| کد خبر: 195238 |

مرور وعده‌های مسئولان:

◄ روزشمار تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل

باید برای افزایش ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل ایجاد شود که طرح آن در وزارت راه تهیه شد و پس از تصویب در هیئت دولت اجرا خواهد شد.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزیر راه‌ و شهرسازی از ایجاد ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل در وزارت راه‌وشهرسازی خبر داد.

به گزارش تین‌ نیوز، 25 آذر ماه پارسال بود که شهرام آدم‌نژاد در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه صنعت حمل‌ونقل و صنایع وابسته برگزار شد، گفت: در سال ۸۲ تعداد کشته‌های جاده‌ای به ۲۸ هزار نفر رسیده بود که این شاخص در یک‌روند ۱۰ ساله به ۱۷ هزار نفر رسید و در حال حاضر به پوسته سخت کاهش کشته‌های جاده‌ای رسیده‌ایم.

وی درباره راهکارهای کاهش تصادفات جاده‌ای تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام در وهله اول پایین آوردن سرعت خودروهاست. چون سهم سرعت در کشته‌های جاده‌ای ما بالا است و طبق قانون ۶۰ درصد کشته‌ها در ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرها اتفاق می‌افتد.

 آدم نژاد همچنین گفت: در مرحله دوم باید ایمنی ناوگان را ارتقا دهیم که شامل ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خودروهای سواری می‌شود.

آدم نژاد تصریح کرد: باید برای افزایش ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل ایجاد شود که طرح آن در وزارت راه تهیه شد و پس از تصویب در هیئت دولت اجرا خواهد شد.

پس از آن و در 28 اردیبهشت ماه امسال بود که  آدم‌نژاد در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت ارتقای ایمنی و تلاش برای کاهش سوانح حمل و نقل، بار دیگر اظهار کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی، ستاد ایمنی حمل و نقل با مأموریت ارتقای ایمنی حمل‌ و نقل از طریق بررسی علل وقوع سوانح، ارائه توصیه نامه‌ها، ترویج ایمنی و پیشگیری از وقوع سوانح با استفاده از رویکرد کاهش ریسک تشکیل می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل این ستاد، با مشارکت همه سازمان‌های تابعه و رگولاتور در هر یک از شیوه‌های حمل و نقل در حال انجام است و هیئت امنای این ستاد از نمایندگان ارشد نهادها و سازمان‌های ذیربط در حوزه بررسی سانحه تشکیل می‌شود.

آدم نژاد درباره ضرورت تشکیل این ستاد، گفت: بررسی سوانح تنها با هدف کشف علل و به منظور عدم تکرار سوانح مشابه در آینده انجام می‌شود و این فرآیند به منظور پیدا کردن «مقصر» سانحه نیست.

وی افزود: این موضوع نمایانگر کارکرد اصلی چارچوب بررسی سوانح به عنوان ابزاری در جهت حفظ و ارتقا ایمنی حمل و نقل است.

وی تاکید کرد: ارتقای ایمنی در دنیا، همواره به واسطه کشف علل ناقض ایمنی صورت گرفته و این موضوع از طریق بررسی‌های دقیق سوانح و حوادث شکل می‌گیرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: همین امر سبب شده است تا برخی کشورها با تمرکز بر این امر، مبادرت به ایجاد سازمان‌هایی مجزا با مأموریت ایمنی و بررسی سوانح کنند و در حال حاضر اکثر کشورها در دنیا ساختار بررسی متمرکز سوانح را در کشورهایشان ایجاد کرده‌اند که عملکرد مؤثر آن، موجب کاهش قابل توجه میزان وقوع سوانح شده است.

به گفته وی ایمنی صنعت حمل و نقل متشکل از پارامترهای مختلفی است که دربرگیرنده سازندگان وسایل نقلیه، بهره‌برداران و ارائه دهندگان خدمات، مالکان وسایل نقلیه، رگولاتورها، فرهنگ عمومی جامعه و بسیاری موارد دیگر است که باید تمامی این پارامترها در کنار و به موازات یکدیگر توسعه و ارتقا یابند.

تنها اندک زمانی پس از این اظهارات و در آخرین روزهای اردیبهشت، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با حضور آدم‌نژاد معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی و سید علی اکرمی‌فر رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری  امضاء شد که در مهم‌ترین مفاد این تفاهمنامه راه‌‌اندازی ستاد ایمنی حمل‌ و نقل جمهوری اسلامی ایران(ITSB) پیش‌بینی شده بود.

به گزارش تین نیوز، شهرام آدم نژاد در این مراسم عنوان کرد: بر اساس مذاکرات مستمری که همکاران من با مدیران این مرکز در طول این مدت داشته‌اند، نقاط همکاری مشترکی را در حوزه حمل و نقل شناسایی کردیم تا بتوانیم با کمک هم، به برخی از اهداف کشور در این حوزه دست پیدا کنیم.

وی در ادامه افزود: حوزه حمل و نقل هم به عنوان یک بخش زیربنایی و تأثیرگذار در توسعه کشور یکی از حوزه‌های فعالیت‌های این مرکز به شمار می‌رود که به‌واسطه آن امروز اینجا برای امضای تفاهم‌نامه میان معاونت حمل‌ونقل و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری دور هم جمع شده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در گفتگوهایی که صورت گرفت بر سر چند زمینه همکاری مشترک با محوریت تبادل دانش و اطلاعات فنی و علمی به توافق رسیدیم که اجرای آن‌ها می‌تواند راه گشای برخی از موضوعات کلان حوزه حمل‌ونقل باشد.

آدم نژاد همکاری در زمینه ایجاد و راه‌‌اندازی ستاد ایمنی حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران(ITSB) را یکی از موضوعات مورد تفاهم‌ اعلام کرد و توضیح داد: امروزه وجود نهاد متمرکز بررسی سانحه در راستای ارتقای ایمنی حمل‌ونقل به عنوان یکی از ضرورت‌های هر کشوری شناخته می‌شود از همین رو جلسات مستمری با سازمان‌های مرتبط در شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل در حال برگزاری است.

او ادامه داد: این ستاد به دنبال پیدا کردن مقصر نیست و فعالیت‌های آن منجر به شناسایی علل سوانح، پیشگیری از وقوع مجدد آن‌ها، کاهش هزینه‌های ناشی از تصادفات و سوانح و افزایش سطح رضایتمندی جامعه خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.