| کد خبر: 193976 |

◄ پیدا و پنهان واگذاری ایران‌ایرتور از زبان معاون اسبق سازمان هواپیمایی

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برند شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در شرایط موجود هزار میلیارد تومان ارزش ندارد، گفت: هواپیمایی ایران ایرتور با بدهی و نابسامانی که در آن مقطع زمانی داشت مفت فروخته نشده است.

تین نیوز

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برند شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در شرایط موجود هزار میلیارد تومان ارزش ندارد، گفت: هواپیمایی ایران ایرتور با بدهی و نابسامانی که در آن مقطع زمانی داشت مفت فروخته نشده است.

علیرضا منظری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص مسائل پیرامون واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، عنوان کرد: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای اینکه بتواند در کنار پروازهای برنامه‌ای خودش پروازهای چارتری و گردشگری انجام بدهد شرکت هواپیمایی ایران ایرتور را به عنوان یک شرکت دولتی تأسیس کرد.

او در ادامه افزود: در نهایت تصمیم گرفته شد برای این شرکت ناوگان هوایی خریداری کنند که در ابتدا هم کار خود را با ناوگان توپولف آغاز کرد.

نماینده اسبق ایران در ایکائو ابراز کرد: اما در مقطعی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که می‌خواهد هواپیماهای توپولوف را زمین‌گیر کند و در آن زمان ایران ایرتور وام گرفت تا هواپیما خریداری کند اما زمانی که سازمان هواپیماهای توپولف را متوقف کرد این شرکت نتوانست وام خود را پرداخت کند.

منظری با بیان اینکه بدهی 500 میلیاردی ایران ایرتور از این مقطع زمانی آغاز شد، گفت: به‌تدریج نیز بدهی‌های سوخت، ناوبری و ... به آن اضافه شد و به دلیل عدم پرداخت وامی که این شرکت هواپیمایی از بانک گرفته بود سود آن هم به مبلغ  وام افزوده شد و در نهایت بدهی این شرکت به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرد.

او ابراز کرد: زمانی که بر اساس قانون تصمیم گرفته شد این شرکت را به بخش خصوصی واگذار کنند سازمان خصوصی‌سازی این شرکت را به مزایده گذاشت که در آن مزایده شرکت هسایار که وابسته به تعاونی وزارت دفاع بود در مناقصه برنده شد و شرکت را خریداری کرد.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این شرکت به هسایار حدوداً به قیمت 50 میلیارد تومان فروخته شد، تصریح کرد: بعد از اینکه هسایار این شرکت هواپیمایی را خریداری کرد نظم مدیریتی درستی برای اداره این ایرلاین نداشت به همین دلیل این ایرلاین در مدتی که در اختیار هسایار بود به لحاظ اجرایی موفق نبود و هواپیماهایش به تدریج زمین‌گیر شدند و این عدم مدیریتی باعث شد که هسایار نتواند اقساط خود را به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کند و در نهایت سازمان خصوصی سازی قرارداد را طبق مقررات، فسخ کرد و مجدد به مزایده گذاشت.

طبق گفته وی؛ به دلیل اینکه عملکرد شرکت ایران ایرتور ضعیف بود موجب شد تا حجم بدهی‌های این شرکت به مراتب بالاتر برود و امکانات این شرکت نیز کمتر شد از همین رو در مزایده دوم مراجعه‌کننده‌ای نداشت و سازمان خصوصی‌سازی این شرکت را سه بار به مزایده گذاشت که در نهایت در مزایده آخر یک نفر این شرکت را خریداری کرد.

منظری با بیان اینکه این شرکت با حجم سنگین بدهی و نابسامانی در منابع انسانی و زمین‌گیری هواپیماها به فروش رسید، تصریح می‌کند: این شرکت هواپیمایی با توجه به امکانات و بدهی که در آن زمان داشت به مبلغ 34 میلیارد تومان به فروش رسید.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: زمانی که فردی این شرکتی هواپیمای را خریداری می‌کند تعهداتی که این شرکت دارد را به عهده گرفته و باید پرداخت کند؛ بنده به خاطر دارم مالک این شرکت تا یک مقطعی نمی‌توانست این شرکت را راه‌اندازی کند چرا که به دلیل بدهی حتی شرکت فرودگاه‌ها جلوی پروازهایش در فرودگاه‌ها را گرفته بود در نتیجه مالک جدید علاوه بر اینکه باید اقساط 34 میلیارد تومان سازمان خصوصی‌سازی را می‌پرداخت می‌بایست بدهی 500 میلیاردی این شرکت را تسویه می‌کرد که ظاهراً بخش زیادی از این بدهی‌ها تاکنون پرداخت کرده است.

منظری تأکید کرد: هواپیمایی ایران ایرتور با وضعیتی که در آن مقطع زمانی داشت مفت فروخته نشده است.

او با ابراز بر اینکه که زمانی که عملکرد مالک جدید را نگاه می‌کنیم می‌بینیم عملکرد خوبی را از لحاظ هواپیمایی داشته است، افزود: مدیریت جدید توانسته بخش از بدهی‌ها را پرداخت و هواپیماهای که داشته را فعال کند و حتی هواپیماهای جدیدی به ناوگان این شرکت اضافه کرد و امروز ایران ایرتور در خطوط پروازی کشور فعال پرواز می‌کند و نیروی انسانی هم به مجموعه خود اضافه کرده است.

منظری می‌گوید: متأسفانه در کشور ما در جایی که کار به‌صورت درست و مثبت پیش می‌رود به آن حمله می‌کنند؛ این اقدام از سوی نماینده مجلس باید به صورت قانونی طی می‌شد نه اینکه با روش تبلیغاتی این موضوع را در فضای رسانه دنبال کنند.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص‌ اینکه برند این شرکت در آن زمان ارزش هزار میلیاردی داشت، گفت: در شرایط موجود نیز برند این شرکت هزار میلیارد تومان ارزش ندارد چه برسد در آن مقطع زمانی که این شرکت حجم بسیار زیادی بدهی انباشته داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.