| کد خبر: 192312 |

اتصال جاده خرامه به محور شیراز – مرودشت، یک گام دیگر نیاز است

این روزها، کم نیستند شمار خودروهایی که با پرش و گذر از موانع از جاده خرامه، خود را به محور شیراز – مرودشت می رسانند تا به اصطلاح در وقت خود صرفه جویی کنند.

تین نیوز

این روزها، کم نیستند شمار خودروهایی که با پرش و گذر از موانع از جاده خرامه، خود را به محور شیراز – مرودشت می رسانند تا به اصطلاح در وقت خود صرفه جویی کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، این جاده، همان جاده ای است که موانع ایجاد شده بر سر راه آن در نیمه نخست تیرماه جاری با قربانی شدن دختری جوان و پخش کلیپ آه دردمند پدر در فراق دختر، خبرساز شد.

محل وقوع حادثه واژگونی خودروی ۲۰۶ در جاده شیراز - خرامه که جان یک دختر جوان را گرفت.
با وجود تلاش برای مسدود سازی مسیر با موانع بتنی و نصب تابلوی ورود ممنوع در این محل، برخی رانندگان وارد باریکه راه مجاور می شوند تا خود را به جاده شیراز - مرودشت برسانند.

محور شیراز – خرامه که شهرهای پرجمعیتی مانند داریون (از توابع شیراز) را در مسیر خود دارد، از سمت شهرک سعدی یکی از خروجی های کلانشهر مرکز استان فارس در سمت شمال شرق محسوب می شود.

این محور در ادامه باید به جاده شیراز – مرودشت متصل شود که بخش زیادی از جاده مورد نیاز مدت زیادی است که احداث شده اما متصل نشدن این محور به جاده ارتباطی به سمت مرودشت، علامت سوالی است که فراروی رهگذران از این منطقه است.

هم اینک خودروهای عبوری از خرامه که قصد ورود به جاده شیراز – مرودشت را دارند، ناگزیر هستند که وارد شهر شیراز شوند و پس از گذر از بلوار هفت تنان که در ساعاتی از روز، ترافیک آن سنگین یا نیمه سنگین است، از محور دروازه قرآن خارج شوند.

این وضعیت، بین ۳۰ دقیقه یا یک ساعت، این خودروها و سرنشینان آنها را ناخواسته درگیر ترافیک می کند.

پرش از مانع خودروها برای رسیدن سریع تر به مقصد

اما این پایان ماجرا نیست، برخی خودروهای عبوری از خرامه که قصد رفتن به جاده مرودشت را دارند، ترجیح می دهند از موانع ایجاد شده در ادامه مسیر جاده عبور کنند.

انتهای این مسیر، راه باریکه و خاکی است که صعب العبور است اما رانندگانی هستند که مصممند از این موانع عبور کنند و خود را به جاده مرودشت برسانند.

گذشته از نا ایمن بودن این مسیر برای رانندگان و خودروهای آنها، زمانی که آنها وارد جاده شیراز – مرودشت می شوند، ممکن است با خودروهای عبوری که با سرعت زیاد در این محور در تردد هستند، تصادف کنند.

این موضوع، اهتمام و توجه بیشتر مسئولان ذیربط برای پیشگیری از حوادث را می طلبد و نیز اینکه با شتاب بخشی به تکمیل فرایند اتصال جاده خرامه – شیراز به جاده مرودشت، در وقت و هزینه ناشی از اتلاف سوخت شهروندان صرفه جویی کنند. بدون تردید، ادامه فرایند کنونی می تواند به افزایش غیرضروری تردد در داخل شهر شیراز و افزایش شمار حوادث رانندگی و حجم ترافیک بلوار هفت تنان و محور دروازه قرآن منجر شود.

خط سبز: قطعه راهی که ساخته شده اما به جاده شیراز - مرودشت متصل نیست


خط قرمز: مسیری که رانندگان باید برای رفتن به جاده شیراز - مرودشت از محور خرامه از آن عبور کنند

کاهش ترافیک کلانشهر با اتصال محور شیراز – خرامه به جاده مرودشت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس در این باره معتقد است: اتصال محور شیراز- خرامه به محور شیراز- مرودشت، ترافیک شهرک سعدی، غرب شیراز و به ویژه از شهرک سعدی تا بولوار هفت تنان را کاهش می دهد.

مدیرکل راهداری فارس: اتصال محور شیراز- خرامه به جاده شیراز- مرودشت، ترافیک کلانشهر را کاهش می دهد

علیرضا سیاهپور در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته نیز جلساتی با حضور شرکت ساخت و توسعه راه ها و همچنین پلیس راه داشتیم که راهداری و پلیس راه بحث زیربار ترافیک رفتن و بهره برداری ایمن از این پروژه را مطرح کردند و شرکت ساخت و توسعه راه ها نیز نگرانی بابت تزریق نقدینگی مورد نیاز برای اجرای این طرح را داشت.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان داد که این پروژه دارای اشکالاتی است و تقاطع غیر همسطح این پروژه در نقطه صفر بزرگراه و همچنین راست گرد دوربرگردان آن از خرامه به سمت شیراز کامل نیست که بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت ساخت متعهد به رفع این اشکالات و تکمیل پروژه جهت بهره برداری شد.

سیاهپور تصریح کرد: این پروژه در صورت تکمیل به عنوان کمربندی شمال شرق عمل خواهد کرد و کامیون ها و خودروهایی که تردد آنها در شهر ممنوع است و خودروهایی که از سمت شرق و جنوب شرقی کشور وارد فارس می شوند می توانند از مسیر سه راه خاوران به سروستان و خرامه و از خرامه به سمت بزرگراه شیراز – اصفهان تردد کنند.

آنگونه که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس مطرح کرده است، اتصال این محور ارتباطی به جاده شیراز – مرودشت نه تنها مزایای اقتصادی انکارناپذیری دارد، بلکه در کاهش حوادث رانندگی و حجم ترافیک در شهر شیراز موثر است.

اختصاص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح

با وجود دشواری های اقتصادی فراروی دولت و دستگاه های اجرایی، اهتمام دولت تدبیر و امید به تکمیل طرح های نیمه تمام، امیدها را به برداشتن گام های پایانی برای اتصال جاده خرامه به جاده شیراز – مرودشت دوچندان کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس روزهای اخیر در کمیسیون ایمنی راه های استان فارس خبر خوشی را در این زمینه اعلام کرده است.

محمود رضایی کوچی در این باره گفته است: ۶۰ میلیارد ریال به منظور تکمیل کمربندی شمال شرق شیراز (حد فاصل جاده خرامه تا زیباشهر) تخصیص یافت.

وی ضمن اشاره به حادثه ناگوار هفته گذشته تصادف خودرو ۲۰۶ در محور خرامه به شیراز افزود: با توجه به اهمیت موضوع، استاندار فارس بر لزوم بررسی علت وقوع حادثه و تدبیر راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقات تلخی تاکید کرد و به دنبال آن بررسی موضوع در دستور کار تیم‌های کارشناسی قرار گرفت.

وی، با اشاره به بالا بودن آمار حوادث جاده‌ای و تلفات ناشی از آن در استان فارس ادامه داد: به همین منظور باید با اتخاذ تدابیری همچون افزایش گشت‌های نامحسوس پلیس، افزایش دوربین‌های نظارت و کنترل سرعت، شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و فرهنگ سازی در خصوص پرهیز از رانندگی‌های پرخطر را در دستور کار قرار داد.

او اظهار داشت: در کنار اتخاذ چنین تصمیماتی جا دارد که در بحث افزایش ایمنی و استاندارد خودروهای تولید داخل نیز اقداماتی انجام شود تا در صورت بروز حادثه شاهد کمترین میزان تلفات باشیم.

رضایی، انعکاس سریع و شفاف اخبار مربوط به حوادث جاده‌ای را گامی مؤثر در جهت تحقق مطالبات مردمی دانست و افزود: قطعاً انعکاس این اخبار زمینه ساز شناخت مشکلات و کاستی‌ها و اقدام در جهت اتخاذ تصمیمات کارشناسی با هدف کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن خواهد شد.

آیا اختصاص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار، حلقه مفقوده تکمیل طرح کمربندی شرقی شیراز و اتصال جاده خرامه به محور شیراز - مرودشت خواهد بود و این طرح بزودی به بهره برداری خواهد رسید؟

این پرسشی است که افکار عمومی، پاسخ آن را در ماه های آینده خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.