نیز صفر شده و مواد اولیه داخلی با یارانه در اختیارمان قرار بگیرد.

به گفته وی، اگر امروز واردات خودرو به کشور ممنوع شده ربطی به خودروساز یا قطعه‌ساز ندارد و دستگاه‌های دیگری که ممانعت ایجاد کرده اند باید پاسخگو باشند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به نشست دیروز قطعه سازان با مدیرعامل جدید ایران‌خودرو، اظهارداشت: موضوع اصلی که در این جلسه مطرح شد، اتحاد و وفاق بود تا مشکلات موجود بر سر راه خودروسازان و قطعه سازان به‌ویژه تامین نقدینگی حل شود.

به گفته وی، موضوعی که قطعه‌سازان در این جلسه بر آن تاکید ویژه داشتند، عدالت در توزیع پول بود. معتقدیم اگر پرداخت مطالبات قطعه سازان حداکثر ۱۲۰ روزه باشد همه خودروهای ناقص کف کارخانجات تکمیل و عرضه خواهند شد.

بیگلو ادامه داد: در موضوع سبد تامین کالا، نباید یک قطعه ساز آن قدر بزرگ شود که در ادامه مشکل ساز شود و برخی قطعه سازان کوچکتر از بین بروند.

محقق نشدن تخصیص ۸۴۴ میلیون یورو ارز

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در ادامه درباره تخصیص ۸۴۴ میلیون یورو ارز وعده داده شده به قطعه سازان نیز گفت:‌ این موضوع آن قدر مشمول گذشت زمان شده که امروز دیگر دردی از قطعه سازان دوا نخواهد کرد و با توقفی که در ادامه به دلیل ایام محرم و صفر و تغییر مدیرعامل ایران خودرو خواهیم داشت، اثرگذاری آن کمتر نیز خواهد شد.

وی بیان داشت:‌ هرچند در هفته های گذشته پرداخت این ارز، با پیشگام شدن یکی از بانک های عامل و اقدام یکی از قطعه سازان به جریان افتاده بود و انتظار می رفت طی یکی دو هفته نخستین پرداختی ارزی در این زمینه آغاز شود، اما تاکنون در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.

چهاردهم بهمن پارسال «فرشاد مقیمی» معاون وقت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.

بر این اساس، مقرر شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است، اما خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.

قیمت های بالای پیشنهادی صنایع دفاع

بیگلو همچنین درباره همکاری قطعه سازان با صنایع دفاع خاطرنشان کرد: هرچند ‌توانمندی و تجهیزات بسیار خوبی در مجموعه صنایع دفاع وجود دارد که حتی بیش از نیاز صنایع خودروسازی و قطعه سازی است، اما ‌قیمت هایی که برای تولید انبوه قطعات اعلام کرده‌اند، بسیار بالاتر از قیمت های هدف است.

وی خاطرنشان کرد:‌ تاکنون دو مورد از قطعات های تک (با فناوری بالا) توسط صنایع دفاع به تولید انبوه رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.