| کد خبر: 194865 |

چند درصد از ضایعه‌های نخاعی به خاطر حوادث است؟

92 درصد از معلولیت‌های منجر به ضایعه‌های نخاعی ناشی از حوادث است.

تین نیوز

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: 92 درصد از معلولیت‌های منجر به ضایعه‌های نخاعی ناشی از حوادث است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمد محمدی‌قیداری  با تاکید بر این‌که بیش‌ترین درصد ضایعات نخاعی در اثر حوادث و گاه بی‌احتیاطی ایجاد شده و غالبا گریبان‌گیر جوانان است، اظهارکرد: صدمات ناشی از تصادف، عدم رعایت ایمنی در کار، افتادن از بلندی، پرتاب شدن اجسام به ناحیه پشت، تیر و ترکش خوردن به ناحیه ستون فقرات و مواردی از این دست می‌تواند باعث ضایعه نخاعی شود. دومین عامل ایجاد معلولیت ضایعه نخاعی نیز ناشی از بیماری مادرزادی، بیماری عصبی نخاع یا فشار به نخاع است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد دچار ضایعه نخاعی خواهد شد.

این مسئول با اشاره به این‌که ۳۱۷ نفر معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند، ادامه داد: از آن تعداد، 142 نفر به‌ضایعه نخاعی کمری، 115 نفر به ضایعه‌پشتی و 52 نفر به ضایعه‌نخاعی گردنی مبتلا هستند. همچنین 260 نفر از معلولان به صورت ماهانه، حق پرستاری در قالب کمک‌هزینه لوزام بهداشتی دریافت می‌کنند.

وی افزود: معلولان ضایعه نخاعی در سه سطح آسیب به گردن، آسیب به پشت و آسیب به کمر تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام با توجه به شدت و درجه معلولیت علاوه بر سایر خدمات مددکاری ماهیانه از مبلغ یک میلیون و 800 تا دو میلیون و 300 هزار ریال حق پرستاری دریافت می کنند.

محمدی‌قیداری یادآور شد: بیش‌تر آسیب‌های نخاعی از نوع ضربه‌ای است و معمولا هنگام تصادف به‌ویژه چپ کردن خودرو، سانحه با موتورسیکلت، حرکات شدید ورزشی، سقوط از ارتفاع و یا ضربات ناشی از چاقو ایجاد می‌شود. البته موارد غیر ضربه‌ای از دیگر علل ایجاد معلولیت ضایعه‌نخاعی معرفی است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: تحویل وسایل توانبخشی مانند تشک مواج، ویلچر معمولی و تشکچه ویلچر از الزامات مساعدت رایگان به معلولان ضایعه نخاعی است؛ این در حالی است که مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده ضایعه نخاعی تصادفات رانندگی، سقوط از بلندی و یا آسیب‌های ضربه‌ای و تومورهای نخاعی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.