| کد خبر: 193822 |

رئیس انجمن سنگ‌آهن خبر داد:

◄ 450 هزار دلار هزینه دموراژ کشتی به‌واسطه محدودیت‌های بخشنامه‌ای

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران از پرداخت 450 هزار دلار هزینه دموراژ یک محموله سنگ‌آهن خبر داد.

تین نیوز

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران از پرداخت 450 هزار دلار هزینه دموراژ یک محموله سنگ‌آهن خبر داد.

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با تین نیوز گفت: یک محموله سنگ‌آهنی تاکنون 450 هزار دلار هزینه دموراژ به کشتیرانی خارجی پرداخت می‌کند و این به معنی واقعی هدر رفت ارزی است.

وی  با انتقاد از بخشنامه‌های متعددی که صادرات محصولات زنجیره تولید فولاد را محدود می‌کند  این سیاست‌ها را باعث افزایش هزینه‌های تجاری و صرف هزینه‌های ارزی دانست.

  اکبریان توضیح داد: بخشنامه اخیر وزارت صمت باعث شده تا محدودیت‌های در صادرات سنگ‌آهن اعمال شود که این محدودیت‌ها به ضرر و زیان معدن کاران، بازرگانان و درنهایت تضعیف مبادلات تجاری ایران در فضای بین‌المللی شده است.

وی ادامه داد: هزینه دموراژ کشتی‌های پس از ابلاغ  بخشنامه جدید معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر صادرات سنگ‌آهن تنها از طریق تولیدکنندگان و یا نمایندگان آن‌ها باعث شده تا محموله‌های سنگ‌آهن به‌سختی و با تاخیر  صادر شوند و این موضوع هزینه دموراژ یک محموله سنگ‌آهن را به 450 هزار دلار رسانده است.

اکبریان در خصوص رایزنی‌های صورت گرفته با معاونت معدنی برای رفع این مشکل گفت: وزارت خانه بادید تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات اقدام به اجرای این بخشنامه کرده است اما این مساله را در نظر نگرفته که تجارت و بازرگانی موتور محرکه بخش معدن بوده  و تجار با انعقاد قرارداد پیش از برداشت فروش معدن و ادامه فعالیت او را تضمین می‌کند.

رئیس انجمن سنگ‌آهن افزود: درحالی‌که وزارت خانه سعی دارد، صادرکننده را در بازگشت ارز، متعهد کند، از این نکته مغفول مانده که به‌طور عمومی امکان اینکه  بهره‌بردار یا معدن دار خود، صادرکننده باشد وجود ندارد چراکه تجارت و صادرات مقوله‌ای متفاوت از تولید بوده و عملی بیش از معدنکاری نیاز دارد.

اکبریان گفت: بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد تا معاونت معدنی نسبت به صدور مجوز صادرات برای تجار خوش‌نام و مورد تایید انجمن اقدام کند. این در حالی است که  در عمل و بدون در نظر گرفتن این توافقات تغییری  در صادرات سنگ‌آهن صورت نگرفت و همچنان صادرکننده در بنادر با مشکلات و تأخیر در ارسال بار مواجه هستند.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران خروج غیرضروری منابع ارزی را از دیگر عارضه‌های بخشنامه جدید عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت که هزینه ارزی که بابت دموراژ کشتی‌های خارجی پرداخت می‌شود به‌نوعی منابع  و ذخایر ارزی کشور است که بی‌جهت در اختیار طرف خارجی قرار می‌گیرد.

 به گفته اکبریان عارضه تصمیم جدید به اینجا ختم نمی‌شود و تاخیر در بارگیری و نهایتا صادرات ، وجه تجارت خارجی ایران را نیز مخدوش خواهد کرد، عارضه‌ای که به‌راحتی جبران نخواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.