| کد خبر: 195156 |

اولین سقوط قیمت مسکن پس از ۴ سال

تورم در بازار مسکن منفی ۳درصد شد.

تین نیوز

 اطلاعات جدید دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد، در مرداد ماه ۹۸ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳ درصد نسبت به تیر کاهش پیدا کرد که اولین کاهش قیمت مسکن طی ۴ سال گذشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، آمار رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه نشان می‌دهد نرخ رشد قیمت مسکن در معاملات خرید آپارتمان برای اولین بار بعد از آبان سال 94 به زیر صفر رسید. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران مردادماه امسال در حالی به 13 میلیون و180 هزار تومان رسید که این میزان در ماه قبل-تیرماه 98- برابر با 13 میلیون و600 هزار تومان گزارش شده بود.

این موضوع نشان‌دهنده کاهش نزدیک به نیم‌میلیون تومانی متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در این ماه است.

آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن-تورم ماهانه مسکن- در مردادماه برای اولین بار بعد از 45 ماه متوالی- به‌جز ماه‌های نیمه‌تعطیل فروردین‌ماه که به‌عنوان ماه‌های استثنا در بازار مسکن محسوب می‌شود-به زیر صفر رسید و منفی شد؛ تورم ماهانه مسکن در ماه میانی تابستان- مرداد 98- معادل 3 درصد کاهش یافت.

هم‌چنین میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در این ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل-مرداد 97- نیز 77 درصد افزایش یافت که در مقایسه با تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه-نرخ رشد قیمت مسکن در تیرماه 98 در مقایسه با تیرماه 97-معادل 99درصد گزارش شده بود. این میزان تورم نقطه‌ای دست‌کم از ابتدای امسال، به لحاظ کم‌ترین میزان افزایش قیمت مسکن در هر ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بی‌سابقه بوده است.

فروردین ماه امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به فروردین سال گذشته 104 درصد افزایش یافت. تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه 112 درصد به ثبت رسید. در خردادماه این میزان افزایش قیمت معادل 107 درصد و در تیرماه به کم‌تر از 100 درصد یعنی 95 درصد رسید. در نهایت تورم نقطه‌ای مسکن در مردادماه به کمترین حد خود از ابتدای سال جاری تاکنون – معادل 77 درصد-رسید.

آخرین سابقه کاهش قیمت اسمی مسکن قبل از مردادماه امسال به آبان سال 94 برمی‌گردد؛ ماهی که در آن قیمت اسمی آپارتمان‌ها در مسیر تخلیه حباب قیمتی مسکن بعد از یک دوره جهش قیمتی کاهش یافت.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آبان 94 در مقایسه با میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه همان سال 6/ 1 درصد کاهش یافت و از مترمربعی 4 میلیون و150 هزار تومان در مهرماه آن سال به 4 میلیون و 80 هزار تومان در آبان ماه رسید.

بر اساس این گزارش تعداد مبایعه‌نامه‌ها 2931 فقره بوده است. ماه قبل این رقم 4260 فقره بوده که کاهش فاحشی داشته است.

ارزش معاملات در تیرماه 5470 میلیارد تومان بوده که این رقم در مرداد به 3670 میلیارد تومان کاهش داشته است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به‌جز 4 منطقه متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان روند کاهشی داشته است.

متوسط قیمت در منطقه یک در تیرماه 31 میلیون و 858 هزار تومان بوده است. این رقم در مرداد به 29 میلیون و 212 هزار تومان کاهش داشته است.

کم‌ترین قیمت هم برای منطقه 19 بوده با 5 میلیون و 806 هزار تومان برای هر مترمربع متوسط قیمت در این منطقه 7 میلیون و 133 هزار تومان اعلام شده است.

بیش‌ترین مبایعه‌نامه برای منطقه 5 با 367 فقره بوده است. متوسط قیمت در این منطقه روند نزولی داشته و به 16 میلیون و 331 هزار تومان به ازای هر مترمربع کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.