| کد خبر: 194828 |

◄ انحصار در پی سیستم سنتی حمل‌ونقل جاده‌ای

اصولا بازارگاه‌ها در به حداقل رساندن فاصله‌ها در بعد زمانی نقش بسزایی دارند. این بازارگاه‌ها به‌تناسب تقاضای روزافزون جامعه و پیشرفت تکنولوژی جزء مقتضیات زمان حال محسوب می‌شوند. همان‌طور که هر ابزاری بسته به نحوه استفاده، دوسویه عمل می‌کند بازارگاه‌ها هم از این قاعده مثتثنی نیستند.‌

تین نیوز

اصولا بازارگاه‌ها در به حداقل رساندن فاصله‌ها در بعد زمانی نقش بسزایی دارند. این بازارگاه‌ها به‌تناسب تقاضای روزافزون جامعه و پیشرفت تکنولوژی جزء مقتضیات زمان حال محسوب می‌شوند. همان‌طور که هر ابزاری بسته به نحوه استفاده، دوسویه عمل می‌کند بازارگاه‌ها هم از این قاعده مثتثنی نیستند.‌

برای استفاده بهینه از بازارگاه‌ها، وجود زیرساخت مناسب و دانش استفاده از آن جزء ضروریات است؛ اما سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران سنتی است. حدودا ۹۸ درصد مالکیت آن شخصی است و با توجه به عدم مدیریت صحیح درگذشته و حال، ناوگان جاده‌ای از تنوع زیادی خصوصا`ازنظر سنی برخوردار است.

همچنین به لحاظ سوءمدیریت درگذشته و بدون در نظر گرفتن شاخصه‌های لازم درصد بالایی از رانندگان حمل‌ونقلی از سطح آگاهی پایین و ابتدایی برخوردارند که خود یکی از معضلات اصلی جامعه صنفی محسوب می‌شود. با توجه با نکات ذکرشده استفاده و بهره‌وری از بازارگاه درحال‌حاضر منحصر به درصد اندکی از جامعه صنفی خواهد بود که موجب بی‌ثباتی و بی‌عدالتی در حمل‌ونقل می‌شود.

درباره بی‌ثباتی نیز می‌توان گفت که طبق مصوبه ۲۰۹ عالی ترابری نرخ کرایه بر مبنای تن-کیلومتر قانونی و لازم‌الاجراست؛ اما زمانی که وارد اپلیکیشن یک بازارگاه عرضه بار می‌شوید اصلا توجهی به این اصل نشده و متقاضیان به هر قیمت پیشنهادی باید تن بدهند. در مورد بی‌عدالتی که توسط این بازارگاه‌ها شکل‌گرفته هم باید گفت که راننده‌ای از شهر محل سکونت خود باری به مقصد تهران حمل می‌کند.

کرایه حمل بار به‌صورت تعرفه و تن-کیلومتر از سالن اعلان بار محاسبه ‌شده و قانونی است. برای مثال حمل بار از شیراز به تهران ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است؛ اما زمانی که راننده به تهران می‌رسد و در بازارگاه به دنبال بار می‌گردد در بازارگاه باری به مقصد شیراز می‌بیند که هزینه حمل آن ۲ میلیون تومان است. این راننده چاره‌ای ندارد و باید بار را رزرو کند زیرا اگر این بار توسط این راننده رزرو نشود، توسط راننده دیگر که در کمین این بار است رزرو می‌شود.

درحالی‌که اصل کرایه همان ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است اما نبود سالن اعلان بار و نوبت‌دهی، حق انتخاب بار مناسب را از راننده در شرایط رقابتی گرفته‌می‌شود و یک‌میلیون از کرایه که حق مسلم راننده هست بین شرکت حمل‌ونقل و بازارگاه تقسیم می‌شود‌. در چنین شرایطی به علت نبود زیرساخت مناسب، بازارگاه نقش واسطه و دلال را به‌صورت پیشرفته و غیرحضوری ایفا می‌کند. چنانچه زیرساخت مناسب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراهم شود و همچنین امکان آموزش همگانی میسر شود و این طرح فراگیر و سراسر شود، امید می‌رود که حمل‌ونقل را متحول کرده و دربرگیرنده حقوق جامعه صنفی باشد.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.