| کد خبر: 195423 |

لیلاز: ترامپ برنامه داشت سه اتوبان منتهی به تهران را ببندد

سعید لیلاز تحلیلگر مسایل اقتصادی و سیاسی گفت: با تدابیری که دولت آقای روحانی اندیشیده، اقتصاد ایران در همه عرصه‌ها در حال خروج از دام تحریم هاست.

تین نیوز

سعید لیلاز تحلیلگر مسایل اقتصادی و سیاسی گفت: با تدابیری که دولت آقای روحانی اندیشیده، اقتصاد ایران در همه عرصه‌ها در حال خروج از دام تحریم هاست.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، سعید لیلاز در واکنش به اظهارات اخیر بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ درباره فساد در بازار خودرو اظهارداشت: آنچه ایشان درباره فساد در خودروسازان عنوان کرده،درست است.حتی به اعتقاد من ماجرا فراتر از این ارقام است.ازجمله ۶ میلیون دلار کالایی در گروه ایران خودرو به موریتانی فروخته شده  و امروز هیچ کس پاسخگوی گرفتن پول آن نیست،یا منابعی که در جاهای دیگر هدر رفته است؛ اما هیچ کدام به رضا رحمانی و دولت آقای روحانی ارتباطی ندارد و مربوط به دولت های گذشته است.

او افزود: اینکه با هدف بهره‌برداری سیاسی از غباری که کشور را فرا گرفته دروغ بگوییم،بسیار رذیلانه است.

لیلاز با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی فحش دادن به دولت آقای روحانی فضیلتی ندارد،گفت: اما  اگر با این عنوان دروغ بگوییم،رذیلت است.

نوک پیکان تحریم‌های ترامپ

او با بیان اینکه صنعت خودروسازی با همه مشکلاتی که در رابطه با تحریم ها داشته و نوک پیکان تحریم ها متوجه صنعت خودروسازی ایران بوده است،امروز در شرایط باثباتی قرار گرفته عنوان کرد: در بخشنامه ترامپ برای اعتمال تحریم‌ها علیه ایران،صنعت خودروسازی جلوتر از تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی قرار داشت.با این حال می توانم نوید بدهم که امروز خودروسازی از نقطه  حضیض تولید عبور کرده و تولید خودرو از تیرماه امسال در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: امسال بسیار امیدواریم که رکورد سال گذشته عبور کنیم. امسال امیدواریم بالاتر از۹۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود.خودروهای موجود در کف همه در حال جمع آوری است.هیچ کدام از خطاها و مسایلی که مطرح می‌شود،متعلق به دولت آقای روحانی نیست.طبیعی است که وقتی قیمت دلار از ۳۷۰۰ به ۱۴ هزار تومان افزایش می یابد، یک بازار رانت گونه جدید شکل می‌گیرد که در آن ممکن است شبکه فسادی شکل بگیرد.

قائم مقام شرکت ایران خودرو دیزل با بیان اینکه هم اکنون رشد صنعت خودروسازی مثبت است،تصریح کرد: بدون تردید می‌توان گفت که صنعت خودروسازی از دام تحریم ها رسته است.

راهی که دولت روحانی انتخاب کرد

او درپاسخ به این سئوال که یکسال است که قیمت کارخانه و بازار آزاد رانت در بازار خودرو ایجاد کرده و چرا اقدامی نشده است،گفت: دولت محترم باید خود را با شرایط جدید قیمت ارز تطبیق بدهد. مشکل  وزارت صنعت در این رابطه این بود که باید مشکل خریدهای قبلی را  حل می‌کرد، تا خریدهای جدید را با قرارداد جدید انجام شود.

لیلاز با تاکید بر اینکه هدف دولت آمریکا برای اقتصاد ایران، ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از این دوره گذر و انطباق بوده است،گفت: فرض کنید شما به عنوان یک خریدار خودرو قراردادی به ارزش ۷۰ میلیون تومان بسته اید،واردکننده قطعه بعد از افزایش قیمت ارز، CKD را با قیمت ۲۰۰ میلیونی وارد می کند، اگر خودروساز خودرو را به ۲۰۰ میلیون به خریدار بفروشد،خریدار را ناراضی کرده ،اگر ۷۰ میلیون تومان بفروشد، خودروساز زیان وارد کرده است.درست در این نقطه شبکه فساد پدید می‌آید.

او افزود: بنابراین دولت ناچار بوده در این شرایط یک گزینه را انتخاب کند؛ دولت در ایران با هدف مقابله با خواسته دولت آمریکا راه حل جلوگیری از تلاطم اجتماعی را انتخاب کرد و این الزاما غلط نیست،بلکه یک انتخاب است.

رها از بند تحریم‌ها

لیلاز در پاسخ به این سئوال که چرا باید مردم زیان این اتفاق را بپردازند؟ گفت: این زیان های ناخواسته ناشی از تحریم هاست.در نهایت اگر دولت یا خودروسازی ضرر کند، ملت هزینه اش را می دهد.خودروسازان ثبات اجتماعی را حفظ کرده و این هزینه را در طول زمان حفظ کرده است.در واقع خودروسازان ضربه تحریم های دولت ترامپ را با ضربه گیر مهار کردند.

وی ادامه داد: در یکسال گذشته ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کشوری کم شده است،مگر می شود که تلاطم ایجاد نشود؟ مهم این است که این تلاطم را چگونه جذب کنید؛یک شبه یا یکساله؟

قائم مقام شرکت ایران خودرو دیزل عنوان کرد: من معتقدم که دولت آقای روحانی به درستی و با هدف حفظ ثبات اجتماعی راه یکساله را انتخاب کرد.در غیراین صورت هم چوب را می خورد هم پیاز را. راهی که دولت انتخاب کرد سبب شد هم ثبات اجتماعی حفظ شد و هم تولید خودرو رو به افزایش بگذارد.امروز با روند کاهنده نرخ  تورم ،اقتصاد ایران هم به طور کلی از بند تحریم در حال گذر است.

این تحلیلگرمسایل اقتصادی گفت: در حال حاضر تولید در صنعت خودروسازی در حال افزایش است و این روند ادامه خواهد داشت.نه تنها در خودروسازی بلکه همه عرصه ها، اقتصاد ایران از دام تحریم ها در حال خارج شدن است.

او در پاسخ به این سئوال که بانک مرکزی برای برخی قطعات خاص خودروها ثبت سفارش بدون انتقال ارز انجام نمی دهد،گفت: این از جمله دروغ های رذیلانه ای است . هیچ اراده ای مبنی بر کوچکترین اختلال در این روند واردات قطعات خودرو وجود نداشته است.

لیلاز تاکید کرد: صنعت خودروسازی از سوی دولت امریکا در نوک پیکان حمله قرار گرفت.هدف دولت آمریکا این بود که ۸۰۰ تا یک میلیون نفر شاغل در صنعت خودروسازی که سه اتوبان شاهرگ حیاتی تهران از وسط این صنایع می گذرد،را تحریک کرده که این افراد به داخل اتوبان بریزند، جاده ها را ببندند و آشوب های اجتماعی ایجاد کنند،در حالی که دولت  با تدبیر این سیاست را خنثی کرده است.

او افزود: امروز صنعت خودروسازی از این مرحله عبور کرده است.با همه گرفتاری‌ها ، ناراحتی‌ها و  زیان‌هایی که ایجاد شده، این مساله حل شده است.البته یک شبکه فسادی ایجاد شده  که با آنهم برخورد شده است و تمام منابع در حال برگشت است.

این کارشناس اقتصادی گفت:امروز می توانم بگویم از نشانه بهبود وضعیت صنعت خودروسازی افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها در بازار است.این روند هم ادامه خواهد یافت.

او در پاسخ به این سئوال که آیا مشکل تامین قطعه داریم یا خیر؟ گفت: حتما داریم اما این مشکل هم با تدبیر در حال حل شده است و در حال عبور هستیم.

قائم مقام شرکت ایران خودرو دیزل یادآور شد: البته خط تولید برخی ها متوقف شده، اما تولید سایر خودروها در حال افزایش است.در پایان سال ۹۶ تولید خودرو بیش از یک و نیم میلیون دستگاه بود که در سال گذشته به نصف رسید، اما امسال نسبت به پارسال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید خودرو خواهیم داشت.خودروسازان هیچ تعهد انجام نشده‌ای، مگر درباره برخی خودروهای خاص ندارند.

معاون شرکت ایران خودرو دیزل گفت: اگر یک ریال در قیمت تمام شده خودروها کاهش یابد،قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.خودروسازان درباره قیمت خودرو در چارچوب علم اقتصاد تصمیم می‌گیرند،یعنی قیمت را با افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده کاهش خواهند داد.هر دوی این دو برنامه در حال اجراست.

منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهرداد فرشیدی 0 0

    پاسخ های جناب آقای لیلاز که سالها پیش در روزنامه همشهری خبرنگار بود و به لطف قلمی که در دست داشت خیلی سریع به جرگه مدیران نظام پیوست به نوعی فرار به جلو و امتناع از پاسخ صحیح به سووالات مطروحه است. تمام دست اندرکاران صنعت خودرو به خوبی می دانند که که عمده هزینه تولید خودرو مبتنی بر سه آیتم فولاد ، دستمزد و انرژی است که هرگونه تغییری در قیمت این سه آیتم تاثیرگذار، باعث گرانی هزینه تولید می شود. هر سه مورد فوق هم در ایران تامین و تولید می شود و در پی تغییر قیمت ارز ، متناسب با افزایش قیمت ارز رشد نکرد بنابر این گرانی چند برابری خودرو را نباید تمام و کمال به نرخ ارز مرتبط بدانیم. در سالهای گذشته که نرخ فولاد در بازار جهانی با کاهش فزاینده ای روبرو شد ، مدیران خودروسازی ایران در پاسخ به این انتقاد عمومی که چرا قیمت تولیدات را علیرغم کاهش محسوس قیمت فولاد در بازار پایین نمی آورید اعلام کردند که ما فولاد مصرفی خود را برای یکسال آینده از قبل و با قیمت گران قیلی خریده ایم ولی زمانی که قیمت ارز در ایران با رشد خیره کننده ای روبرو شد اعلام کردند که خرید ما روزمره است و چاره ای جز افزایش قیمت تولیدات مان متناسب با قیمت ارز نداریم.
    پاسخ آقای لیلاز در مرد واردات قطعات به صورت CKD هم دقیقا تداعی کننده همین توجیه غلط در تولید خودرو است که پیش از این هم بارها از سوی مدیران خودرو سازی به کار گرفته شده است. اثبات و بررسی هزینه تولید در هر صنعتی ، کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست. فقط کافی است از چند متخصص غیر وابسته و مستقل سوال شود.

  • ناشناس 0 0

    آقای لیلاز مشخص نیست که مدیر صنعتی هستند یا تاریخ نگار یا اقتصاددان؟ اول این را مشخص کنند تا بعد بتونیم به یک جمع بندی برسیم از صحبت های ایشان