| کد خبر: 193208 |

◄ پراید در عراق چقدر قیمت می‌خورد؟

صنعت خودرو سازی ایران بعد از صنعت نفت این کشور در رده دوم قرار دارد.

تین نیوز

صنعت خودروسازی ایران بعد از صنعت نفت این کشور در رده دوم قرار دارد. که دو قطب اصلی آن گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو هستند.

به گزارش تین نیوز، این صنعت در تمام خاورمیانه بیشترین میزان تولید انواع خودروها را دارد و یکی از پویاترین صنعت‌های ایران و خاورمیانه است.

در ایران شروع و آغاز صنعت خودروسازی با پیکان بوده است که در سال‌های اول تولید با استقبال زیادی از طرف خریدارن داخلی رو به رو شد و بعد از نمایش و عرضه‌ی آن در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و در کشورهای عرب زبان با استقبال خوبی از سوی مردم این کشورها نیز مواجه شد.

تاریخ تولید اولین پیکان به سال 1340 بازمیگردد، در حالی که تعداد خودروهای تولید داخل بسیار کم بود؛ پیکان بعد از 7 سال توانست تولید خود را به 12 هزار دستگاه در سال افزایش دهد و این در حالی بود که خودروهایی مانند آریا و ژیان که از ماشین‌های مردمی آن روزها بود تنها به میزان تقربی 2000 دستگاه در سال تولید می‌شدند.

 روند تولید پیکان با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش بود و این ماشین را به راحتی می‌ توانستید در خیابان‌های ایران مشاهده کنید، در پایان سال 51 تولید پیکان به بیش از 120 هزار دستگاه در سال رسید. این روند صعودی تا سال 57 درست قبل از انقلاب اسلامی ادامه داشت و به یکباره بعد از وقوع انقلاب تولید پیکان به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد.

این کاهش تولید با شروع جنگ میان ایران و عراق به کمترین میزان تولید خود رسید به نحوی که تولید این دستگاه به میزان 3000 دستگاه در سال رسید. بعد از اتمام جنگ تولید پیکان همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال 84 آخرین پیکان تولیدی به موزه خودرو رفت تا یادش از خاطره‌ها پاک نشود.

بعد از پیکان، پراید با بیشترین اقبال در میان مردم ایران روبه رو شد. پراید توسط شرکت خودرو سازی سایپا ساخته و تولید می‌شود؛ که با توجه به اعداد  و ارقام، رقابت نزدیکی در تصاحب بازار خودروی ایران، از نظر میزان عرضه و تقاضا با دیگر رقیب خود یعنی ایران خودرو، دارد.

شرکت سایپا در سال 1345 تاسیس شد، زمین این شرکت در ابتدا میدان تیری برای آموزش نظامیان ارتش ایران بود، اما پس از آنکه این زمین‌ها از ارتش خریداری شد؛ یک شرکت خودروسازی اقدام به تاسیس اولین شرکت خارجی در ایران کرد. این شرکت در ابتدا سیتروئن ایران نام داشت.

 بعد از پیکان بیشترین خودرویی که در خیابان‌های کشور به چشم می‌خورد خودرو ی پراید است . این خودرو با رسیدن به بیش از 6 میلیون تولید در سال به بی رقیب ترین خودروی تولید داخلی تبدیل شد که حتی با افزایش قیمت نیز همچنان یکی از پرطرفدارترین خودروهایی است که همواره با اقبال جوانان و قشر ضعیف و کم درآمد جامعه روبه رو بوده است.

این خودرو در سال‌های اول تولید به دلیل داشتن طراحی و ظاهری مدرن تر بسیار طرفدار داشت اما با گذشت سالها و تغییر ندادن امکانات آن سبب شد که این خودرو رفته رفته علارغم تیراژ بالا شاید به یکی از منفورترین و مورد غضب ترین خودروهای ایران تبدیل شود، زیرا بسیاری از سوانح رانندگی که منجر به مرگ شده،  پراید در آنها نقشی بسیار پر رنگ داشته است. با این حال بسیاری از مدیران این شرکت بر این باورند که این خودرو از استانداردهای مناسب برخوردار است و با اعمال یکسری تغییرات جزئی همچنان به تولید و فروش آن ادامه می‌دهند.

در حال حاضر قیمت پراید چیزی در حدود 40 میلیون تومان است که با توجه به مدل‌های مختلف آن این قیمت نیز تغییر خواهد کرد. موضوعی که مطرح است هزینه‌ای است که پراید برای خریداران آن دارد که بسیاری بر این باورند که این خودرو دارای هزینه‌های جانبی زیادی است و با توجه به بعضی از منابع تقریبا می‌توان گفت که هزینه نگهداری و تعمیر این خودرو سالیانه چیزی در حدود 2 میلیون تومان است.

از هزینه‌های جانبی آن می‌توان به تعویض روغن و فیلترهای آن و همچنیین تعویض لاستیک و یا تعویض باتری در خودروهایی که به صورت دسته دوم یا دسته چندم خریداری می‌شود، اشاره کرد. به طور مثال قیمت لاستیک برای خودرو پراید با توجه به نوع و برند آن از جفتی 200 هزار تومان تا جفتی 500 هزار تومان متغیر است.

صادرات پراید

صادرات خودروهای سواری از مبدا ایران به سایر کشورها در سال گذشته میلادی و با توجه به آمارهای جهانی چیزی در حدود 9.8 میلیون دلار بوده است که بازار مقصد و هدف خودروهای ایرانی کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه بوده است. ایران با صادرات یک هزارم درصدی از کل صادرات ماشین در دنیا از این حیث در جایگاه 76 دنیا، بعد از مولداوی و همینطور قبل از اوکراین و با توجه به ارزش صادرات قرار گرفته است.

قیمت پراید در کشور عراق

قیمت پراید در کشور همسایه با توجه به قیمت دینار عراق چیزی در حدود 6000 هزار دلار است که این موضوع نیز برای شهروندان عراقی  بسیار تعجب بر انگیز است زیرا با قیمت‌های این چنینی خودروهایی با کیفیت بسیار بالاتر می‌توانند خریداری کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.