| کد خبر: 194243 |

◄ لیست امید، ناامید است

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)، در خصوص همراهی دولت با شهرداری تهران در ساخت مترو، گفت: با تحقق این مهم قطعاً ارتباط دولت و مدیریت شهری می‌توانست در تأمین منابع مالی مترو بهتر از وضعیت فعلی باشد.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)، در خصوص همراهی دولت با شهرداری تهران در ساخت مترو، گفت: با تحقق این مهم قطعاً ارتباط دولت و مدیریت شهری می‌توانست در تأمین منابع مالی مترو بهتر از وضعیت فعلی باشد.

محمد نعیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز، در ارتباط با تاثیر روی کار آمدن لیست امید در مدیریت شهری و امید ایجاد شده در  کمک‌های دولت به مترو و برعکس شدن پیش‌بینی‌ها در این زمینه و اعتراف هاشمی به این‌که، دولت کم‌ترین کمک را به مترو کرده است، اظهار کرد: ارتباط دولت و مدیریت شهری می‌توانست در تأمین منابع مالی مترو بهتر از وضعیت فعلی باشد. در خصوص بحث فاینانس که عمده انتقاد شورا را نیز در پی داشته است می‌شد زودتر از ورود به شرایط اقتصادی فعلی وارد عمل شد و پیش از شروع تحریم‌ها فاینانس مترو را به سرانجام رساند و شرایط اقتصاد را برای سرعت بخشیدن به ساخت مترو تسهیل کرد. قطعا اراده رئیس‌جمهوری می‌توانست در اولویت تخصیص بودجه به مترو تأثیرگذار باشد و مشکلات را در این بخش به حداقل رساند.

وی به همراهی جهانگیری برای محقق شدن ساخت مترو، اشاره کرد و افزود: به‌زعم آقای هاشمی تمامی رؤسای جمهوری گذشته اراده خود را در تسریع ساخت مترو نشان دادند اما در دولت آقای روحانی این اراده هنوز به نتیجه نرسیده است. با این‌حال شهادت می‌دهم معاون اول رئیس‌جمهوری در همراهی با ساخت مترو تلاش زیادی کرد اما مشکلات کشور به قوت خود باقی است و شاید اگر رئیس‌جمهوری نیز با جدیت به این موضوع وارد می‌شد مشکلات ورود به حوزه فاینانس رو به کاهش می‌گذاشت.

این مقام مسئول در مترو تهران به ادامه کسری بودجه در ساخت و تجهیز حمل و نقل زیرزمینی اشاره کرد و افزود: بودجه دولت در بحث‌های ریالی بسیار دچار مشکل است و درصد تخصیص‌ها کم‌تر از بودجه جاری است و به همین علت مترو نیز تحت تأثیر وضعیت اقتصادی کشور از تحریم‌ها بی‌بهره نماند.  ناگفته نماند که با اولویت قرار‌دادن مترو در فروش اوراق مشارکت می‌توان کمک زیادی به این بخش کرد خصوصا این‌که 50 درصد از فروش اوراق با اعتبار دولت تضمین شده است. اما حتماً می‌توانست تأمین اعتبار برای مترو بهتر از این‌ها باشد.

نعیمی‌پور با انتقاد از کم‌توجهی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تصریح کرد: مسئله اساسی‌تری که دراین‌بین وجود دارد این است که متأسفانه در تأمین اعتبار مترو به منابعی غیر از اعتبارات دولتی توجه نشان داده نشده و منابع  مترو خلاصه‌شده در آن‌چه در قانون بودجه دولتی و شهرداری برای مترو در نظر گرفته شده است. این ارقام برای کارهای بزرگ و توسعه‌ای کفایت نمی‌کند. به همین دلیل باید تکیه بر منابع دولتی را محدود کنیم و باید روی سرمایه‌گذاری‌ها تمرکز بیش‌تری داشته باشیم.

به گفته وی، باید برای حصول به اهداف مترو، از دستگاه‌هایی کمک گرفت که با افتتاح خطوط جدید مترو از آن منتفع می‌شوند و حاضر هستند در سرمایه‌گذاری با ما مشارکت داشته باشند هرچند که مقدار سرمایه آن‌ها اندک باشد. مثال ساده در این زمینه، تمایل مدیران نمایشگاه بین‌المللی برای کاستن از بار ترافیکی است که همواره به مسئولان شهری اعلام شده و حتی حاضر شده‌اند به این منظور در ساخت مترو سرمایه‌گذاری کنند.

نعیمی‌پور در پاسخ به این سول که آیا برنامه‌ای برای واقعی‌کردن قیمت بلیت در دستور کار دارید، ابراز داشت: واقعیت این است که قیمت هزارتومانی منطق چندانی ندارد. قیمت بلیت مترو در مقایسه با کرایه تاکسی اصلا قابل قیاس نیست. پس قیمت به‌هیچ‌عنوان واقعی نیست اما در مورد نرخ بلیت مترو هیچ‌گاه به‌طورجدی موردبحث قرار نگرفته است. اگر قیمت به حد متناسب خود برسد و اگر سوبسیدها به‌طور شفاف اعلام و اجرا شود چرا ما نتوانیم به‌صورت BOT، خطوط مترو را بسازیم. امروز با هزار تومان بدون محاسبه استهلاک، درحال‌حاضر یک‌چهارم قیمت بلیت مترو پرداخت می‌شود که خیلی کم است. اما افزایش نرخ بلیت هم خود چالشی است که با آن درگیر هستیم.

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)، خاطرنشان کرد:به هر صورت برای تعیین قیمت واقعی باید به‌طورجدی کار شود و بر اساس آن یک گزارش توجیهی فراهم شده و تلاش شود که قیمت‌ها مناسب‌سازی شود و بر اساس قیمت‌های جدید از سرمایه‌گذار به‌منظور مشارکت در ساخت مترو دعوت شود تا بازگشت سرمایه پس از سرمایه‌گذاری تضمین شود. مشابه کاری که در بزرگراه‌ها شده است.

نعیمی‌پور به این نکته نیز اشاره کرد که،  مردم در قبال دریافت خدمات مناسب حاضر به پرداخت پول هستند. درصدد هستیم تا این مهم در سال جاری صورت واقعیت به خود بگیرد و با ارائه خدمات مطلوب مردم را در اداره شهر بیش از گذشته سهیم کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.