| کد خبر: 193021 |

◄ بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس شد

بوریس جانسون سرانجام امروز (سه‌شنبه) با آرای اکثریت اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد.

تین نیوز

بوریس جانسون سرانجام امروز (سه‌شنبه) با آرای اکثریت اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در پی اعلام استعفای ترزا می از سمت نخست‌وزیری بریتانیا که به دلیل ناکامی‌اش در اجرای بریگزیت و مدیریت آن رخ داد، حزب محافظه‌کار بریتانیا که پیروز انتخابات پیشین در مجلس بود امروز از میان بوریس جانسون و جرمی هانت رأی‌گیری کرد و درنتیجه جانسون همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به‌عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر انتخاب شد.

 بوریس جانسون و جرمی هانت ماه گذشته زمانشان را صرف کسب رأی حدود ۲۰۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار (توری) کردند که این رأی‌گیری عصر دوشنبه به پایان رسید و نتایج امروز (۲۳ ژوئیه) اعلام شد. جانسون عصر چهارشنبه (فردا) به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب‌شده و رسماً جایگزین ترزا می می‌شود.

جانسون وارث بحران سیاسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد شد که باید تا ۳۱ اکتبر (نهم آبان ماه) اجرایی شود. جانسون باید اتحادیه اروپا را برای احیای مذاکرات درباره یک توافق خروج ترغیب کند؛ توافقی که این نهاد تأکید دارد قابلیت مذاکره دوباره ندارد. در غیر این صورت بریتانیا وارد تبعات اقتصادی یک خروج بدون مدیریت می‌شود.

تنها توافق موجود، سه بار از سوی مجلس بریتانیا رد شده است و بسیاری از قانون‌گذاران ازجمله شورشی‌های حامی اروپا در حزب محافظه‌کار، متعهد شده‌اند تا جلوی تلاش جانسون برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا، آن‌هم بدون توافق، بایستند.

این شهردار سابق لندن گفته‌ است، تدارکات برای یک خروج بدون توافق را فراهم می‌کند تا مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا مجبور شوند نظرشان را درباره توافق تغییر دهند. جانسون ماه گذشته به تاکرده گفت: قطعاً طرح خودمان را به‌سوی اقدام عملی می‌کشانیم و آماده‌ایم که ۳۱ اکتبر خارج شویم، هر چه می‌خواهد بشود... یا انجام بده یا بمیر، هر چه پیش‌ آید خوش آید.   

با انتخاب جانسون تعدادی از وزرای کابینه ترزا می اعلام کرده‌اند استعفا می‌کنند و انتظار می‌رود پیروزی جانسون با دودستگی عمیق در حزب محافظه‌کار همراه باشد.   

مواضع جانسون در قبال ایران

جانسون، به استفاده از واژه‌های تیز و تند و واکنش‌های خاص شهره است. او بارها با جملات صریح و تند، ایران را مورد انتقادهای خود قرار داده است.

او در اظهارنظری بیان کرد که باید درباره ایران و این حکومت بسیار هوشیار باشیم چراکه آن‌ها در هر نوع شیطنتی در منطقه مقصر هستند. بریتانیا باید با واشنگتن و بروکسل همکاری کند تا از هرگونه شیطنت ایران در منطقه جلوگیری کنند.

او درباره برجم نیز گفت: معتقدم قطعاً برجام ضعیف عمل می‌کند و باید درباره راه‌هایی که رفتارهای مخرب ایران را محدود می‌کند فکر کنیم و همچنان معتقدم که وادار کردن ایران به ادامه ندادن برنامه هسته‌ای‌اش راه درستی برای کشور ما و منطقه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.