| کد خبر: 193915 |

◄ بررسی هزینه‌های اجباری ناوگان جاده‌ای: درآمد به ریال، هزینه به دلار

افزایش هزینه‌ها و ثابت‌ماندن دستمزد رانندگان موجب نارضایتی عمومی در این صنف شده است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی هرماهه نرخ تورم افزایش تغییر پیدا می‌کند و این افزایش نرخ تورم بر زندگی رانندگان تأثیر می‌گذارد. اما از طرفی دستمزد رانندگان طی سه سال گذشته هماهنگ با تغییرات نرخ تورم نبوده است.

تین نیوز

افزایش هزینه‌ها و ثابت‌ماندن دستمزد رانندگان موجب نارضایتی عمومی در این صنف شده است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی هرماهه نرخ تورم افزایش تغییر پیدا می‌کند و این افزایش نرخ تورم بر زندگی رانندگان تأثیر می‌گذارد. اما از طرفی دستمزد رانندگان طی سه سال گذشته هماهنگ با تغییرات نرخ تورم نبوده است.

به‌این‌ترتیب افزایش هزینه، ثابت‌بودن دستمزد و برخی سوء مدیریت‌ها، باعث شد سال گذشته متولیان و مرتبطان حمل‌ونقل جاده‌ای اعتراضات گسترده‌ای نسبت به افزایش هزینه‌ها و ثابت‌بودن درآمدشان انجام دهند. بر اساس گزارش‌ها و آمارهای منتشرشده هزینه‌های رانندگان بعد از افزایش قیمت دلار ۳ الی ۴ برابر شده است. زیرا هزینه‌ها در ایران، تابع نرخ دلار است و با افزایش یا کاهش نرخ دلار هزینه‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در این گزارش سعی شده افزایش هزینه‌ها را جزء به ‌جزء تحلیل کرد:

افزایش هزینه بیمه ماشین

رانندگان درباره افزایش هزینه بیمه می‌گویند: «افزایش هزینه در بخش بیمه‌ای ۴ برابر شده است. در بخش بیمه بدنه و شخص ثالث با توجه به اینکه ۱ سال از عمر مفید ماشین کم شده اما به دلیل ۴ برابر شدن قیمت دلار قیمت ماشین نیز ۴ برابر شده است. درنتیجه به تبعه افزایش قیمت ماشین، بیمه نیز از ۱ میلیون تومان به ۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.» سمنانی معتقد است که در ماجرای افزایش قیمت دلار، این شرکت‌های بیمه بودند که سودهای کلانی به دست آوردند.

چهار برابرشدن قیمت لاستیک

به گفته آنها قیمت لاستیک نیز در بازار افزایش ۳ الی ۴ برابری داشته است. لاستیک ایرانی پیروزی و بارز که قبل از افزایش قیمت دلار بین ۱ میلیون و ۸۰۰ تا ۲میلیون تومان قیمت داشت بعد از افزایش قیمت دلار، ۷ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین لاستیک خارجی نیز که بین ۳ تا ۴ میلیون قیمت داشت با افزایش دلار قیمت آن به ۱۳ میلیون نیز رسیده است. به همین دلایل رانندگان مجبور شده‌اند از کالاهای چینی که کیفیت پایین‌تری دارند استفاده کنند.

افزایش افسارگریخته قیمت‌ها در قطعات

براساس گزارش متغیر رسمی: «همه کالا ۳ تا ۴ برابر شده‌اند. حتی بعضی از اقلام تا ۱۰ برابر افزایش قیمت نیز داشته‌اند. برای نمونه ۴ شاخ پاسگانت قبل از افزایش قیمت‌ها ۹۰هزار تومان بوده اما با افزایش قیمت دلار این کالا ۵۰۰ هزار تومان شده است. نمونه دیگر یاتاغان است. قبل از افزایش نرخ دلار یاتاغان ۷۵۰ هزار تومان بود اما هم‌اکنون، این کالا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما به گفته رانندگان این قطعه در بازار موجود نیست.»

کیفیت پایین لاستیک‌ها و قطعات سازمانی

یکی از رانندگان در ارتباط با کیفیت لاستیک‌هایی که از سمت سازمان راهداری به رانندگان داده می‌شود می‌گوید: «این لاستیک‌ها به نسبت لاستیک‌های موجود در بازار کیفیت پایین‌تری دارد. این لاستیک‌ها بعد از مدت کوتاهی به دلیل نامرغوب بودن دچار ترک‌خوردن می‌شود. حتی توصیه ‌شده است که از این لاستیک‌ها در عقب ماشین استفاده شود.» این راننده می‌گوید: «اکثر رانندگان از سر اجبار و به دلیل ناتوانی در خرید جنس مرغوب، از لاستیک‌های سازمان استفاده می‌کنند. به گفته ایشان مشکل دیگر این اجناس در زمان تحویل آن است. در زمان تحویل این اجناس برای نمونه لاستیک‌ها را در قالب لاستیک نخی به اسم لاستیک سیمی به رانندگان می‌دهند.»

افزایش دستمزد برای جبران عقب‌ماندگی

این راننده در رابطه با افزایش نرخ کرایه بار نیز تاکید دارد که افزایش نرخ کرایه بار منجر به افزایش سود برای رانندگان نمی‌شود؛ تنها کمک می‌کند عقب‌ماندگی از تورم جبران شود. درحال‌حاضر رانندگان تمام درآمد خود را صرف هزینه‌ها می‌کنند حتی می‌توان گفت که تاحدی هزینه‌شان بیشتر از درآمدشان است. به گفته ایشان هم‌اکنون رانندگان کار می‌کنند که بیکار نباشند.

عهفل

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.