| کد خبر: 194037 |

هزینه‌های خداحافظی با صفرهای ریال

حذف صفر از واحد پول ملی در بلندمدت خوب است و منافع آن بیش از مضراتش است اما مکانیزم اجرایی سختی دارد.

تین نیوز

یک کارشناس اقتصادی گفت: حذف صفر از واحد پول ملی در بلندمدت خوب است و منافع آن بیش از مضراتش است اما مکانیزم اجرایی سختی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حسین مهرابی درباره حذف چهار صفر از پول ملی اظهار کرد: این اقدام هم جنبه‌های مثبت دارد و هم منفی که بستگی به سیاست‌های پولی کشور دارد که بتوانند از جنبه‌های مثبت آن بیش‌تر استفاده کنند یا جنبه‌های منفی آن متاثر شوند.

وی افزود: جنبه‌های مثبت حذف چهار صفر از پول ملی این است که معمولا هزینه‌های مبادلاتی را کم‌تر می‌کند. از نظر روانی ارزش پول ملی تقویت می‌شود و کار شمارش و حسابداری نیز آسان‌تر خواهد شد. ضمن آن‌که هزینه‌های چاپ کاغذی پول تا حدودی کاهش می‌یابد و مسکوکات دوباره به جریان خواهد افتاد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بزرگ‌ترین ایرادی که منتقدان به حذف چهار صفر دارند، این است که این اقدام تورم ایجاد می‌کند. از سوی دیگر حذف چهار صفر هزینه‌های مربوط به تغییر نوع حساب‌ها را به دنبال دارد، زیرا حساب‌های بانکی باید تغییر کند و سیستم بانکی باید حسابداری را تغییر بدهد و هزینه‌های این‌گونه وجود دارد.

مهرابی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در این زمینه گفت: برزیل ۱۸ صفر از واحد پولی خود حذف کرده است. کشورهایی هستند که هیچ تغییراتی به وجود نیاورده‌اند و هم‌چنین کشورهای مختلفی بهره‌های مثبت و منفی از این کار برده‌اند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان با بیان این‌که نمی‌شود یک‌جا گفت که حذف چهار صفر از پول ملی واقعا خوب است یا بد، اظهار کرد: در مجموع این اقدام در بلندمدت خوب است و منافع آن بیش‌تر از مضراتش است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.