| کد خبر: 193909 |

مهر تایید شورایاری بر انتخابات الکترونیکی

ماهیت تکنولوژی به رو به رشد بودن آ‌ن است اما ما انتظار نداریم که طی یک دوره یا در یک انتخابات به صورت کامل همه فرآیندهای انتخابات الکترونیکی لحاظ شود.

تین نیوز

سلمان سامانی، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور درباره امکان الکترونیکی شدن انتخابات می‌گوید: ماهیت تکنولوژی به رو به رشد بودن آ‌ن است اما ما انتظار نداریم که طی یک دوره یا در یک انتخابات به صورت کامل همه فرآیندهای انتخابات الکترونیکی لحاظ شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، سه موضوع در این حوزه باید باهم پیش برود؛ یک بستر حقوقی لازم است که اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شد؛ یک حوزه خود فناوری است که تکنولوژی قابل اعتمادی بوده که بتواند کارایی و اثربخشی لازم را داشته باشد و موضوع سوم توافق مجری و ناظر است.

ما در این سال‌ها سعی کردیم بستر قانونی لازم ایجاد شود و در همین راستا آخرین اصلاحیه‌ای که در ۳/3/۹۵ در قانون انتخابات انجام شد موضوع استفاده از فناوری‌های نوین را تبدیل به یک تکلیف کرد.

ما در ابتدا توانستیم ۲۳ مورد از ۲۵ مراحله اجرایی انتخابات را به ‌صورت الکترونیک برگزار کنیم و این اقدام ما را از فضای سنتی و دستی جدا کرد. در واقع می‌توان گفت فقط دو فرآیند اخذ و شمارش رای از تمام ۲۵ فرآیند تاکنون به صورت الکترونیکی انجام نشده است.

البته این ۲۳ فرآیند شاید فرآیندهایی نباشند که مردم در انتخابات مستقیما با آنها درگیرند و بسیاری از مردم از اهمیت آنها بی‌اطلاع باشند ولی در عمل اینها مهم است. ما در انتخابات‌هایی که در دولت تدبیر و امید برگزار شد به این سمت رفتیم که این فرآیندهای انتهایی نیز به صورت الکترونیک برگزار شود. یک مساله مهم برای ما احراز هویت رای‌دهندگان بود و این مساله در انتخابات قبل و در تمامی ۶۰ هزار شعبه ما به طور کامل توسط دستگاه‌های الکترونیکی در سراسر کشور صورت گرفت. اساسا خیلی از تخلفاتی که در قانون از آنها نام برده شده مثل رای دادن تکراری، رای دادن با شناسنامه متوفی و رای دادن با شناسنامه جعلی اینها اساسا ناممکن شود.

در خصوص موضوع اخذ و شمارش رای هم در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر ما توانستیم در ۱۳۹ شهر انتخابات را به صورت تمام الکترونیک برگزار کنیم که ۲۰درصد از آرای کل کشور بود و با تایید صحت آن یک گام به سمت جلو برداشته شد.

تجربه بعدی ما نیز موضوع انتخابات شورایاری‌ها بود که با درخواست شهرداری تهران و موافقت وزیر کشور انتخابات با دستگاه‌هایی که وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آماده کرد، اجرایی شد. البته علاوه بر دستگاه‌ها تیم فنی وزارت کشور نیز نظارت بر حوزه فنی کار را به عهده گرفتند و انتخابات شورایاری‌ها هم با کمال صحت و دقت برگزار شد و این هم تاییدیه دیگری بود بر اینکه این دستگاه‌ها کارآمد هستند.

در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر امکانات سخت‌افزاری و فنی وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخاباتی در حجم انتخابات مجلس شورای اسلامی مهیا است] در قانون هم اشاره شده که در حدود اعتبارات مصوب و با توافق شورای نگهبان این مساله باید محقق شود. قطعا شرایط اقتصادی دولت هم این طور نیست که ما الان بتوانیم ادعا کنیم که هیچ مشکل مالی در این حوزه نداریم. نگاه‌مان این است که می‌توانیم به حد متعادلی از کار دست پیدا کرده و با کسب نظر شورای نگهبان در این دوره کار را به پیش ببریم.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.