◄ حمل و نقل عمومی رایگان اولویت اول ایران نیست
حرکت در مسیر حمل و نقل عمومی رایگان، به معنی بار مالی بیشتر برای دولتها نیست.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: حرکت در مسیر حمل و نقل عمومی رایگان، به معنی بار مالی بیشتر برای دولتها نیست.
به گزارش تین نیوز، مجید بابایی این مطلب را در شبکههای اجتماعی و به دنبال طرح این پرسش که «آیا رایگان شدن حمل و نقل عمومی قابل دفاع است»، بیان کرد و گفت: ممکن است از منظر اقتصادی رایگان شدن یک فعالیت بر عملکرد، ظرفیتسازی و بهرهوری آن فعالیت آثار و تبعات منفی داشته باشد.
به گزارش تین نیوز، بابایی افزود: یک فعالیت رایگان جذابیتی برای سرمایهگذاری بخش غیر دولتی ندارد. اما خدمات عمومی همیشه میتوانند استثنا باشند.
او تاکید کرد: آموزش عمومی، سلامت و دفاع از جمله حوزههایی هستند که در اغلب کشورها توسط دولتها حمایت میشوند، برخی بهطور کامل و برخی هم با مشارکت بخش غیر دولتی.
بابایی ادامه داد: حال سوال مهم این است که توسعه حمل و نقل عمومی و بهرهمند شدن آحاد مردم از خدمات حداکثری حمل و نقل عمومی چه تفاوتی با حوزه سلامت یا آموزش دارد که نباید مورد حمایت کامل باشد؟
به گزارش تین نیوز، او افزود: منافع سرشار حمل و نقل عمومی مستقیم بر سطح رضایت مردم، موبیلیتی روان و غیر مستقیم بر سلامت آنها موثر است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر حمل و نقل عمومی رایگان به معنی بار مالی بیشتر برای دولتها نیست چرا که با توسعه آن بخش قابل توجهی از سرمایهگذاری در بخش جاده و خودرو کاهش مییابد و البته هزینههای حوزه سلامت نیز در بلند مدت کاهش خواهد داشت.
او افزود: البته نرخ حمل و نقل عمومی در کشور ما تقریبا نزدیک به رایگان است اما در بسیاری از کشورها هزینه حمل و نقل عمومی در سبد هزینههای خانوار قابل توجه است.
بابایی همچنین در پاسخ به این دیدگاه که «رایگان کردن هرچیزی باعث اسراف و زیادهروی در آن میشود.چه بسا افرادی بدون نیاز دور شهر با وسیله عمومی بچرخند و مهمتر اینکه منابع تامین این رایگانسازی از کجا تامین شود؟» اظهار کرد: مسئله قیمت همواره یکی از معیارهای مورد توجه در حمل و نقل عمومی است. اما حساسیت این شاخص، کشور به کشور و شهر به شهر متفاوت است.
او با تاکید بر اینکه رایگان شدن حمل و نقل عمومی برای ایران جذابیتی ندارد چرا که نسبت قیمت بلیت به درآمد تقریباً نزدیک به همان رایگان است، افزود: آنچه که حمل و نقل عمومی ما را با مشکل مواجه کرده اولاً ضعف در ظرفیتسازیهای کارآمد و ارتقا یکپارچگی مدهاست و دلیل دوم قدرت خودروی شخصی است که بهدلیل اعمال سیاستهای خودرو محور به طور مستمر رشد کرده و البته هزینه پایین نگهداری خودرو شامل سوخت و ظهور تاکسی اینترنتی هم به این مسئله دامن زده است.
به گزارش تین نیوز، این کارشناس ادامه داد: پس ما در کشور امروز اولویت اولمان قیمت نیست اما در عین حال حرکت در مسیر رشد قیمت حمل و نقل عمومی و رشد نسبت قیمت بلیت به درآمد در آینده تصمیم و سیاست اشتباهی خواهد بود.
بابایی گفت: پیشنهاد بنده بیشتر مورد بحث شهرهای کشورهای توسعه یافته است. جایی که علیرغم توجه دولتها به حمل و نقل عمومی اما همچنان رشد سهم خودرو را داریم.
او افزود: سهم خودرو شخصی و تاکسیهای اینترنتی مرتب در این کشورها در حال افزایش است. خرید خودرو روز به روز آسانتر میشود و لابیهای قدرتمند خودرو با آفرهای بسیار جذاب اجازه استفاده حداکثری از حمل و نقل عمومی را نمیدهند.
وی خاطرنشان کرد: در این کشورها، هزینه حمل و نقل عمومی نسبتاً بالاست و بهویژه برای گروههای کم درآمد قیمت بلیت یک مانع جدی برای مشارکت بیشتر و حضور در فعالیتهای اجتماعی به شمار میرود.
بابایی عنوان کرد: سوالی که در این کشورها این روزها زیاد مطرح میشود این است که چرا با حمل و نقل عمومی با وجود آثار بسیار مثبت آن، مشابه خدمات عمومی حوزه بهداشت و آموزش نمیشود و چرا دولتها حاضرند میلیاردها دلار در توسعه معابر برای خودروی شخصی هزینه کنند اما وقتی نوبت به حمل و نقل عمومی میرسد حساب و کتاب اقتصادی مطرح میشود.
این کارشناس اظهار کرد: راه حل میتواند کاهش قیمت برای گروههای کم درآمد در وهله اول و رایگان شدن حمل و نقل عمومی در ادامه و انتقال بخشی از سرمایهگذاری جادهای برای توسعه ظرفیت حمل و نقل عمومی باشد که هزینه استفاده از خودروی شخص و تاکسی اینترنتی را افزایش دهد و از جذابیت آن بکاهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.