| کد خبر: 192597 |

تکمیل ترکیب ناظران انتخابات

نمایندگان مجلس از حدود ساعت 8 و 30 دقیقه صبح دیروز، چهارمین و آخرین جلسه علنی خود در هفته جاری را در حالی برگزار کردند که مطابق انتظار، انتخاب 3 حقوقدان شورای نگهبان و البته رییس کمیسیون اصل 90 مجلس مهم‌ترین دستورکار وکلای ملت محسوب می‌شدند.

تین نیوز

دیروز در گزارشی با تیتر «بازگشت به گذشته؟»، بر پرسشی که احتمالا در جریان انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در صحن علنی مجلس، پیش‌روی اعضای فراکسیون امید و نمایندگان اصلاح‌طلب خواهد بود، انگشت گذاشته و پرسیدیم آیا امیدی‌ها با پیروی از شعار حسن روحانی درجریان انتخابات ریاست‌جمهوری 96، از بازگشت به گذشته پرهیز می‌کنند یا همچون آن‌چه در بیست‌وسوم تیرماه 95 درجریان انتخاب 3 حقوقدان دیگر شورای نگهبان، به‌ویژه انتخاب عباسعلی کدخدایی شاهد بودیم، این نوبت نیز به گزینه‌هایی که با وجود سوابق حزبی درجریان اصولگرا به عنوان گزینه‌های حضور در شورای نگهبان به مجلس معرفی شده‌اند، رای خواهند داد و به‌خصوص محمد دهقان، رییس ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف و نماینده اصولگرای دوره دهم را به عنوان یکی از اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان انتخاب خواهند کرد یا خیر.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، امیدی‌ها دو راه بیشتر نداشتند، یا بین 5 گزینه معرفی شده رییسی، 3 گزینه که حداقل سوابق متعادل‌تری داشتند، انتخاب کنند یا اینکه به هوای «شناخت» و «وجود امکان مذاکره»، همان کنند که پیش‌تر در قبال کدخدایی کرده بودند.

نمایندگان مجلس از حدود ساعت 8 و 30 دقیقه صبح دیروز، چهارمین و آخرین جلسه علنی خود در هفته جاری را در حالی برگزار کردند که مطابق انتظار، انتخاب 3 حقوقدان شورای نگهبان و البته رییس کمیسیون اصل 90 مجلس مهم‌ترین دستورکار وکلای ملت محسوب می‌شدند.

هرچند که نمایندگان ابتدا به‌سراغ تصویب کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی رفتند تا مهم‌ترین دستورکار چند ماه اخیر، از حدود ساعت 9 و 15 دقیقه صبح با توضیحات امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس آغاز شود. او اسامی گزینه‌های معرفی شده ازسوی حجت‌الاسلام رییسی به مجلس برای ورود به جمع حقوق‌دانان شورای نگهبان را در حالی قرائت کرد که گمانه‌زنی‌های نمایندگان و دیگر ناظران از احتمال ورود دهقان به شورای نگهبان خبر می‌داد اما نکته مهم در این بین، میزان آرای او بود.

محمد دهقان، هادی طحان‌نظیف، محمدحسن صادقی‌مقدم، علی غلامی و عبدالحمید مرتضوی که به ترتیب گرایش‌هایی به طیف‌های مختلف اصولگرایان- از پایداری‌ها تا نزدیکان لاریجانی- دارند، رودرروی یکدیگر صف‌آرایی کردند تا شانس خود برای حضور در جمع حقوق‌دانان شورای نگهبان برای 6 سال آینده را بیازمایند.

دهقان به عنوان نخستین فرد از این جمع 5 نفره به جایگاه ناطقان رفت تا از خود به‌منظور ورود به جمع حقوق‌دانانی که قانون اساسی بر بی‌طرفی جناحی‌شان اشاره دارد، دفاع کند.

بعد از دهقان، صادقی‌مقدم مشاور آیت‌الله جنتی و طحان‌نظیف از اساتید دانشگاه امام صادق نیز به دفاع از خود پرداختند ولی این زنجیره با انصراف علی غلامی پاره شد تا با این انصراف ناگهانی عملا تنها یک نفر از دانشکده حقوق‌ومعارف امام صادق(ع) در کارزار رقابت باقی بماند و شاید مهم‌تر از آن، حق انتخاب مجلس از 5 نفر به 4 گزینه برای 3 کرسی تقلیل یابد.

بعد از این انصراف، مرتضوی نیز پشت تریبون رفت تا باتوجه به انصراف دقایقی قبل غلامی، او بتواند در میان 3 رقیب پُرقدرت باقی‌مانده در کارزار، شانسی برای خود دست‌وپا کند.

البته باتوجه به آنکه رییس فعلی دستگاه قضا همچون سلف خود، حتی برای هر کرسی حقوقدانان شورای نگهبان، 2 گزینه هم پیش‌روی نمایندگان ملت نگذاشته بود، انصراف ناگهانی غلامی کار انتخاب نمایندگان را دشوارتر نیز ساخته بود اما با این حال، میزان آرای 3 نفر نخست رای‌گیری دیروز «بهارستان»، احتمالا با تصورات خوش‌بین‌ترین اصولگرایان و بدبین‌ترین اصلاح‌طلبان نیز مطابقت چندانی نداشت.

چنان که دهقان با کسب 230 رای از مجموع 256 رای ماخوذه، به عنوان نفر نخست برگزیده شد و پس از او، صادقی‌مقدم با 180 رای و طحان‌نظیف نیز با 156رای، بالاتر از عبدالحمید مرتضوی، قاضی 27 ساله دستگاه قضا، به عنوان دو حقوقدان دیگر راهی شورای نگهبان شدند تا از این پس، علاوه بر نظارت بر مصوبات مجلس از حیث انطباق آن با شرع و قانون، یکی از 12 ناظر برگزاری انتخابات مختلف باشند و از انتخابات مجلس اسفندماه سال جاری تا دیگر انتخابات‌هایی که در 6 سال آینده برگزار خواهد شد را زیر نظر بگیرند و تعیین کنند چه‌کسانی می‌توانند برای ورود به این نهادهای انتخابی وارد رقابت شوند و چه ‌کسانی پشت در خواهند ماند.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.