| کد خبر: 192252 |

رسوب کالاهای فسادپذیر در گمرک تکذیب شد

تاکنون گزارشی مبنی بر وجود کالای فسادپذیر در گمرک به ما نرسیده است.

تین نیوز

چندی پیش برخی رسانه ها از رسوب کالاهای فسادپذیر در گمرک خبر داده بودند که معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران این خبر را تکذیب کرد و گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر وجود کالای فسادپذیر در گمرک به ما نرسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهرداد جمال ارونقی اعلام کرد: برای ترخیص کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و علاوه بر تسهیلات ویژه‌ای که از طرف گمرک برای این گروه کالایی در نظر گرفته شده است، دولت نیز تامین ارز آن‌ها را در اولولیت قرار داده است. همچنین همه سازمان‌ها موظف شده‌اند هنگام تخلیه کالاها از آن نمونه‌برداری کرده و فوراً مجوزهای قانونی را صادر کنند.

جمال ارونقی با تاکید بر اینکه رسوب کالاهای اساسی در گمرک صحت ندارد، اظهار کرد: اخیراً با حمل یکسره کالاهای اساسی و خروج شبانه‌روزی آن‌ها از بنادر موافقت شده است، یعنی کالا مستقیماً روی وسیله حمل تخلیه می‌شود و پس از اخذ مجوزهای قانونی از بندر خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ثبت سفارش کالاهای اساسی از طرف بانک یا وزارت صنعت هیچ مانعی وجود ندارد، ادامه داد: حتی ممکن است ثبت سفارش برخی کالاهای اساسی منقضی شده باشد که در این صورت باز هم گمرک و وزارت صنعت این ثبت سفارش را می‌پذیرند و مشکل خاصی برای اظهاریه آنها وجود ندارد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به برخی اخبار مبنی بر رسوب کالا در بنادر و گمرکات اعلام کرد: برای راستی‌آزمایی هفته گذشته بازدیدهای متعددی انجام شد و همچنین وزیر اقتصاد طی دو روز گذشته از بنادر بازدید کردند. در بازدیدها مشخص شد آنچه در بنادر و گمرکات وجود دارد، موجودی بنادر است و نه رسوب بنادر. با اطمینان می‌توان گفت کالاهای رسوبی در گمرکات و بنادر وجود ندارد.

جمال ارونقی با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور موجود است، ادامه داد: بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این‌ها کالای اساسی هستند که بیشتر در بندر امام (ره) و بندر شهید رجایی وجود دارند؛ این کالاها مرتباً در حال تخلیه هستند و مشکل خاصی برای ترخیص آنها وجود ندارد.

وی یادآوری کرد که طبق قانون، وظیفه گمرک از زمان اظهار کالا آغاز می‌شود و قبل از آن گمرک هیچ مسئولیتی نسبت به کالاهایی که در بنادر یا مناطق ویژه و آزاد تخلیه می‌شوند ندارد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به وجود برخی اقلام در گمرک اظهار کرد: این کالاها که فاسدشدنی نیستند، ممکن است جزو گروه ۲ یا ۴ باشند، یعنی کالاهایی که واردات آنها ممنوع است یا مشابه آن در کشور تولید می شود. بنا به سیاست دولت این اقلام اجازه ورود به کشور ندارند و واردکنندگان می‌توانند آن را به کشور مبدا مرجوع کنند.

جمال ارونقی همچنین در پاسخ به خبری مبنی بر تاخیر در ترخیص تجهیزات پزشکی که چندی پیش ایرنا منتشر کرده بود، اظهار کرد: باید فرد اعلام‌کننده مستندات این مطلب را ارائه کند؛ چرا که تسهیلات ویژه‌ای برای تجهیزات پزشکی، دارو و مواد اولیه دارو تدارک دیده‌ایم تا تشریفاتشان بلافاصله انجام شود، تا جایی که اگر مواد اولیه دارویی در بنادر موجود باشد حتماً با حمل یکسره آن موافقت می‌شود.

وی ادامه داد: با این حال اگر کالایی در بندر بماند، ممکن است دریافت مجوزهای قانونی از سازمان‌هایی همچون وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کمی به طول بینجامد. یکی از وظایف اصلی گمرک کنترل مجوزهای قانونی به خصوص برای کالاهایی است که با سلامت جامعه در ارتباط هستند، اما بعد از اظهار کالا به گمرک تشریفات گمرکی زمان زیادی نیاز ندارد و کالا فوراً ترخیص می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.