| کد خبر: 193720 |

یک فعال دریایی:

◄ تولید سوخت کم سولفور در وضعیت کنونی ایران محال است

در حالی که مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور گفته که «پژوهشگاه وزارت نفت طرحی عملیاتی در این رابطه دارد که در صورت تأمین مالی به ثمر می‌رسد» یک فعال حمل‌ونقل دریایی با رد این ادعا، معتقد است «تولید سوخت کم سولفور در وضعیت کنونی ایران، محال است.»

تین نیوز

در حالی که مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور گفته که «پژوهشگاه وزارت نفت طرحی عملیاتی در این رابطه دارد که در صورت تأمین مالی به ثمر می‌رسد» یک فعال حمل‌ونقل دریایی با رد این ادعا، معتقد است «تولید سوخت کم سولفور در وضعیت کنونی ایران، محال است.»

به گزارش تین نیوز، رضا محمد علی بیگی در مورد اظهارات اخیر این مقام دولتی در خصوص تولید سوخت کم سولفور بیان کرد: تولید سوخت کم سولفور در وضعیت کنونی ایران محال است چرا که تولید نفت کوره کم گوگرد نیازمند سرمایه‌گذاری و خرید تکنولوژی جدید است که وزارت نفت هیچ‌کدام را در اختیار ندارد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: در ضمن پژوهشگاه صنعت نفت هم نه از نظر علمی امکان این کار را دارد و نه به‌طور کلی توانایی آن را، بنابراین متولیان بخش بنادر و دریانوردی از گذشته تاکنون باید پاسخ دهند که مسبب این غفلت کیست؟ و چه راهکاری برای این تهدید اندیشیده‌اند!

به گزارش تین نیوز، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی چهارشنبه گذشته (9مرداد) درباره تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور با تاکید بر این‌که سازمان بنادر و دریانوردی تمام اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است، به مانا گفت: اکنون چگونگی تولید سوخت کم سولفور داخلی تنها در حوزه اختیارات وزارت نفت است.

علیرضا خجسته با اشاره به آخرین جلسه‌ای که بین تمام دستگاه‌های ذیربط درمورد تولید سوخت کم سولفور برگزار شده است، تصریح کرد: در این جلسه که طی روز‌های اخیر برگزار شد، وظایفی برای تولید این نوع سوخت در داخل بر عهدۀ وزارت نفت قرار داده شد که از جمله می‌توان به استفاده از توان فنی و علمی پژوهشگاه وزارت نفت در جهت تولید سوخت کم سولفور با روش ترکیب سوخت‌ها اشاره کرد.

خجسته مأموریت دیگر وزارت نفت را بهره‌گیری از قابلیت‌ها و امکانات در اختیار شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پالایشگاه‌های مختلف کشور برای تولید سوخت کم سولفور اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دوستان در وزارت نفت باید پاسخگوی کشور باشند که آیا طی پنج ماه باقی مانده به ضرب‌العجل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) برای اجرای قانون سوخت کم سولفور، تولید این سوخت را به مرحله تولید می‌رسانند یا خیر؟

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که ارزیابی این سازمان از احتمال تحقق تولید این سوخت در داخل کشور چگونه است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی مدت‌هاست که اقدامات عملی خود را در این زمینه انجام داده و جلسات متعددی را با دستگاه‌های ذیربط برگزار کرده است بنابراین امیدوار هستیم که تولید این نوع سوخت تا زمان مقرر عملیاتی شود.

به گفته خجسته، پژوهشگاه وزارت نفت طرحی عملیاتی در این رابطه دارد که در صورت تأمین مالی به ثمر می‌رسد.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد اگر برنامه‌ریزی وزارت نفت به خوبی انجام شود حداقل بخشی از نیاز داخلی به سوخت کم سولفور از طریق تولید داخل تأمین خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، خرداد سال گذشته پروین فرشچی معاون دریایی وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفته بود: قانون کاهش سولفور در سوخت شناورهای بین‌المللی و تا سال 2020 لازم‌الاجراست و وزارت نفت از زمان تصویب و ابلاغ این قانون در مجلس یعنی از حدود 6 سال قبل نسبت به اجرای آن آگاهی داشته است اما با توجه به محدودیت‌هایی که عمدتاً ناشی از تحریم‌ها بوده تاکنون اقدامی در این جهت صورت نداده است.

همه کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند. بر این اساس سولفور سوخت سنگین کشتی‌ها با هدف کاهش آلودگی‌ها زیست محیطی که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یافته و به نیم درصد می‌رسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دریانورد 6 0


    متاسفانه سازمان بنادر و شرکت های بزرگ کشتیرانی ایرانی سالهاست که در خواب زمستانی به سر می برند! و تاسف بار تر اینکه نهادهای نظارتی در کشور هم این سازمان و شرکت ها را به حال خودشان رها نموده اند.

  • سعید 0 0

    چقدر خوب بود که تین نظر وزارت نفت و پژوهشگاه را در این زمینه جویا میشد.