| کد خبر: 195141 |

◄ آثار منفی یک‌طرفه کردن محور کندوان

مردم صبور شهر مرزن آباد نیز سال‌هاست زندگی‌شان درگیر مشکلات ناشی از سفرهای جاده‌ای محور کندوان شده و از نبود مسیر کمربندی یا کنارگذر و حتی تقاطع غیر همسطح رنج می‌برند.

تین نیوز

در ابتدا جهت درک واقعی از حجم ترافیک محور کندوان، تحلیلی مختصر از وضعیت سفرها در مقطعی از محور طی ماه خرداد سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ ارایه می‌شود:

 تحلیل اولیه از حجم سفرهای جاده کندوان در ایام تعطیلات نیمه خرداد ماه (به عنوان یکی از ماه‌های پرتردد محور) در مقطع مکارود واقع درحومه جنوبی شهر مرزن‌آباد (به عنوان دروازه ورود و خروج سفر به شهرستان چالوس ) طی چهار سال اخیر نشان می‌دهد:

  • میانگین ترافیک روزانه خرداد ماه در جهت ترافیک کرج – چالوس طی چهار سال اخیر 38 درصد افزایش یافته است.
  •  میانگین ترافیک روزانه خرداد ماه در جهت ترافیک چالوس – کرج طی چهار سال اخیر 24 درصد افزایش یافته است.
  •  میانگین ترافیک روزانه ایام تعطیلات نیمه خرداد ماه در جهت ترافیک کرج – چالوس طی چهار سال اخیر 48 درصد افزایش یافته است.
  •  میانگین ترافیک روزانه ایام تعطیلات نیمه خرداد ماه در جهت ترافیک چالوس – کرج طی چهار سال اخیر 10 درصد افزایش یافته است.
  •  طی چهار سال اخیر، بین 20 تا 30 درصد حجم سفر خردادماه در ایام تعطیلات نیمه ماه صورت گرفته است.
  •  طی چهار سال اخیر میانگین ترافیک روزانه ایام تعطیلات نیمه خرداد تقریباً 2 برابر میانگین ترافیک روزانه کل ماه بوده است.

تحلیل فوق صرفاً بررسی اولیه داده‌های حجم سفر در مقطع خاصی از محور بوده و یقیناً با بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر حجم ترافیک محور و سایر پارامترهای  ترافیکی، نتایج مهمتر و جدیدتری حاصل خواهد شد.

 

اما سوال کلیدی و چالش برانگیز این است که آیا یک‌طرفه شدن محور کندوان در زمان اوج سفرها راهکار مناسبی است و همچنان باید ادامه یابد!؟

یک‌طرفه شدن محور در زمان اوج سفرها راهکاریست که طی سال‌های اخیر بدون مطالعات ترافیکی اجرایی شده است. این راهکار باعث افزایش ظرفیت یک جهت ترافیک شده و به تخلیه مسیر سرعت می‌بخشد. اما آیا به آثار منفی آن توجه شده است؟ آیا نتایج منفی این راهکار تحلیل شده است؟

از یک سو، زمان اوج سفرهای محور کندوان در ایام تعطیلات و روزهای آخر هفته فصول بهار و تابستان بوده و از سویی دیگر ایام مذکور،  بهترین زمان برای سفر به ییلاقات به خصوص مناطق کوهستانی است. همزمانی این 2 دسته سفر که در جهت مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند مشکلات بسیار زیادی را به خصوص برای تردد بومیان منطقه و همچنین از بعد ایمنی ترافیک به‌وجود آورده است. کنترل تقاطع‌ها و دسترسی‌های محور با مشکل مواجه شده و تک تک آنها مستعد حادثه شده‌اند. یک‌طرفه شدن محور باعث افزایش سرعت در جاده‌ای دوخطه با پیچ و خم‌های فراوان و غیر استاندارد شده که موجبات حوادث متعدد را فراهم می‌سازد. مضافاً در صورت ایجاد ضرورت سفر (مثلاً درمانی) که پای سلامتی یک یا چند انسان در میان باشد در شرایط یک‌طرفه بودن محور، این سفر حیاتی چگونه امکان‌پذیر شود!؟

مردم صبور شهر مرزن آباد نیز سال‌هاست زندگی‌شان درگیر مشکلات ناشی از سفرهای جاده‌ای محور کندوان شده و از نبود مسیر کمربندی یا کنارگذر و حتی تقاطع غیر همسطح رنج می‌برند. لذا با توجه به سنگین بودن هزینه مطالعات و اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح، شهر مرزن آباد نیازمند بودجه‌ای ملی جهت رفع مشکلات ترافیکی ناشی از حجم سفرهای محور کندوان است.

طی سال‌های اخیر موضوع تعریض محور کندوان از انتهای شهر مرزن آباد تا دزدبن مطرح بوده که این پروژه در حال اجراست. آیا تعریض این محدوده تمام مشکلات را حل می کند؟ حتماً به یاد دارید که قبل از افتتاح آزادراه محدوده چالوس _ مرزن آباد، شهر چالوس چقدر درگیر مشکلات ترافیکی بود! با افتتاح آزادراه آیا مشکلات بر طرف شد یا از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر جابه‌جا شد!؟  آری ! راهبندان‌های ترافیکی از شهر چالوس به شهر مرزن آباد منتقل شد!

یقیناً تعریض محور کندوان تا دزدبن نیز همین نتیجه را خواهد داشت و صرفاً گلوگاه ترافیکی را از شهر مرزن آباد به محدوده دزدبن منتقل خواهد کرد، اما مشکلات ترافیکی به‌خصوص از بعد ایمنی ترافیک همچنان پابرجا خواهد بود. چرا که همچنان حجم ترافیک سنگینی باید از معابر شهر مرزن آباد گذر نماید و تقاطع‌های متعدد، بریدگی‌های خطرناک، دسترسی‌ها و مراکز جذب سفر شهر مرزن آباد و حومه از عوامل اصلی کاهش ظرفیت و سطح ایمنی مسیر خواهد بود. البته عبور چنین حجم ترافیکی از معابر شهر مرزن آباد همچنان باعث ایجاد اختلالات و مشکلات ترافیکی به خصوص در محل تقاطع‌های شهری خواهد بود.

در پایان، با اشاره به این‌که تکمیل آزادراه تهران شمال یک برنامه بلند مدت بوده و سال‌ها زمان خواهد برد، انتظار می‌رود حل مشکلات ترافیکی ناشی از محور کندوان بر اساس مطالعات مهندسی حمل و نقل و ترافیک، طی برنامه‌های کوتاه و میان مدت نیز، به عنوان خواسته به حق مردم منطقه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.