| کد خبر: 193794 |

قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو تین نیوز:

◄ روزی مجبور به «ساخت موتور هواپیما» خواهیم شد

قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: ما یک زمانی باید موتور هواپیما در کشور را بسازیم شاید در ابتدا این موتور تجاری نباشد اما ما حتم روزی مجبور خواهیم بود به این توانمندی برسیم

تین نیوز

در یکی دو سال اخیر نمایشگاهی تحت عنوان « فرصت‌های طراحی و ساخت قطعات هوانوردی» در کشور برگزار می‌شود در این میان تعدادی از شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان که موفق به ساخت برخی از قطعات هواپیما شده‌اند در آن شرکت می‌کنند اما عمده مشکلات این شرکت‌ها گرفتن استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری است که طبق گفته خودشان سد بزرگی پیش رویشان برای گرفتن این استانداردها است.

آرش خدایی قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز در این رابطه می‌گوید: ما استانداردهای خودمان را می‌شناسیم؛ استانداردهای ما و روش انطباق با آن، اساساً سد راه شرکت‌های خصوصی و یا دانش بنیان که موفق به ساخت قطعات هواپیما شده اند نیست.

او در ادامه می‌افزاید: شرکت‌های دانش بنیان که به توانمندی ساخت قطعات هواپیما رسیده‌اند و می‌توانند محصول خود را تولید کنند یا از طریق طبقه‌بندی و دسته بندی مستندات و انجام یکسری تست‌ها، میتوانند استانداردهای سازمان هواپیمایی کشور را به راحتی اخذ کنند.

مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان از دریافت استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری واهمه‌ای نداشته باشند، عنوان می‌کند: هیچ سدی پیش روی این شرکت‌ها نخواهد بود اما باید مراحل ساخت کار مشخص، شفاف، روشن و به خوبی مستندسازی شده باشد؛ سازمان هواپیمایی از نظر عملکردی به دنبال موضوعات پیچیده نیست.

وی با بیان اینکه استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری برای صدور مجوز به قطعه مورد نظر بر اساس شفافیت، تکرارپذیری و قابل‌ردیابی بودن آن عمل می‌کند، گفت: سازمان هواپیمایی به طور حتم از این شرکت‌ها حمایت می‌کند و حتی اگر شرکت‌ها استانداردهای لازم را ندارند می‌توانند با یک فرآیند شفاف اقدام به اخذ آن کنند.

خدایی عملکرد شرکت‌هایی که در ساخت و طراحی قطعه هواپیما فعالیت می‌کنند را در آینده صنعت حمل و نقل هواییی بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: ما یک زمانی باید موتور هواپیما در کشور را بسازیم شاید در ابتدا این موتور تجاری نباشد اما ما به طور حتم روزی مجبور خواهیم بود به این توانمندی برسیم؛ از همین رو عملکرد و تأثیر شرکت‌هایی که امروز در ساخت قطعات هواپیما فعالیت می‌کنند در آن روز باور نکردنی خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 0

    دوست عزیز دل برادر.جناب آقای قائم مقام . لطفا به این مهم توجه داشته باشید که بین موتور هواپیما ساختن و قطعه سازی تفاوت ماهوی وجود دارد. این ها دو حرفه و مهارت مستقل از هم هستند.توان ساخت موتور جمع جبری توان ساخت تک تک قطعات آن نیست.موتور سازی چیزی فراتر از تولید قطعات آن است. دانش فنی طراحی موتور یک چیز است و دانش فنی تولید هر قطعه / مجموعه چیز دیگر.اگر همه ی سازندگان قطعات دور هم جمع بشوند هیچ کدامشان توان تولید یک موتور هواپیما را ندارند و البته هرگز مدعی چنین چیزی هم نیستند.