| کد خبر: 194240 |

دود کشمکش دولت و شهرداری اهواز در چشم شهروندان

حمل و نقل درون شهری یکی از چالش‌های خوزستان و به ویژه اهواز است.

تین نیوز

طبق قانون دولت ها و شهرداری ها هر کدام برای تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سهم مشخصی دارند اما در چند سال گذشته کشمکش دولت ها و شهرداری اهواز در پرداخت این سهم سبب شده تا شهروندان متضرر شوند و از کیفیت خدمات ارایه شده توسط تاکسیرانی این شهرداری کاسته شود.

آفتاب که به نیمه‌های آسمان اهواز می‌رسد گرمای هوا دیگر تاب و توان را از هر رهگذری می‌گیرد، شرایط با نزدیک شدن به زمان ظهر به مراتب سخت‌تر می‌شود و تا غروب آفتاب ادامه دارد. همین زمان اما اوج رفت و آمد مردم به نقاط مختلف شهر است، مشکلات رفت و آمد در این کلانشهر برای مردم فراتر از تحمل گرمای سوزان آن است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، از نبود جای توقف، کمبود تاکسی و جولان خودروهای مسافربر شخصی با تعیین نرخ سلیقه‌ای تاکسی که بگذریم به مشکلی به نام فرسودگی اتوبوس‌های درون شهری اهواز می‌رسیم، اتوبوس‌هایی که هر کدام رنگ رخساره‌شان از اوضاع وخیم درون آن‌ها خبر می‌دهد.

پوسیده شدن بدنه اتوبوس ها، ظاهر نامناسب و کثیف، میله های شکسته و رنگ رفته درون اتوبوس‌ها، پرده‌های نامرتب، نظافت نشدن کف برخی اتوبوس ها و حتی سوراخ بودن آن‌ها از همان ابتدا ذوق هر مسافری را کور می‌کند، این‌ها اما تمام مشکلات ناوگان اتوبوسرانی اهواز نیست.

از آن‌جا که فعالیت اتوبوس‌های درون شهری یکی از خدمات قابل توجه شهرداری‌ها به شهروندان محسوب می‌شود، دولت بر اساس قانون باید ۸۲/۵ درصد از پول اتوبوس‌ها را پرداخت کند اما به گفته اعضای شورای شهر و شهرداری اهواز این امر از سال ۹۱ محقق نشده است.

با توجه به الگوی جمعیتی و نیز شرایط آب و هوایی، اهواز به حدود ۸۰۰ اتوبوس نیاز دارد این درحالیست که کل اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز ۲۱۸ اتوبوس است که روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ دستگاه آن فعال است، آمار تعداد اتوبوس‌های کلان‌شهر شیراز یک‌هزار و ۱۶۰ و اصفهان دو هزار و ۳۰۰ است.

از سویی دیگر میانگین مدت زمان انتظار برای اتوبوس در هر ایستگاه ۳۰ دقیقه است البته در برخی نقاط این کلان‌شهر این زمان به یک ساعت نیز می‌رسد.

علی امیدوار یک شهروند جوان اهوازی که به گفته خودش به دلیل نداشتن خودروی شخصی ناچار به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است در این باره گفت: منزل ما در منطقه زیباشهر است برای رفتن به سرکار هر روز صبح با تاکسی به خیابان سلمان فارسی می‌آیم زیرا ساعت‌های تردد اتوبوس در صبح با زمان حرکت من هماهنگ نیست.

وی ادامه داد: زمان برگشت به منزل حدود ساعت ۱۳ است یعنی اوج گرما و شلوغی به دلیل درآمد محدود نمی‌توانم هر دو مسیر رفت و برگشت را از تاکسی استفاده کنم به همین دلیل باید خود را به یکی از اتوبوس‌های مسیر فاز یک یا دو پادادشهر برسانم.

این شهروند توضیح داد: ایستگاه‌های این مسیر نه تنها سرویس خنک‌کننده ندارند بلکه به شیوه سنتی از یک نیمکت آهنی بدون سایه‌بان ساخته شده‌اند به همین دلیل در این ساعت کسی روی آن‌ها نمی‌نشیند و همه به سایه کم کنار مغازه‌های مجاور پناه برده و منتظر آمدن اتوبوس می‌شوند.

وی ادامه داد: به دلیل فاصله طولانی میان حرکت اتوبوس‌ها در این مسیر همیشه تعداد مسافرها زیاد است. افراد کمی می‌توانند روی صندلی‌ها بنشینند و کسانی که جوانتر هستند سرپا می‌ایستند و بقیه از فرط گرما و خستگی همان کف اتوبوس می‌نشینند.

سهم هفت درصدی اتوبوس در جابه‌جایی‌های درون شهری

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار خوزستان در این باره گفت: حمل و نقل درون شهری یکی از چالش‌های خوزستان و به‌ویژه اهواز است، روزانه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار جابه‌جایی توسط وسایل نقلیه در سطح این شهر صورت می‌گیرد.

فاضل عبیات افزود: براساس قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت مقرر شد ۷۵ درصد ترددهای درون شهری توسط وسایل حمل و نقل عمومی انجام شود و شیوه‌های این جابه‌جایی در برنامه پنجم و ششم توسعه مشخص شده است.

وی ادامه داد: در این میان سهم مترو ۱۰ درصد معادل ۱۷۰ هزار تردد در روز، سهم اتوبوسرانی ۴۰ درصد معادل ۶۸۰ هزار تردد و سهم تاکسی ۲۵ درصد معادل ۴۲۰ هزار تردد روزانه است؛ تاکنون سهم مترو صفر درصد، اتوبوسرانی ۱۷ درصد و سهم تاکسی‌ها کم‌تر از هفت درصد بوده است.

وی ادامه داد: قرار بود از سال ۹۶ سالانه ۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی در شهر اهواز اضافه شود که این امر در سال ۹۶ محقق شد اما در سال ۹۷ اتوبوس‌ها خریداری نشد ولی برای امسال خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار دارد.

وی یکی از راه‌های جبران کمبود اتوبوس را نوسازی دانست و گفت: ۱۱۳ دستگاه اتوبوس در اهواز باید تا پایان سال تعمیرات اساسی شوند، به شرط تحقق این امر و خریداری ۵۰ دستگاه اتوبوس در سال آینده تعداد اتوبوسهای ناوگان عمومی به ۴۵۰ دستگاه می رسد.

۱۱۶ اتوبوس در انتظار تعمیر

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز نیز از لزوم بازسازی ۱۱۶ دستگاه اتوبوس در اهواز گفت و افزود: این اتوبوس‌ها در توقفگاه‌ها هستند و باید مشخص شود تعمیرات آن‌ها کجا و چگونه انجام می‌شود.

کوروش سبزعلی ادامه داد: هم اکنون ۲۰ دستگاه اتوبوس فعال به دلیل نبود راننده در توقفگاه‌های اتوبوسرانی قرار دارند البته تعدادی از آن‌ها سیستم خنک‌کننده ندارند.

وی درخصوص استفاده از بخش خصوصی برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بیان کرد: بخش خصوصی در هیچ کدام از شهرها برای واردات اتوبوس موفق نبوده‌اند.

۱۳۰ اتوبوس فعال در کلانشهر اهواز

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اسلامی اهواز در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز گفت: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه دولت، شهرداری و شهروندان هرکدام باید یک سوم هزینه بلیت اتوبوس را پرداخت کنند اما دولت از سال ۹۳ تا ۹۶ یارانه ای به شهرداری اهواز نداده است.

رحیم کعب عمیر ادامه داد: تا پیش از سال ۸۹ دولت حدود ۸۲.۵ درصد هزینه‌های اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی را پرداخت می‌کرد اما از آن زمان تاکنون هیچ اعتباری در این خصوص در نظر گرفته نشده است، در سال ۹۷ شهرداری حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه حمل و نقل عمومی کرد سود تسهیلات وام گرفته شده به این منظور ۱۳ درصد است که دولت ۹ درصد آن را پرداخت می‌کند.

۷۰ اتوبوس بدون کولر

وی بیان کرد: سیستم حمل و نقل عمومی در تمام کشورها غیر درآمدزا است و دولت‌ها باید یارانه بدهند، در ابتدای فعالیت شورای پنجم ۱۷۰ دستگاه اتوبوس در اهواز فعال بود که با خرید اتوبوس‌های جدید به ۲۲۵ دستگاه افزایش یافت اما اکنون تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد.

این عضو شورای شهر اهواز با اشاره به این‌که ۷۰ دستگاه اتوبوس فاقد کولر هستند خاطر نشان کرد: برای خرید هر اتوبوس ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که شهرداری چنین توان مالی ندارد از این‌رو به استاندار خوزستان پیشنهاد  شد مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال برای نوسازی ۷۰ اتوبوس اختصاص دهد.

نبود توقفگاه در هسته مرکزی شهر و حجم بالای تردد در این مسیر، یکی از مهم‌ترین دلایل برای آنست که شهرداری اهواز و استانداری خوزستان توجه ویژه‌ای به سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس داشته باشند از سویی دیگر حجم بالایی از مسافران درون شهری که اتوبوس را به عنوان وسیله نقلیه انتخاب کرده‌اند از قشر کم درآمد هستند که توان استفاده از وسیله شخصی یا تاکسی را ندارند؛ باید دید برنامه دولت و شهرداری برای جبران حدود ۶۵۰ دستگاه اتوبوس این شهر چیست؟

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.