| کد خبر: 193628 |

◄ یک بام و دوهوا در مناطق آزاد: محدودیت 30 کیلومتری خودروهای پلاک کیش و قشم

خودروهای برخی دیگر از مناطق آزاد محدودیت نداشته و برای مثال خودروهای منطقه آزاد اروند، ‌می‌توانند تا اهواز تردد داشته باشند.

تین نیوز

با وجود گذشت چهار سال از شروع اقدامات اولیه برای تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در تمام شهرهای استان هرمزگان از جمله تصویب آن در شورای تأمین این استان، اما هنوز هیئت دولت در این زمینه مصوبه‌ای نداشته و در نتیجه خودروهای پلاک مناطق آزاد کیش و قشم فقط در محدوده 30 کیلومتری مجاز به تردد هستند.

به گزارش تین نیوز، حسین قلی‌زاده کارشناس حمل‌ونقل و از مدیران اسبق بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این زمینه گفت: در سفر چند روز پیش خود به هرمزگان، متوجه شدم هنوز امکان تردد خودروهای منطقه آزاد قشم که از «لافت» تا «پهل» بندرعباس فقط ۱۵۰۰ متر فاصله دارد، در این شهر وجود ندارد.

وی در گفت‌و‌گو با تین نیوز بیان کرد: این درحالی است که خودروها در برخی دیگر از مناطق آزاد چنین محدودیتی نداشته و برای مثال خودروهای منطقه آزاد اروند، ‌می‌توانند تا اهواز تردد داشته باشند.

قلی‌زاده این موضوع را ناشی از سیاست‌های دوگانه دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و مظلومیت بندرعباس دانست و گفت: شاید یکی از دلایل این امر نیز عدم پیگیری کافی مسئولان محلی و نمایندگان استان در مورد موضوع و برخورد سلیقه‌ای دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد باشد که موجب شده شهروندان بندرعباسی در آن گرما و شرجی شدید، امکان استفاده از خودروهای پلاک مناطق آزاد را به عنوان تاکسی یا وسیله شخصی نداشته باشند.

به گزارش تین نیوز، خودروهای پلاک مناطق آزاد، محدوده حرکتی معینی داشته و با صدور پروانه ورود موقت می‌توانند وارد سرزمین اصلی شوند.

طبق ماده ۱۶ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی این مناطق، شعاع مشخص‌شده برای تردد این خودروها در مناطق مختلف یکسان نبوده و متفاوت است. گمرک ایران اعلام کرده که خروج این خودروها از شعاع مصوب به‌منزله ورود غیرقانونی کالای گمرک نشده، به قلمرو گمرکی به‌حساب می‌آید و مشمول بند الف ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی خواهد بود، یعنی از موارد قاچاق به شمار می‌رود.

با توجه به موارد ذکر شده و بر اساس اعلام مسئولان، امکان تردد خودروهای پلاک قشم و کیش در سطح استان هرمزگان فقط با مصوبه دولت امکان پذیر است. مصوبه‌ای که هرمزگانی‌ها حداقل از چهار سال پیش به‌دنبال آن بوده و در سال 1394 در زمان استانداری «جاسم جادری» (92-96) با تصویب در شورای تأمین استان زمینه تصویب آن را کلید زده اما هنوز موفق به اخذ آن نشده‌اند.

نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نیز بارها در این مورد نظر انتقادی بیان کرده‌اند به طوری‌که «حسین هاشمی تختی» یکی از نمایندگان این استان در این زمینه به ایسنا گفته بود: در مناطق آزاد دیگر استان‌ها، خودروهای مناطق آزاد می‌توانند در شعاع استان تردد کنند اما در هرمزگان این کار انجام نشده است و در این خصوص نباید یک بام و دو هوا وجود داشته باشد.

سید مصطفی ذوالقدر دیگر نماینده این استان نیز گفته بود: یک بام و دو هوا نمی‌شود چراکه در حال حاضر در منطقه آزاد اروند در خوزستان خودروهای منطقه آزاد در تمام استان‌ تردد می‌کنند اما در هرمزگان اجازه نمی‌دهند که این خودروها از قشم تا بندرعباس تردد کنند. وی همچنین در تذکری به مدیرعامل سازمان مناطق آزاد درخواست کرده بود تا کاری کند خودروهایی که در قشم و کیش هستند بتوانند در کل استان هرمزگان از جمله میناب، رودان و جاسک تردد کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.