| کد خبر: 193972 |

◄ کار ساخت مترو با دستور سرعت نمی‌گیرد / روحیه نظامی‌گری در پروژه‌های مترو کارائی ندارد

رئیس هیئت مدیر راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)، از ضرورت ادامه کار ساخت و تجهیز مترو به رغم تمامی کاستی‌ها و تشویق پیمانکاران به این کار و دوری مباحث اجرایی از جنجال‌ها، خبر داد.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیر راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)، از ضرورت ادامه کار ساخت و تجهیز مترو به‌رغم تمامی کاستی‌ها و تشویق پیمانکاران به ادامه کار و دوری مباحث اجرایی از جنجال‌ها، خبر داد.

محمد نعیمی‌پور در گفت‌وگو با تین نیوز، با اشاره به سخنان رئیس شورای شهر در دادن تذکر به پیمانکاران به منظور دست کشیدن از کار به بهانه عدم به موقع تامین بودجه، تصریح کرد: واقعیت این است که در بازدید آقایان هاشمی و افشانی شهردار وقت، به‌جای آن‌که به پیمانکاران توصیه شود از بابت تأمین منابع مالی نگرانی نداشته باشند با آن‌ها به‌صورت دستوری برخورد شد. کار ساخت مترو با دستور سرعت نمی‌گیرد بلکه پیمانکاران نگرانند و عملکرد آن‌ها کند می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی میان کارفرما و پیمانکاران مترو، افزود: رفتار بین کارفرما و کارگر دارای پیچیدگی خاصی است کار ساخت مترو به صورت نظامی اداره نمی‌شود که کسی دستور بدهد و دیگری فرمان ببرد. ارزیابی من این است که این برخورد نتیجه ناخوشایندی داشت که بازخورد آن به‌وضوح دیده شد.

نعیمی‌پور تصریح کرد: نکته اساسی این‌جا است که پس از برپایی کارگاه اگر منابع به‌موقع تأمین نشده و انواع و اقسام مسائلی که برای ادامه کار یک پروژه لازم هست فراهم نباشد قطعاً ازسرگیری عملیات اجرایی بسیار مشکل‌تر از شروع کار است. شاید بخشی از مشکلاتی که حس می‌شود ناشی از توقفی است که سال گذشته و پیش‌تر از آن‌هم وجود داشته و احیای آن کار بسیار مشکلی است و نیاز دارد که با تعامل مدیریتی و فنی، پیمانکاران را به ادامه کار حتی در شرایط مالی نه‌چندان خوب، بر سرکار نگهداشت.

این مقام مسئول در متر تهران، در پاسخ به این سوال که، روحیه نظامی‌گری پیش از این در بسیاری از پروژه‌های شهرداری وجود داشت و برخی پروژه‌ها با این مدل رفتار ساخته شدند که گاهی مثل تونل توحید حوادث مرگباری هم پیش آمد، فکر نمی‌کنید تکرار این روحیه نظامی که گاهی جهادی خوانده می‌شود نتایج بدی خواهد داشت، گفت: مقایسه دوران تصدی‌گری آقای قالیباف و مدیریت دوره فعلی قیاسی مع‌الفارق است. سخنان آقای هاشمی شاید با این هدف گفته شد که پیمانکار در شرایط سخت نیز به کار ادامه دهد و اعتماد میان کارفرما و کارگر برقرار باشد و البته این با امر نظامی کاملا متفاوت است. کما این‌که رئیس شورای شهر در کارهای اجرایی هیچ‌گاه دخالتی نداشته است.

وی در تشریح وضعیت اداره پروژه‌ها در دوره مدیریت گذشته شهری، گفت: کاری که در دوره آقای قالیباف در این حوزه انجام شد را باید فاجعه‌آمیز خواند زیرا امروز در جاهایی مثل تونل توحید و مترو مبتلابه آن هستیم. تبعات سوءمدیریت دستوری و با فشار تسهیلات بانکی دریافت کردن به‌ویژه از بانک شهر در سال‌های 94 و 95 نتیجه این‌گونه مدیریت است. این کار باعث شده تا چنان بدهی شهرداری و مترو به بانک‌ها افزایش پیدا کند که تعاملات مترو با بانک‌ها دچار خدشه شده و سیستم شهرداری و مترو را گرفتار کرده که شاید رهایی از آن به‌سادگی ممکن نباشد.

او با بیان این نکته که پیشرفت پروژه سخت مترو تنها در سایه همدلی و روحیه جهادی میسر خواهد شد، ابراز داشت: جدای از عملیات اجرایی، ما امروز باید در جبهه تأمین منابع نیز تلاش مضاعفی بکنیم. کارها در دوره آقای قالیباف تماماً نظامی پیش رفته و نه با روحیه جهادی. این مشکلات فعلی ناشی از عملکرد اشتباه مدیریت شهری در دوره ایشان است و ما ناگزیریم که این مشکلات را از پیش پای مترو برداریم. به‌عنوان مثال در پاسخ به تسویه دیون شهرداری در گذشته برخوردهای تندی با پیمانکار صورت می‌گرفت و طلبکار نیز ناگزیر از حضور در مراجع قضایی برای تأدیه دیون خود می‌شد. انباشت بدهی به طلبکاران امروز به‌حدی شده که ما در پرداخت آن‌ها دچار مشکل شده‌ایم. این روش صحیحی برای پیشبرد کارهای عمرانی که در گذشته مرسوم بوده نیست.

به گفته وی، کارکنان ما درحال‌حاضر حدود 670 نفر هستند که از این تعداد حدود 200 نفر به‌عنوان نگهبان در مترو مشغول فعالیت هستند و این 200 نفر هزینه‌های جدی‌ و اضافی را برای مترو به همراه دارند. در دوره آقای قالیباف با دستوری که به مترو داده شده این تعداد نیرو استخدام شده‌اند که در گزینش آن‌ها میزان سوادشان نیز موردتوجه نبوده است. این‌ها مسائل مهمی هستند.

نعیمی‌پور بر ضرورت ایجاد توازن و تناسب در استخدام پرداخت و یادآور شد: در سال 90 مترو دارای حدود 400 نفر پرسنل بود که در سال 91 تا 92 به خاطر دستورات داده شده، این تعداد به حدود 900 نفر افزایش پیدا می‌کند. این نفرات نوعاً کسانی بودند که بیش‌تر در بخش‌های خدماتی مشغول به کار شدند و بدنه مهندسی و فنی بهره‌مند نشد. این‌ها مصداق بارز کار نظامی و دستوری است که خیلی متفاوت با کار رئیس شورای شهر در گفتگو با پیمانکاران است.

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) با اشاره به این‌که، در این دوره از مدیریت شهری به دنبال نبش قبر مدیریت شهری گذشته نیستیم، خاطرنشان کرد: در آن دوره با تحکم قراردادهایی منعقد شد که قیمت‌های آن با قیمت‌های امروزی تفاوت داشته و بسیار بیش‌تر از عرف است. این‌ها مسائلی است که تنها با روش‌های نظامی هم‌خوانی دارد در غیر این صورت این قبیل قراردادها در پروژه‌های شهری معمول نیست. به‌عنوان مثال برای خرید یک واگن قطار قراردادی با قیمت حدود یک‌میلیون و سیصد هزار یورو منعقد شده اما ما امروز و با شرایط کنونی اقتصاد کشور، برای خرید یک واگن قطار حدود نهصد و سی هزار یورو هزینه می‌کنیم که اختلاف این دو قرارداد در هر واگن حدود 400 هزار یورو برآورد شده است.

نعیمی‌پور به این نکته نیز اشاره داشت که، بنا داریم مباحث اجرایی از جنجال‌ها به دور باشند اما این بدان معنا نیست که ما به لحاظ مدیریتی از نگاه تخصصی به موضوعات مترو صرف‌نظر می‌کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.