| کد خبر: 194076 |

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشش:

◄ فعالیت‌های اقتصادی باید با محور اشتغال‌زایی باشند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشش ضمن اعلام خبر راه‌اندازی کارگاه تعمیرات واگن در سیرجان اعلام کرد که این مجموعه بادید اشتغال‌زایی کارگاه تعمیرات واگن در سیرجان را راه‌اندازی می‌کند.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشش ضمن اعلام خبر راه‌اندازی کارگاه تعمیرات واگن در سیرجان اعلام کرد که این مجموعه بادید اشتغال‌زایی کارگاه تعمیرات واگن در سیرجان را راه‌اندازی می‌کند. ناصر صوفی گفت: «با نگاه به این موضوع که وظیفه ما اشتغال‌زایی نیست اما باید عنوان کنیم که راه‌اندازی این کارگاه به اشتغال هم کمک می‌کند. در شرایط فعلی کشور، همه مجموعه‌ها باید این نگاه را داشته باشند.»

به گزارش تین‌نیوز ناصر صوفی در گفت و گو با هفته نامه حمل و نقل، درباره فعالیت‌های این مجموعه گفت: «زمانی که مسئولیتی به فردی سپرده می‌شود درواقع وظایف از پیش تعیین‌شده‌ای بر عهده او گذاشته‌شده است. افرادی که پیش از حضور اینجانب در این سمت انجام‌وظیفه کرده‌اند بیشتر تلاش داشته‌اند لکوموتیوهایی که متوقف بودند را مجددا راه‌اندازی کنند.»

من زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم بر اساس نیازسنجی متوجه شدم که باید در حوزه بهره‌وری لکوموتیوها ورود کنیم.» صوفی افزود: «همچنین در این نیازسنجی متوجه شدیم که تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده‌ای برای پیشگیری از خرابی لکوموتیوها نداریم. به این معنا که لکوموتیوها طبق یک برنامه از پیش تعیین‌شده متوقف و سپس تعمیرات روی آن‌ها انجام شود. تا پیش‌ازاین فعالیتی که انجام می‌گرفت مانند یک مسکن عمل می‌کرد که فقط به‌صورت مقطعی و راه‌اندازی در همان زمان ثمربخش بود. بنابراین این موضوع به‌عنوان یک دستورالعمل برای اجرا تبیین شد.»

او در ادامه افزود: «به‌طور مثال نقص فنی یک لکوموتیو را برطرف می‌کنیم به سیر می‌رود و بعد از مدتی مجددا با نواقص بیشتری برای تعمیر بازمی‌گردد. در این موضوع مهم‌ترین نکته راه‌اندازی تعمیرات پیشگیرانه بود که سبب شد میزان خرابی‌ها تا امروز کاهش خوبی داشته است.»

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشش بابیان اینکه هدف از تحلیل خرابی‌ها کاهش هزینه‌ها است تشریح کرد: «با نگاه به این موضوع از طرفی نیز سعی کردیم علل خرابی‌ها را پیدا کنیم. اگر بخواهیم مثالی از این اقدام و میزان کاهش هزینه‌ها بزنیم می‌توان گفت ۵۲ دستگاه توربو شارژر در ۶ ماهه اول سال ۹۷ خراب و به تعمیرات نیاز داشتند.»

با بررسی و تجزیه‌وتحلیل فنی در مورد علل خرابی‌ها و انجام تعمیرات پیشگیرانه، خرابی‌ها در ۶ ماهه دوم همان سال به ۱۰ دستگاه کاهش یافت و در همین مورد حدود ۸ میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی شد.» او خاطرنشان کرد: «در مثال دیگر در ابتدای دوره نیز مصرف چرخ لکوموتیوها تقریبا ۳ برابر شده بود که پس از بررسی‌های انجام‌شده به علت این موضوع پی بردیم و در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم که در لکوموتیوها باید یک بالانس وزنی روی چرخ‌ها وجود داشته باشد و اگر این موضوع رعایت نشود میزان سایش در چرخ‌ها متفاوت می‌شود. فرض کنیم دوچرخ در یک محور وجود دارد. این دوچرخ صلب هستند.»

اگر یکی از این چرخ‌ها نسبت به دیگری بیشتر سایش داشته باشد باید چرخ دیگر هم به همان اندازه تراش بخورد. به همین دلیل است که معمولا گفته می‌شود قطار در مسیر بازگشت برگردانده شود. همچنین دریافتیم در بدو امر در فنربندی بوژی‌ها شیم گذاری وجود داشته است که به‌مرورزمان از بین رفته است؛ بنابراین شیم‌گذاری را انجام دادیم و بالانس وزنی را مجددا برای لکوموتیوها ایجاد کردیم. عملا میزان سایش چرخ‌ها با این کار پایین آمد و امروز شاهد این هستیم که نسبت به پارسال تقریبا مصرف چرخ یک‌سوم شده است.»

صوفی در ادامه درباره بومی‌سازی و داخلی‌سازی برخی قطعات لکوموتیو اضافه کرد: «با افزایش چند برابری ارز و عدم امکان LC و فاینانس، برای ثبت سفارش قطعات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم؛ بنابراین سعی کردیم به سمت داخلی‌سازی حرکت کنیم. داخلی‌سازی قطعات چند حسن دارد. یک حسن آن این است که زمان تأمین قطعات کوتاه می‌شود. از طرفی به‌نوعی خیالمان راحت می‌شود که اگر تحریم‌ها شرایط را بدتر از این هم کند باز با مشکل مواجه نخواهیم شد.»

قرار نیست به دلیل تحریم لکوموتیوها بخوابند و چرخ حرکت و پیشرفت کشور بایستد.» مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشش در ادامه تأکید کرد: «به‌صورت جدی، هم برای داخلی‌سازی و برای کاهش هزینه‌ها فعالیت می‌کنیم. در این راستا آزمایشگاه آب و روغن در مجموعه راه‌آهن کشش راه‌اندازی و علاوه بر کاهش هزینه‌ها سبب تسلط کامل در این حوزه شده است. خوشبختانه در این مدت نیز مشکلات یا حل شده و یا در حال حل‌شدن است.»

او در ادامه درباره راه‌اندازی کارگاه تعمیرات واگن در سیرجان افزود: «اواخر خردادماه سال جاری این کارگاه به ما تحویل داده شد. با توجه به شرایط نامناسب ابنیه و تأسیسات آن از همان روز تحویل با جدیت کار مرمت و تجهیز آن را آغاز کردیم و طبق زمان‌بندی مقرر شد تا ابتدای مهرماه به بهره‌برداری برسد اما بنا داریم که به‌نوعی از ابتدای شهریورماه فاز اول فعالیت‌های این کارگاه را آغاز و طی یک ماه یعنی از ابتدای مهرماه فاز دوم و نهایی را اجرا تا کارگاه به بهره‌برداری کامل برسد.»

 او خاطرنشان کرد: «با نگاه به این موضوع که وظیفه ما اشتغال‌زایی نیست باید عنوان کنیم که راه‌اندازی این کارگاه به اشتغال هم کمک می‌کند. در شرایط فعلی کشور، همه مجموعه‌ها باید این نگاه را داشته باشند.»

صوفی در ادامه با اشاره به اهمیت سرلوحه امور قرار دادن شعار سال گفت: «قطعا باروی آوردن به سمت تولید داخلی هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. ما به‌نوعی روی پای خود ایستادن را یاد گرفته‌ایم. در برخی حوزه‌ها آن‌قدر فعالیت‌های خوب و بزرگی انجام‌شده است که باید به ایرانی بودن خودمان ببالیم.»

 مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشش با تأکید بر استفاده از توان و دانش داخلی افزود: «برنامه ما با نگاه به این شرایط این است که باید رشد کنیم. همانند سال قبل بالاترین میزان حمل بار در کشور را در بخش خصوص بر عهده بگیریم و این در حالی است که میزان لکوموتیوهای ما گاهی کمتر از دیگر شرکت‌های خصوصی است که در این حوزه فعالیت دارند.»

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.