| کد خبر: 195202 |

◄ برقی‌سازی کامل حمل و نقل رویا نیست

اگر تمام سوخت‌های مایع در بخش حمل و نقل بخواهند با برق تامین شوند، ما به چیزی حدود 25 درصد ظرفیت اضافه در مقایسه با ظرفیت فعلی بخش برق دنیا نیاز خواهیم داشت که قابل انجام است.

تین نیوز

یک اقتصاددان تاکید کرد: اگر تمام سوخت‌های مایع در بخش حمل و نقل بخواهند با برق تامین شوند، ما به چیزی حدود 25 درصد ظرفیت اضافه در مقایسه با ظرفیت فعلی بخش برق دنیا نیاز خواهیم داشت که قابل انجام است.

به گزارش تین نیوز، حامد قدوسی در یادداشتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، به این پرسش که آیا «برقی‌شدن کامل حمل و نقل شدنی است»، پاسخ داد و با بیان مطلب بالا گفت: ادعا این است که در صورت گسترش خودروهای برقی، باز بخش برق به سوخت فسیلی مثل نفت نیاز خواهد داشت چون انرژی‌های تجدیدپذیر قادر به تامین این همه برق نیستند.

وی افزود: در واقعیت البته سهم نفت از تولید برق تقریبا صفر است و عمده برق غیرتجدیدپذیر از گاز و ذغال‌سنگ تامین می‌شود. در نتیجه حتی در صورت عدم کفایت ظرفیت تجدیدپذیرها، باز این بار اضافه انرژی بخش حمل و نقل بر دوش گاز و در درجه بعدی ذغال‌سنگ خواهد بود.

او تاکید کرد: ضمن این‌که باید دقت کنیم با گسترش خودروهای برقی، حجم بزرگی از ظرفیت ذخیره‌سازی غیرمتمرکز در شبکه برق ایجاد می‌شود که معضل گاه و بی‌گاهی (Intermittency) انرژی‌های نو را کم می‌کند.

وی ادامه داد: حال به سنت همیشگی تخمین سرانگشتی از اندازه برق مصرفی بخش حمل و نقل بزنیم و ببینیم که آیا زیرساخت تولید برق جهان قادر به تامین انرژی لازم برای بخش حمل و نقل هست یا نه.

او خاطرنشان کرد: مصرف روزانه بنزین و دیزل و سوخت جت و کشتی و امثال آن چیزی حدود 65 میلیون بشکه نفت خام در روز در کل جهان است (نزدیک هفتاد درصد ظرفیت پالایشگاه نهایتا به مصرف حمل و نقل می‌رسد) و انرژی داخل هر بشکه نفت خام حدودا 1700 کیلووات ساعت است.

قدوسی گفت:بر این اساس کل ظرفیت لازم برای بخش حمل و نقل حدود 4.6 میلیارد کیلووات توان است. (انرژی کل 65 میلیون بشکه در روز را بر 24 تقسیم کردیم تا به توان نیروگاه برسیم.)

وی اظهار کرد: موتورهای احتراق درونی بسیار ناکارا هستند و ضریب تبدیل انرژی آن‌ها حدود 20 درصد است. ضریب تبدیل انرژی در خودروهای برقی حدود 60 درصد است. یعنی یک ماشین برقی، چیزی حدود «یک سوم» انرژی ورودی یک خودروهای بنزینی را لازم دارد.

او افزود: با در نظر گرفتن ضریب کارایی سه برابری خودروهای برقی و با لحاظ کردن درصدی برای تلفات انتقال، می‌توانیم سرانگشتی بگوییم که برای حذف کل سوخت‌های مایع از بخش حمل و نقل (یعنی یک فرض حد بالا)، به چیزی حدود دو میلیارد کیلووات توان برق جدید نیاز داریم.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس تاکید کرد: ظرفیت نصب شده برق در دنیا، چیزی حدود هشت میلیارد کیلووات است. ظرفیت برق چین و آمریکا و اتحادیه اروپا روی هم، چیزی حدود چهار میلیارد کیلووات است.

وی گفت: موضوع را از زاویه دیگر هم آزمون کنیم تا مطمئن شویم در تبدیل واحدها خطای بزرگی نکرده‌ایم: کل مصرف برق جهان در سال حدود 25000 تراوات-ساعت است که می‌شود معادل انرژی روزانه حدود 40 میلیون بشکه نفت خام. با دقت به این که «ظرفیت» نصب‌شده بخش برق چندین برابر انرژی خروجی آن است، کمابیش به همان محاسبات قبلی می‌رسیم.

قدوسی افزود: بنابراین نتیجه‌گیری می‌شود اگر تمام سوخت‌های مایع در بخش حمل و نقل بخواهند با برق تامین شوند، ما به چیزی حدود 25 درصد ظرفیت اضافه در مقایسه با ظرفیت فعلی بخش برق دنیا نیاز خواهیم داشت که قابل انجام است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.