| کد خبر: 193671 |

از سوی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور اعلام شد؛

مدیریت غیرقانونی در صندوق بازنشستگی

جوان‌گرایی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به در بسته خورد؛ میعاد صالحی که از سوی شریعتمداری به‌عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی منصوب شده است.

تین نیوز

جوان گرایی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به در بسته خورد؛ میعاد صالحی که از سوی شریعتمداری به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی منصوب شده است، شرایط احراز پستش را ندارد.

به گزارش تین نیوز، این مدیر جوان در مدت کوتاه انتصاب خود، مشغول اقداماتی جنجالی مثل انتشار فیش حقوقی اعضای هیئت مدیره شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی بود و در شرایطی که خود را با افشای حقوق ها سرگرم کرده بود، کارشناسان نگران سرنوشت یکی از مجموعه های بزرگ اقتصادی کشور بودند که باید با مدیریت صحیح، حق و حقوق اعضای خود، یعنی بازنشستگان کشور را تأمین می کرد. استعلام نمایندگان مجلس از نهادهای ناظر نشان می دهد به زودی صالحی جوان باید از صندوق بازنشستگی با هلدینگ ها و بنگاه های فراوان کوچ کند.

آن طور که احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به «شرق» می گوید: استعلام مجلس از دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور درباره انتصاب میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، از سوی این نهادهای ناظر به صورت مکتوب پاسخ و غیرقانونی اعلام شده است. به گفته این نماینده مجلس، بعد از این اعلام، هر امضایی که از سوی صالحی در صندوق بازنشستگی انجام می شود، وجاهت قانونی ندارد؛ اما برای اجرای قانون، تعلل می شود.

نماینده مردم خدابنده در سخنان خود به نظر سازمان اداری و استخدامی نیز اشاره می کند؛ بر اساس نظر این سازمان، صالحی برای تداوم حضور خود در پست فعلی، باید شرایط تبصره یک ماده 17 قانون جامع کار و رفاه اجتماعی را احراز کند؛ البته گویا مدیرعامل صندوق بازنشستگی این شرایط را ندارد. مشروح گفت وگو با احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، در ادامه می آید.

اعلام کردید از سه نهاد درباره میعاد صالحی استعلام گرفته اید و این نهادها اعلام کرده اند حضور او در صندوق بازنشستگی غیرقانونی است. برخی نمایندگان نیز در این باره معتقدند در اظهارنظر عجله شده؛ آیا استعلام کتبی از نهادهای مربوطه گرفته شده است؟

نظر نمایندگان مجلس محترم است. برای نظرات مخالف، احترام قائلم؛ اما ما مباحث خاصی را پیگیری می کنیم. تبصره یک ماده 17 قانون جامع کار و رفاه اجتماعی می گوید مدیران صندوق ها و سازمان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید دو خصوصیت داشته باشند؛ نخست آنکه در پنج رشته تحصیلی خاص، فوق لیسانس داشته باشند و دوم آنکه پنج سال سابقه کار در آن رشته ها را داشته باشند. مدرک تحصیلی میعاد صالحی جزء این پنج رشته نیست و پنج سال سابقه کار اجرائی مرتبط در رشته های یادشده را نیز ندارد.

ما از دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور استعلام گرفتیم؛ این دو مجموعه انتصاب مدیرعامل صندوق بازنشستگی را به طور شفاف مغایر قانون اعلام کردند. از سازمان اداری و استخدامی نیز استعلام گرفتیم، گفتند اگر مدیرعامل صندوق بازنشستگی شرایط اعلام شده در ماده قانونی را داشته باشد، ایرادی ندارد؛ در حالی که میعاد صالحی این شرایط را ندارد. سازمان اداری و استخدامی مدعی بود هنوز مدارکی از آقای میعاد صالحی به این سازمان ارجاع داده نشده است.

بالاترین سازمان نظارتی ما، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی است. وقتی خود وزیر هم قانع شده تخلفی رخ داده است، به نظرم مسئله را می توان حل کرد. ما سال 91 نیز همین بلا را سر سازمان تأمین اجتماعی آوردیم؛ سر انتصاب آقای مرتضوی، حاشیه های زیادی درست شد. سازمان تأمین اجتماعی داشت به مشکلات خیلی عدیده ای برخورد می کرد. الان هم همین داستان در حال تکرار شدن است.

با توجه به اینکه سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز حضور میعاد صالحی را مغایر قانون تشخیص داده اند، چرا برای اجرای قانون وارد عمل نمی شوند؟

این سازمان ها وارد عمل شده اند؛ ما استعلام کردیم و آنها پاسخ دادند. تفاهمی با آقای شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم که امیدواریم این تفاهم را اجرائی کنند.

جزئیات تفاهم را اعلام می کنید؟

قرار شد قانون اجرا شود. وقتی قانون اجرا می شود، بالاخره باید جایگزینی برای آقای میعاد صالحی تعیین شود. میعاد صالحی فردی ارزشی، بچه حزب الهی و قاری قرآن است. نمی دانم هیئت علمی هست یا نه، بالاخره تحصیل کرده یک رشته ای است. دکترا دارد و شاید جزء نخبگان باشد.

نیروی جوانی است. احترام او برای ما واجب است؛ اما قانون هیچ یک از این شرایط را ذکر نکرده است. ما دنبال اجرای قانون هستیم؛ مگر اینکه زمانی قانون عوض شود و بگویند یک دکترای مکانیک هم می تواند در این پست قرار گیرد؛ آن وقت ما مطیع قانون هستیم.

برای توافقی که با وزیر تعاون در زمینه عمل به قانون انجام شد، تاریخ مشخصی تعیین کرده اید؟

ما با وزیر توافق کردیم قانون اجرا شود یا مدارک و مستنداتی پیدا کنند که سازمان بازرسی و مجلسی ها قانع شوند میعاد صالحی شرایط ماده 17 را دارد. ما بحث شخص نداریم و تاریخی برای عمل به قانون تعیین نکرده ایم. قانون باید در اولین فرصت اجرا شود. وزیر هم برای خودش شأنی دارد؛ ما دنبال جنگ نیستیم و نمی خواهیم برای هم شاخ و شانه بکشیم.

من همیشه کمک حال دولت بودم و دنبال چوب لای چرخ گذاشتن برای دولت نیستم؛ اما هر چیزی حدی دارد. از سؤال خود که قرار بود حدود سه هفته قبل در صحن مطرح شود، با توجه به فضای جامعه منصرف شدم و نخواستم نگرانی دیگری به جامعه هدف صندوق اضافه کنم؛ اما صبر ما هم حدی دارد. اگر ببینیم کار تفاهمی و دوستانه پیش نمی رود، مطمئنا قدم بعدی را برمی داریم.

قدم بعدی چیست؟

قدم بعد از سؤال، معمولا استیضاح است. در حال حاضر استیضاح وزیر تعاون در صحن مجلس مطرح است و گروهی در حال امضاگرفتن هستند. 16 بند برای آن نوشته اند و ممکن است ما هم به کمک استیضاح کنندگان برویم. فکر می کنم بیش از 70 درصد مجلس از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناراضی هستند. حداقل برای استیضاح وزیر به امضای 10 نفر نیاز است.

مطمئن باشید اگر کار به گام دوم بکشد، 10 نفر قسم خورده هستیم که کار را پیش ببریم و اول، وسط و آخر کار تحت هیچ شرایطی امضای خود را پس نگیریم. این 10 نفر مطمئنا وجود دارد. درباره حداکثر افراد هم نمی توان نظر قطعی داد.

ارزیابی شما از عملکرد مدیرعامل صندوق بازنشستگی چیست؟

عملکرد به این زودی ها قابل قضاوت نیست. 17 فروردین ماه این پست به میعاد صالحی داده شد. در چهار ماه عملکرد او را نمی توان تشخیص داد. شاید برخی فکر کنند صندوق بازنشستگی متعلق به یک میلیون و 500 هزار بازنشسته است اما این مجموعه دارای چهار هلدینگ بسیار بزرگ است. زیرمجموعه هر کدام از این هلدینگ ها 40 تا 50  شرکت قوی قرار دارد.  اشراف نداشتن میعاد صالحی بر مسائل بنگاه داری بسیار مهم است. در صندوق بازنشستگی 80 درصد کارها بنگاه داری است.

اشراف نداشتن بر مسائل اجرائی و عجولانه تصمیم گرفتن مدیرعامل صندوق بازنشستگی مشکل ساز خواهد بود. مثلا صالحی  خانمی که مامایی خوانده است را -فکر می کنم- به عنوان مدیر کل اداری مالی استخدام کرده است یا جدیدا یک سری انتصاباتی داشتند که ربطی به مسائل کاری صندوق نداشته و از افراد غیرمرتبط استفاده شده است.

با اکثر کانون های بازنشستگی صحبت کردم و متوجه شدم با این وضعیت نگران آینده بازنشستگان هستند. هنوز مقداری زود است که عملکرد صالحی را ارزیابی کنیم اما در همین مدت کوتاه چون تخصص کافی و سابقه مناسب ندارد، تصمیمات عجولانه گرفته که این تصمیمات برای بازنشسته ها و نمایندگان مجلس نگرانی ایجاد کرده است.

میعاد صالحی فیش حقوقی پرسنل خود را منتشر  و در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است از وزیر تعاون درخواست کاهش حقوق داشته ام. او انتشار فیش های حقوقی را مصداق شفافیت می داند. به نظر شما، رفتارهای مدیرعامل فعلی صندوق بازنشستگی درست بوده است؟

افراد گاهی حرفی برای گفتن ندارند، به همین دلیل چیزهای دیگر را جلو می کشند. من حقوق های مازاد را تأیید نمی کنم. طبق قانون، باید حقوق مدیران پرداخت شود. بروند بررسی کنند  پروژه هایی که در چهار ماه گذشته معطل مانده است، چقدر ضرر و زیان به صندوق وارد کرده و در مقابل چقدر شفاف سازی های صالحی به نفع سازمان بوده است. ما همه، ادعایمان این است که مسلمانیم.

دین ما می گوید حرمت یک مسلمان بالاتر از حرمت کعبه است. اگر فردی خلاف انجام داد، اول باید آن خلاف به مرجع صالحه یعنی قوه قضائیه ارجاع شود. آنجا تأیید شود. حکم برای متخلف صادر شود. در این شرایط هم می گویند حتی اگر حکم صادر شد، برای حفظ آبروی اشخاص، مجرمیت فرد را در سطح جامعه مطرح نکنید.

در حقوق های نجومی سوءاستفاده قانونی رخ داده بود. گیریم  عده ای پول اضافی گرفتند آیا من به عنوان مدیر مجموعه باید با آرامش موضوع را حل کنم یا شانتاژی انجام دهم که یک میلیون و 500 هزار بازنشسته که حقوق های خیلی پایینی می گیرند، نگران سرمایه خود در صندوق بازنشستگی شوند. به نظر من، افراد وقتی که در انجام وظایف خود حرفی برای گفتن ندارند، در جاهای دیگر شلوغ کاری می کنند که ضعف هایشان پوشش داده شود.

کارشناسان معتقدند مجموعه هلدینگ های صندوق بازنشستگی به دلیل افت کیفیت مدیریت به مرز زیان دهی نزدیک شده اند. بررسی ای روی عملکرد اقتصادی صندوق داشتید؟

سالانه مجامع این شرکت ها تشکیل  و در مجامع حسابرسی انجام می شود. مسائل نظارتی مربوط به وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه است اگر نیاز باشد، ما هم ورود می کنیم و طی تحقیق و تفحص، ممکن است بخواهیم به ما اطلاعات دهند. در هلدینگ ها بررسی کردم. میعاد صالحی هنوز نتوانسته است ارتباط خوبی با هلدینگ ها بگیرد.

برخی هلدینگ ها در راستای رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی واگذار شدند. مدیرعامل جدید صندوق در راستای بهبود شرایط اقتصادی این هلدینگ ها گامی برداشته است؟

هنوز عملا اتفاق خاصی نیفتاده است. البته زود است که در چهار ماه بخواهیم قضاوت کنیم. وقتی کسی در کاری مبتدی است، حداقل یک سال طول می کشد که وارد داستان شود. بدون تجربه و تخصص در شرایط تحریم ها و مسائل دیگری که وجود دارد، مدیریت  مقداری سخت خواهد بود.

من به وزیر هم قبل از استعلام ها گفتم  یک آدم قوی کاربلد مسائل اقتصادی و بنگاه داری را کنار میعاد صالحی بگذارید تا مشکلی ایجاد نشود. وقتی از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات استعلام گرفتیم، گفتند این انتصاب غیرقانونی است، هر امضایی که آنجا می شود از لحاظ قانونی وجهه ندارد. نمی دانم چرا در اجرای قانون تعلل می کنند.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.