| کد خبر: 192081 |

◄ واکنش اسلامی به طرح ادعاها درباره «سلطان مسکن»

از کسی که این آمار و اطلاعات را می‌دهد باید سوال شود که منبع اطلاعاتش کجاست. کسی که این اطلاعات را می‌دهد باید منبع اطلاعاتی خود و مستند خود را هم بگوید.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی به ادعاها درباره وجود فردی با عنوان «سلطان مسکن» که گفته می‌شود تا۲۵۰۰ واحد خانه دارد؛ واکنش نشان داد و آن را نه تایید کرد و نه تکذیب.

به گزارش تین نیوز، محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره اظهارات یک نماینده مبنی بر اینکه یک نفر ۷۰۰ منزل در شهر ری و دیگری ۲۵۰۰ منزل در تهران دارد اظهار کرد: از کسی که این آمار و اطلاعات را می‌دهد باید سوال شود که منبع اطلاعاتش کجاست. کسی که این اطلاعات را می‌دهد باید منبع اطلاعاتی خود و مستند خود را هم بگوید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما این اطلاعات را تکذیب می‌کنید؟ تصریح کرد: من نه تکذیب می‌کنم نه تأیید ولی نمی‌شود با افکار عمومی بازی کرد و در جامعه تشویش به وجود آورده باید ببینم این منبع اطلاعات کجاست.

یکشنبه گذشته، زهرا سعیدی مبارکه، عضوکمیسیون اقتصادی مجلس  در برنامه تلویزیونی «پایش» مدعی شد که «فردی در شهر ری دارای 700 خانه و فرد دیگری در تهران دارای 2 هزار و 500 خانه است . اما این افراد خانه هایی را که ساخته اند را وارد بازار نکرده‌اند.»

به گفته خانم سعیدی، «این افراد مالیات املاک خود را نیز پرداخت نمی کنند» او خاطرنشان کرده که «نرخ مسکن را افرادی که ملک های زیادتری دارند مشخص می کنند و سوداگری در بازار مسکن منجر به افزایش قیمت در این حوزه شده است »

از تعداد واحدهای خالی در پایتخت، اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ اما مرکز آمار ایران در سال 95 عنوان کرد که تعداد این خانه ها، 2.5 میلیون واحد بوده که بر اساس سرشماری این سال، به دست آمده است.  این در حالی است که عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، مهرماه سال 96، از شناسایی 3.5 میلیون واحد مسکونی خالی در تهران خبر داده بود. موضوعی که موجب ایجاد یک مفهوم جدید در بازار ملک با عنوان «احتکار مسکن» شد.

مجلس برای مقابله با این روند، طرح مالیات بر خانه های خالی را مطرح کرد. اما وزیر راه و شهرسازی می‌گوید «وظیفه ما در این قانون به درستی پیش بینی نشده است.»

آقای اسلامی درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بیان کرد: خانه‌های خالی عاملی شده است که منابع کشور را در تله قرار داده، اگر این منابع در مدار باشند و مورد استفاده قرار گیرند به رونق تولید در بخش مسکن کمک می‌کنند. برای اجرای این قانون باید سیستم اطلاعات دقیق وجود داشته باشد اما ما در حال تلاش هستیم تا سیستم‌های موجود اطلاعاتی را به هم متصل کنیم تا سازمان امور مالیاتی بتواند از آن استفاده کند. در تلاشیم در سال جاری این سیستم اطلاعاتی را ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای کمک به مستأجران چه اقدامی انجام داده است؟ خاطرنشان کرد: در تاریخ هیچ‌گاه دولت در این حوزه دخالت نکرده است ولی ما در اصلاحیه ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم در مورد تبصره ۱۱ اقدام کرده‌ایم و مشوق‌هایی برای صاحبخانه‌هایی که مراعات مستأجران را می‌کنند در نظر گرفته‌ایم. مثلاً صاحبخانه‌هایی که اجاره‌های دو ساله می‌بندند، معافیت‌های مالیاتی شامل حال آنها می‌شود. این اصلاحیه در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام
    اولا) در کدام قانون آمده که وزارت مسکن باید حساب و کتاب و آمار تعداد آپارتمان های هر شهروند را داشته باشد؟
    ثانیا ) کسی که ادعای 700 خانه و 2500 خانه را میکند باید مستند صحبت کند.
    ثالثا ) بر اساس کدام قانون دارندگان مسکن وظیفه دارند آن را عرضه کنند؟ دولت اجازه ندارد کسی را به فروش خانه اش مجبور کند. این با حقوق بنیادین شهروندان در تضاد است.
    رابعا ) قیمت مسکن را عرضه و تقاضا معلوم میکند نه فروشنده. اگر یک نفر همه ی خانه های یک محله را هم مالک شده باشد خریدار ، قیمت او را با قیمت محله ی مجاور مقایسه میکند و سپس انتخاب و خرید میکند. صاحب هزار خانه هم که باشی قیمت خانه هایت در مقایسه با خانه های مجاور تعیین میشوند.