| کد خبر: 193703 |

ضرر سنگین نفت از جنجال جدید ترامپ

مجموعه پیام‌هایی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ارسال کرد، تنش‌ها پیرامون جنگ تجاری واشنگتن و پکن را تشدید کرد و نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای منفی آن بر تقاضای جهانی برای انرژی را برانگیخت.

تین نیوز

بهای معاملات نفت روز جمعه افزایش یافت تا ضرر سنگین روز قبل را که درپی تهدیدات تجاری جدید ترامپ علیه چین متحمل شده بود، جبران کند با این حال با کاهش هفتگی روبه‌رو شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۷۱ سنت یا ۳.۲ درصد افزایش پیدا کرد و در ۵۵ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص قیمت نفت آمریکا روز پنج‌شنبه ۷.۹ درصد سقوط کرده بود و در نتیجه با یک درصد کاهش هفتگی روبه‌رو شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت پس از کاهش هفت درصدی در روز پنج‌شنبه، یک دلار و ۳۹ سنت یا ۲.۳ درصد در روز جمعه افزایش یافت و در ۶۱ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته نیز ۲.۳ درصد کاهش ثبت کرد.

مجموعه پیام‌هایی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ارسال کرد، تنش‌ها پیرامون جنگ تجاری واشنگتن و پکن را تشدید کرد و نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای منفی آن بر تقاضای جهانی برای انرژی را برانگیخت.

به گفته کایلین بیرچ، اقتصاددان جهانی در واحد اطلاعات اکونومیست، برخلاف دوره‌های قبلی افزایش تعرفه، کالاهایی که هدف تعرفه ۱۰ درصدی واردات قرار می‌گیرند شامل کالاهای نهایی هستند یعنی تاثیر این تعرفه‌ها روی مصرف کنندگان آمریکایی مستقیم‌تر از تعرفه‌های قبلی خواهد بود. این امر دورنمای رشد اقتصادی در آمریکا و چین و همچنین تقاضای جهانی برای نفت را تیره کرده است.

تحلیلگران شرکت مشاوره "جی بی سی انرژی" در یادداشتی نوشتند: نوسان برای قیمت نفت احتمالا بالا خواهد ماند زیرا بازار منتظر اقدامات تلافی‌جویانه چین در روزهای آینده خواهد بود و از سوی دیگر وضعیت کلان در میان مدت به دلیل این‌که شانس توافق تجاری آمریکا و چین ضعیف شده، لطمه دیده است.

با این حال قیمت نفت از آماری که روز جمعه نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است، پشتیبانی شد. آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری آمریکا هفته گذشته شش حلقه کاهش پیدا کرده و به ۷۷۰ حلقه رسیده است.

ترامپ روز پنج شنبه اعلام کرد: ۱۰ درصد تعرفه روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد. این اقدام که درست پس از از سرگیری مذاکرات تجاری آمریکا و چین روی داد جنگ تجاری میان دو کشور را تشدید خواهد کرد.

بازارهای سهام روز پنج‌شنبه پس از اعلام تصمیم ترامپ به سقوط تن دادند و ارزش دلار آمریکا نیز با تقویت انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به دلیل تهدیدات فزاینده علیه رشد اقتصادی، کاهش پیدا کرد. اما دلار ضعیف‌تر که معمولا به افزایش قیمت کالاها کمک می‌کند روی نفت تاثیری نگذاشت و به نظر رسید نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی  موقعیت نفت و سایر دارایی‌های پرریسک را متزلزل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.