| کد خبر: 194043 |

از "کمبود فضا" تا «مسکن ارزان»

رییس شورای شهرستان بهارستان اوقافی و قولنامه‌ای بودن املاک را از مشکلات این شهرستان برشمرد و گفت: مهاجرت چند برابری و افزایش جمعیت، در برخی اوقات منجر به تبدیل این منطقه به محل خوابگاه شده است.

تین نیوز

رییس شورای شهرستان بهارستان اوقافی و قولنامه‌ای بودن املاک را از مشکلات این شهرستان برشمرد و گفت: مهاجرت چند برابری و افزایش جمعیت، در برخی اوقات منجر به تبدیل این منطقه به محل خوابگاه شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حمید آهنگ با بیان این‌که شهرستان بهارستان طی سرشماری آمار نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ ، ۵۳۶ هزار و ۳۲۹ نفر جمعیت دارد و شامل دو بخش گلستان و بوستان و سه شهر گلستان، نسیم شهر ، صالحیه و پنج روستای امام‌زاده باقر، ریه، همدانک، اورین و خیرآباد پایین‌ است، اظهارکرد: این شهرستان یکی از پرجمعیت ترین، پرتراکم ترین، کم توسعه و محرومترین شهرستان های استان تهران و کشور محسوب می شود.

وی  با اشاره به حضور اقوام و خرده فرهنگ‌های مختلف در این شهرستان، گفت: شهرستان بهارستان در جنوب غربی پایتخت قرار دارد و با عنایت به اجتماع مهاجرین از اقصی نقاط کشور آمیخته‌ای از کلیه آداب و رسوم خاص اجتماعی سراسر کشور را در خود جای داده است .

ساخت ۳۰ مسجد جدید علاوه بر ۱۳۰ مسجد موجود در بهارستان

رییس شورای شهرستان بهارستان با اشاره به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های، انقلابی، فرهنگی‌ومذهبی شهرستان بهارستان، ادامه داد: با توجه به وجود چهار بقعه متبرک زیارتی، بیش از ۴۰۰ هیات مذهبی، ۱۸۰ حسینیه و ۱۳۰ مسجد ساخته شده و ۳۰ مسجد نیز در حال ساخت است.

به گفته وی،  ۲۵۰ شهید، ۶۲۶ جانباز، ۴۰ آزاده، دو امام جمعه و مصلی‌های اقامه نماز جمعه و چند حوزه علمیه ویژه برادران و خواهران، کتابخانه‌های متعدد، حضور روحانیت عالم و بسیج مردمی، غالب فرهنگ و عقاید مردم تحت تأثیر قرار گرفته، به‌طوری که از شهرستان بهارستان تحت عنوان «پایگاه و دیار ولایی شور و عاشورائیان» یاد می‌شود.

آهنگ در ادامه تشریح کرد: نزدیک بودن به پایتخت و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هم‌چنین دسترسی به اتوبان تهران - ساوه،  جاده تهران - ساوه و حضور پایانه حمل و نقل کالای استان تهران در نسیم شهر از دیگر مزیت‌ها و فرصت‌های شهرستان بهارستان است که در صورت عدم مدیریت مناسب ممکن است تهدیداتی از جمله مشکلات ترافیکی، افزایش تصادفات راهنمایی و رانندگی و ... را به همراه داشته باشد.

رشد جمعیت با تخصیص سرانه‌ها برابری نمی‌کند

وی  در ادامه گفت: علی‌رغم کارهای انجام شده بسیار زیاد،  برنامه‌ریزی و مدیریت و فعالیت‌های مسئولان استانی و شهرستانی؛ مهاجرت چند برابری به شهرستان و افزایش جمعیت، در برخی اوقات منجر به تبدیل این منطقه به محل خوابگاهی، افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده، افزایش تردد سفر ساکنان و کمبود سرانه‌های آموزشی و درمانی، فضای سبز، تفریحی، نشاط و ورزشی شده است و رشد جمعیت با تخصیص سرانه‌ها برابری نمی‌کند.

رییس شورای اسلامی شهرستان بهارستان با اشاره به فعالیت بخش‌های صنعتی و تولیدی در این منطقه و فرصت‌های پیش رو گفت: بیش از ۲۲ هزار واحد صنفی، همچنین بیش از ۱۲۰۰ واحد تولیدی در زمینه سلوزی، شیمیایی، فرآورده های نفتی، کشاورزی، کانی غیر فلزی، خدمات و ... مشغول فعالیت هستند وبیش از ۷۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان به صنایع اختصاص یافته که در مجموع بیش از ۱۵ هزار شغل ایجاد کرده است، اما  این تعداد شغل جوابگوی جمعیت این شهرستان نیست

آمادگی شهرستان برای جذب سرمایه‌گذار

آهنگ با تاکید بر توجه به اقتصاد برون‌زا و لزوم جذب سرمایه گذاران از آمادگی مجموعه مدیریت شهری و روستایی برای جذب فعالان اقتصادی و تبدیل شدن این منطقه به یکی از قطب‌های صنعتی و اقتصادی استان خبر داد.

وی با اشاره به ظرفیت جوانان این شهرستان تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیتی شهرستان در زمینه اشتغال علیرغم وجود شهرک ها و لکه‌های صنعتی و اصناف مختلف و متعدد، در برخی حوزه‌ها، شاهد نبود شغل مناسب برای افراد آماده به کار ماهر و تحصیل کرده هستیم و متاسفانه پاسخگوی جوانان متقاضی کار و ارباب رجوع نیستیم و امیدواریم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به «رونق تولید» نامگذاری شده است و با توجه به سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت، با عنایت به اقتصاد دانش‌بنیان، مشاوره با نخبگان و کارشناسان و همراهی اصحاب رسانه، موانع تولید بررسی و مرتفع شود.

بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز و ۵۰۰۰ دانشجو در شهرستان مشغول تحصیل‌اند

حمید آهنگ در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های آموزشی وتوانمندی‌های علمی، فرهنگی و ورزشی شهرستان بهارستان گفت: بیش از یک‌صدهزار دانش آموز در حال تحصیل در بیش از ۲۶۲ باب مدرسه در مقاطع مختلف هستند، همچنین دو مرکز آموزش عالی دانشگاهی پیام نور و علمی کاربردی فعالیت دارند که با بیش از پنج هزار دانشجو در شهرستان مشغول تحصیل هستند وبیش از سیصد نخبه، استاد، هزاران پژوهشگر، هنرمند، مخترع، فرهنگی و ورزشکار در رسته‌های مختلف شناسایی شده‌اند که علی‌رغم توجه مسئولان نیازمند حمایت همه‌جانبه و هر چه بیش‌تر متولیان امور هستند.

وی در ادامه ازمسئولان ذیربط، خیرین و سرمایه‌گذاران، خواستار تخصیص و افزایش سرانه‌های علمی و ورزشی بهارستان شد وتصریح کرد: متاسفانه تراکم جمعیتی بالا وشتاب مهاجرپذیری منجر به کمبود امکانات و عدم تعادل امکانات و جمعیت شده و بیش‌تر مدارس دوشیفته هستند و شاهد هستیم که در برخی کلاس‌ها تعداد دانش‌آموزان از استاندارد کشوری بالاتر است.

 

سالن‌های ورزشی نسبت به تعداد ورزشکاران کم است

به گفته رییس شورای شهرستان بهارستان آهنگ، سالن‌های ورزشی نسبت به جمعیت و ورزشکاران بسیار کم است و امکانات ورزشی بیش‌تر در دست بخش خصوصی است وهزینه‌های دریافتی از مراجعه‌کنندگان، گاهی از توان اقشار ضعیف برنمی‌آید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که بهارستان، شهرستان نوپایی بوده و از سال ۹۰ با تفکیک از شهرستان رباط کریم تاسیس شده است، گفت: به دلیل قدمت کم آن، برخی از ادارات هنوز ساختمان‌های مختص به خود را ندارند و در ساختمان‌های استیجاری مشغول به فعالیتند همچ‌نین چندین اداره مشترک نیز با شهرستان رباط‌کریم داریم که امیدواریم با توجه به دستور، نظر مساعد، پی‌گیری  فرماندار وهمکاری ارگان‌های مربوطه هر چه زودتر ادارات موردنظر استقلال یافته ودر شهرستان مستقر شوند.

در شهرستان تنها یک بیمارستان داریم

 آهنگ در ادامه به کمبود سرانه‌های بهداشتی ودرمانی این شهرستان اشاره کرد و گفت: درسطح شهرستان تنها یک بیمارستان فعال، تعدادی خانه بهداشت، درمانگاه، آزمایشگاه، مطب و داروخانه داریم که جوابگوی نیاز شهروندان هستند.البته شوراهای اسلامی شهرها و روستاها برنامه ریزی و همکاری لازم  در راستای تخصیص وافزایش سرانه‌ها برای ساخت وتکمیل پروژه های جدید ونیمه تمام را انجام داده اند که امیدواریم شاهد رشد امکانات سلامت، بهداشت و ساخت و تکمیل مراکز درمانی باشیم.

مسکن ارزان؛ یکی از دلایل مهاجرت به بهارستان

رییس شورای اسلامی شهرستان بهارستان با بیان این‌که درصد بالایی از ساخت‌وسازها در این شهرستان شخصی است، گفت: پایین بودن قیمت مسکن و دسترسی سریع به پایتخت این انگیزه را در افراد ایجاد کرده است که به این شهرستان مهاجرت کنند، زیرا قیمت مسکن در بهارستان نسبت به شهرستان‌های اطراف کم‌تر است.

کمبود فضا؛ مانعی برای توسعه فضای سبز

وسعت کم‌تر از هشتاد کیلومتر مربع شهرستان بهارستان، اوقافی بودن، قولنامه‌ای بودن، بافت های فرسوده، سکونت های غیررسمی، ساخت وساز غیرمجاز و کمبود پارکینگ‌ها از مشکلاتی بود که آهنگ در موردشان توضیح داد: کمبود اراضی باعث شده حتی در ایجاد و توسعه فضای سبز با مشکل روبه‌رو شویم.

آهنگ در ادامه افزود: اگرچه چندین سال است که این شهرستان مستقل شده و ادارات جداگانه دارد اما محدودیت فضا و وسعت کم، تاثیر زیادی در کمبود سرانه‌ها دارد. همچنین نبود بعضی از شعب بانک‌ها در سطح شهرستان و نبود شعبه بانک در روستاهای اورین و همدانک با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفر، مردم  این شهرستان را دچار مشکل کرده است.

 نیازمند تخصیص اعتبار برای تعمیر، تهیه  و خرید ناوگان حمل ونقل عمومی هستیم

به گفته این مقام مسئول در شهرستان بهارستان، ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری نیز به دلیل استهلاک و قدمت، عموما وضعیت مناسبی ندارند و علی‌رغم تلاش مدیران این سازمان‌ها در ارائه خدمات بهینه به مسافران، نیازمند عزم جدی تصمیم گران استانی و ملی جهت اختصاص اعتبارات و تسهیلات ملی برای تعمیر، تهیه و خرید خودروهای جدید هستیم. 

 آهنگ در ادامه با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌ها و خطوط حمل و نقل ریلی و کاهش بار ترافیکی ناوگان های مسافربری، خواستار ادامه خط ۳ مترو تهران - اسلامشهر و احداث خط و ادامه مترو به بهارستان و رباط کریم برای رفاه حال مسافران و شهروندان شد.

وی همچنین به وضعیت مدیریت بحران در شهرستان اشاره کرد و گفت: با درایت مجموعه مسئولین مدیریت بحران در سالجاری و سال های گذشته درخصوص حوادث طبیعی از جمله بارندگی، زلزله، آتش سوزی و... شاهد آسیب جدی نبودیم و شهرداری‌ها و دهیاری ها با خرید امکانات و ارائه طرح‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار دارند تا مردم نسبت به نوسازی ومقاوم سازی اماکن درمقابله با بحران های احتمالی ایمن باشند.

رییس شورای شهرستان بهارستان در پایان بر ضرورت اهتمام هر چه بیش‌تر مجموعه مدیریت شهری و روستایی بر تداوم خدمت رسانی، حضور در میان مردم و برپایی میزخدمت  تاکید کرد و همدلی مدیران را فرصتی مناسب برای رفع محرومیت و توسعه و پیشرفت شهرستان بهارستان دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.