◄ آیا مزایای قطار سریعالسیر تهران اصفهان به هزینههایش میچربد؟
تابع هدف، رضایت مشتری است نه رکورد زنی در سرعت و رضایت مسافر را میشود با روشهای ارزان تر و با همین سرعتهای متعارف هم افزایش داد.
یک کارشناس حمل و نقل در مورد ملی شمردن پروژه قطار سریعالسیر تهران-اصفهان و تاکید بر سرعت در تعیین تکلیف این پروژه، توسط معاون اول رئیس جمهور، گفت: به پروژهای «ملی» میگویند که همه ملت از فوایدش بهرهمند شوند.
به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان تاکید کرد: آیا بهجز اهالی تهران و اصفهان و معدودی مسافر سایر شهرها افراد دیگری از پروژه قطار سریعالسیر تهران اصفهان بهرهمند میشوند؟
بیشتر بخوانید:
وی با بیان این مطلب در یک گروه تلگرامی حمل و نقلی و در جمع کارشناسان حوزه ریلی، افزود: اصلاً چند درصد از مسافران با قطار مسافرت میکنند؟ از این گروه چند نفر سریعالسیر را بر قطار معمولی ترجیح میدهند؟
این کارشناس با بیان اینکه در اطلاق کلمه «ملی» باید دقت بیشتری شود، اظهار کرد: آیا قرار است از جیب 80 میلیون نفوس ایرانی برای پروژهای هزینه شود که گروه محدودی از جامعه (عمدتاً مرکزنشین) از منافع آن بهرهمند میشوند؟
او در پاسخ به این دیدگاه که با توجه به آمار سال گذشته، که 2.6 میلیون نفر بین تهران و اصفهان با اتوبوس و مینیبوس جابهجا شدهاند که در صورت جذب تنها ۵۰ درصد از این میزان به پروژه سریعالسیر چیزی حدود 22 میلیون لیتر سوخت صرفهجویی خواهد شد و ظرفیت آزاد شده در محور موجود نیز میتواند منجر به جذب بیشتر بار به شبکه ریلی شده و ظرفیت حمل بار در محور منتهی به تهران را افزایش دهد و این موضوع یعنی افزایش سهم حمل ریلی و توسعه حمل ریلی، یک موضوع ملی، گفت: همگی این موارد با توسعه حمل و نقل ریلی به دست میآید.
به گزارش تین نیوز، قصابیان اظهار کرد: اما سوال این است که آیا مزایای طی سریعالسیر مسیر بین این ۲ شهر به هزینههایش میچربد؟ تابع هدف، رضایت مشتری است نه رکوردزنی در سرعت و رضایت مسافر را میشود با روشهای ارزان تر و با همین سرعتهای متعارف هم افزایش داد.
وی در پاسخ به این دیدگاه که در مسیر تهران اصفهان، «سرعت» یک پارامتر اساسی جذب مسافر است و رضایت مشتری هزینه خواهد داشت، بیان کرد: افزایش سرعت فیزیکی قطار همان کاهش زمان سفر نیست، چه فایدهای دارد که مسافر با سرعت 300 در سه ساعت به اصفهان برسد و تازه ملتمس تاکسی بشود که 45 دقیقه بعد به مرکز اداری اصفهان برسد؟ یعنی به همین سادگی مزیت سرعت بالا که این همه برایش هزینه میکنیم بی اثر میشود.
این کارشناس با تاکید بر اینکه نگاه جامعی به فرآیند کاهش زمان سفر وجود ندارد، گفت: اگر تابع هدف، کاهش زمان سفر باشد قطار سریع فقط یکی از المانهای آن است و سایر المانهای آن فراهم نیستند.
او خاطرنشان کرد: مگر چند درصد مسافران اصفهان به قصد تجاری و اداری سفر میکنند و برای رسیدن به مقصد عجله دارند؟ عمده مسافران اصفهان توریست هستند و برای توریست زمان سفر، ارزش زیادی ندارد و ترجیح میدهد کرایه کمتری بپردازد، حتی اگر بهجای سه ساعت پنج ساعته به مقصد برسد. مگر در اصفهان چه چیزی منتظر توریست است که اگر 2 ساعت دیرتر برسد آن را از دست میدهد؟
قصابیان گفت: باید در نظر داشت قطار سریعالسیر خط جداگانه میخواهد و احداث آن هزینه هنگفت دارد.این خط دارای تلورانسهای خیلی دقیقتر نسبت به خط معمولی است و هزینه نگهداری آن هم چند برابر خط رایج است، بنابراین میشود با پول احداث خط جدید، خط فعلی را بهسازی و تعداد زیادی ناوگان تهیه کرد و ظرفیت حمل مسافر را به میزان زیادی بر روی همین خط فعلی و بینیاز از سرعت 300 کیلومتر، افزایش داد.
به گزارش تین نیوز، او با تاکید بر اینکه هم اکنون از ظرفیت همین خط فعلی استفاده بهینه نمیشود، گفت: همیشه بهرهبرداری بهینه از امکانات موجود بر تاسیس امکانات جدید ارجحتر است.
او افزود: واقعیت این است که این پروژه ملی نیست چون همه ملت از منافع آن بهرهمند نمیشوند که هیچ بلکه ظاهراً قرار است از جیب همه ملت برای آن هزینه شود.
این کارشناس بیان کرد: اگر دنبال پروژه ملی هستیم برای مثال باید برویم دنبال احداث خطوطی که امکان ترانزیت و صادرات ریلی را تسهیل کند چرا که این پروژه ها برای کشور ارزآوری دارند و موجب افزایش درآمد سرانه میشوند.
وی تاکید کرد: وقتی مسافرکشی ریلی متوسطالسرعت دارد ضرر میدهد و حتی دولت هم از تعهد پرداخت سوبسید بلیت قطار سر باز میزند چطور میشود یک قطار سریعتر و گرانتر به مردم معرفی کرد؟ ضرر آن را چه کسی باید بپردازد؟ چرا باید ضرر بیشتری خلق کنیم؟ مگر بودجه عمومی چقدر کشش دارد که باری به این سنگینی بر دوشش بگذاریم؟
به گزارش تین نیوز، قصابیان با بیان اینکه وجود هزاران پروژه عمرانی نیمه کاره دولتی باید ما را متوجه کرده باشد که تعریف پروژه با اتکا به یارانه دولتی کار غلطی است، گفت: پروژههایی باید تعریف شوند که هزینههای خود را از درآمد خودشان تامین کنند و آویزان بودجه عمومی نباشند. آیا سریعالسیر اصفهان میتواند همه هزینههایش را از طریق فروش بلیت تامین کند؟
او اولویتبندی را شاه کلیدی که در نظام برنامه ریزی کشور گم شده است، ذکر کرد و گفت: اولویتبندی قاعدتاً وظیفه سازمان برنامه است و مسئولان ارشد باید در اولویتبندی گوش به توصیههای کارشناسی سازمان مذکور بدهند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.