| کد خبر: 193712 |

◄ 4 مشکل بزرگ رانندگان جاده‌ای در یک سالگی اعتراض‌های صنفی

قبل از افزایش نرخ دلار یاتاغان 750 هزار تومان بود اما هم‌اکنون، این کالا 6 تا 12 میلیون تومان نیز فروخته می‌شود؛ ضمن اینکه به گفته رانندگان این قطعه در بازار اصلاً موجود نیست.

تین نیوز

نزدیک به 14 ماه پس از اعتراض صنفی رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای و پیگیری تصویب فرمول تن-کیلومتر برای حمل کالا، حالا برخی از رانندگان از افزایش هزینه‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز گلایه دارند.

به گزارش تین نیوز، علیرضا سمنانی، راننده خودمالک در گفت و گو با خبرنگار ما، برخی از مشکلات و چالش‌های حمل و نقل جاده‌ای که عمده آنها پس از افزایش نرخ دلار به وجود آمده اشاره کرده است.

افزایش هزینه بیمه ماشین

سمنانی راننده از افزایش هزینه بیمه به عنوان چالش بزرگ حمل و نقل جاده‌ای یاد کرد و گفت:   هزینه‌ها در بخش بیمه‌ای در یک سال گذشته 4 برابر شده است. در بخش بیمه بدنه و شخص ثالث با توجه به اینکه 1 سال از عمر مفید ماشین کم شده اما به دلیل افزایش نرخ دلار قیمت خودرو نیز  چند برابر شده است. درنتیجه به تبع افزایش قیمت خودرو، بیمه خودرو نیز از 1 میلیون تومان به 4 میلیون تومان افزایش پیداکرده است. سمنانی معتقد است که در ماجرای افزایش قیمت دلار، این شرکت‌های بیمه بودند که سودهای کلانی به دست آوردند. 

4 برابر شدن قیمت لاستیک

به گفته سمنانی قیمت لاستیک نیز در بازار افزایش 3 الی 4 برابری داشته است. این راننده خودماک افزود: لاستیک ساخت داخل کامیون  که قبل از افزایش قیمت دلار بین 1 میلیون و 800 تا 2 میلیون تومان قیمت داشت بعد از افزایش قیمت دلار، 7 میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین لاستیک خارجی نیز که بین 3 تا 4 میلیون قیمت داشت با افزایش نرخ دلار به 13 میلیون نیز رسیده است. به همین دلایل رانندگان مجبور شده‌اند از کالاهای چینی که کیفیت پایین‌تری دارند استفاده کنند.

افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در بخش قطعات یدکی

سمنانی می‌گوید: قیمت بیش‌تر  قطعات یدکی خودروهای باری 3 تا 4 برابر شده‌اند.  حتی بعضی از اقلام تا 10 برابر افزایش قیمت نیز داشته‌اند. برای نمونه  چهارشاخ پاسگانت قبل از افزایش قیمت‌ها 90 هزار تومان بوده اما با افزایش قیمت دلار این کالا 500 هزار تومان شده است. نمونه دیگر یاتاغان است. قبل از افزایش نرخ دلار یاتاغان 750 هزار تومان بود اما هم‌اکنون، این کالا 6 تا 12 میلیون تومان نیز فروخته می‌شود؛ ضمن اینکه به گفته رانندگان این قطعه در بازار اصلاً موجود نیست.

کیفیت پایین لاستیک‌ها و قطعات سازمانی 

سمنانی در ارتباط باکیفیت لاستیک‌هایی که به صورت دولتی به رانندگان توزیع شده است نیز گفت: این لاستیک‌ها به نسبت لاستیک‌های موجود در بازار کیفیت پایین‌تری دارند و بعد از مدت کوتاهی به دلیل نامرغوب بودن دچار ترک خوردگی می‌شود. حتی توصیه‌شده است که از این لاستیک‌ها در عقب ماشین استفاده شود.

این راننده خودمالک افزود: اکثر رانندگان از سر اجبار و به دلیل ناتوانی در خرید جنس مرغوب، از لاستیک‌های توزیع شده در شبکه دولتی استفاده می‌کنند. به گفته رانندگان مشکل دیگر این اجناس در زمان تحویل آن است. در زمان تحویل این اجناس، دیده شده که  لاستیک‌ها را در قالب لاستیک نخی به اسم لاستیک سیمی به رانندگان می‌دهند.  

افزایش دستمزد برای جبران عقب‌ماندگی

سمنانی در ارتباط با افزایش نرخ کرایه بار نیز گفت: افزایش نرخ کرایه بار منجر به افزایش سود برای رانندگان نمی‌شود؛ تنها کمک می‌کند عقب‌ماندگی از تورم جبران شود. در حال حاضر رانندگان تمام درآمد خود را صرف هزینه‌ها می‌کنند حتی می‌توان گفت که تا حدی هزینه‌شان بیشتر از درامدشان است. هم‌اکنون رانندگان کار می‌کنند که بیکار نباشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.