| کد خبر: 193263 |

چین هم‌چنان مشتری ثابت نفت ایران است

علی‌رغم لغو معافیت‌های تحریم نفتی ایران، چین هم‌چنان به خرید نفت از کشورمان ادامه می‌دهد.

تین نیوز

علی‌رغم تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، چین هم‌چنان به واردات نفت خود از کشورمان ادامه می‌دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بلومبرگ، داده‌های رسمی گمرک روز جمعه نشان داد واردات نفتی چین در ماه ژوئن ۸۵۵ هزار تن معادل ۲۰۹ هزار بشکه در روز بوده است. این داده‌ها گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چین ممکن است خطر تحریم از سوی آمریکا را در ازای تامین منابع نفت خام خود از جمهوری اسلامی ایران بپذیرد، را افزایش داده است.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنان به اعمال فشار بر روی اشخاص و شرکت‌های که محدودیت‌های او را نادیده می‌گیرند، ادامه می‌دهد، همه نگاه متوجه خرید نفتی چین است. چین یکی از کشورهایی است که هم‌چنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد.

بنا به اعلام وب سایت اف‌جی‌ای (داده‌های انرژی جهانی) در ماه می‌ و زمانی که معافیت‌های تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا لغو شد، نزدیک به ۴۵۰ هزار بشکه در روز از نفت ایران در حال انتقال بود. بنا به گزارش بلومبرگ هم‌چنان میلیون‌ها بشکه از نفت جمهوری اسلامی راهی چین می‌شود. چین در پنج ماهه اول سال میلادی جاری نزدیک به ۴۹۴ هزار بشکه در روز واردات نفتی از ایران داشته است.

پکن در واکنش به لغو معافیت تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا گفت همکاری چین در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی و انرژی با ایران در چارچوب قوانین بین‌الملل مشروع است و باید از آن حمایت شود و به آن احترام گذاشت. چند روز پیش «هوا چون‌اینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن شدیداً مخالف تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت نفتی چینی به بهانه نقض تحریم‌های ایران و خرید نفت این کشور است.

سال گذشته میلادی، آمریکا علی‌رغم بازگرداندن تحریم‌های نفتی علیه ایران، به ۸ کشور از جمله هند، تحت شرایطی خاص و برای تعاملات بانکی و نفتی با ایران، معافیت داد. هند از ماه نوامبر مشمول معافیت تحریم نفتی علیه ایران شد و همان زمان اعلام کرد قصد دارد تا ماه مه به خرید نفت از ایران ادامه دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از امضای فرمان خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام) اعلام کرد تمامی تحریم‌ها علیه تهران را بازمی‌گرداند. آمریکا تحریم‌های نفتی علیه ایران را سال گذشته میلادی بازگرداند.

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.