| کد خبر: 192080 |

◄ پیامدهای بارگیری بیش از ظرفیت؛ نابودی جاده‌ها و خسارت به خودرو

در بعضی استان‌ها کرایه‌های حمل افزایش پیدا کرده و جای تشکر دارد که حتی از مبنای تن-کیلومتر فراتر رفته و افزایش چشم‌گیری داشته است اما این افزایش کرایه‌ها در سهم دولت و سهم صاحب کالا و دلال و واسطه‌ها چشمگیرتر بوده است!

تین نیوز

یک راننده عضو جمعیت طرفداران ایمنی راها و همیار جامعه ایمن کشور گفت: چرا باید راننده برای در یافت کرایه‌ای که صرفه اقتصادی داشته باشد، بیش از ظرفیت بارگیری و جاده‌ها که سرمایه ملی هستند را نابود و به خودروی خود خسارت مالی وارد کند؟

به گزارش تین نیوز، محمد اتحادی با بیان این مطلب به این شبکه خبری بیان کرد: یک سال و اندی از اعتراضات اول کامیونداران گذشت و بیش 160 جلسه گفت‌و‌گو بین کانون کامیونداران، کانون رانندگان با مدیران سازمان راهداری، نمایندگان مجلس و نمایندگان وزارت صمت و .....انجام شد.

این راننده خود مالک خاطرنشان کرد: گرانی افسار گسیخته لوازم، قطعات و دستمزدها و....کمر کامیونداران را خم کرده، افزایش قیمت بعضی از قطعات پر مصرف کامیون از دو یا سه برابر گذشته و در مواردی تا 10 برابر  افزایش داشته است.

وی افزود: اگرچه بعد از یک‌سال کش و قوس، در بعضی استان‌ها کرایه‌های حمل افزایش پیدا کرده و جای تشکر دارد که حتی از مبنای تن-کیلومتر فراتر رفته و افزایش چشم‌گیری داشته است اما این افزایش کرایه‌ها در سهم دولت و سهم صاحب کالا و دلال و واسطه‌ها چشمگیرتر بوده است.

این راننده گفت: برای مثال کالایی به وزن ۲۴ تن توسط تریلر از مبدا  A به مقصد B با کرایه کل در بارنامه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بارگیری شده است، کرایه حمل این کالا در فرمول تن-کیلومتر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان لحاظ شده ولی ۷۰۰ هزار تومان در کل کرایه افزایش داشته و از مجموع اینها، کرایه صافی راننده 2 میلیون و 100هزار بوده و کمیسیون دریافتی یک میلیون و 100 هزارتومان، در حالی‌که مبلغ کمیسیون قانونی آن 400 هزار تومان است.

وی با بیان این‌که اضافه دریافتی باربری حتماً برای پورسانت یا انعام و... هزینه دارد و این هزینه‌ها در کل کرایه راننده درج و به حساب راننده منظور شده است، گفت: چرا کرایه قانونی کامیوندار از مخارج نامتعارف غیر قانونی حمل کالا جدا نمی‌شود؟ چرا هزینه‌های دیگر اعم از انبارداری، دلالی، انعام و... جدا فاکتور نمی‌شود؟

این فعال حمل‌ونقلی تاکید کرد: از کارشناسان سازمان راهداری و ریاست کانون شرکت‌های حمل‌ونقل تقاضا می‌شود، راهکاری برای این معضل پیدا کنند و مخارج این چنینی را در فاکتور جداگانه قید کنند که به کرایه راننده اضافه نشود.

اتحادی با طرح این پیشنهاد که جلسات همفکری و هم‌اندیشی به طور مستمر و سالانه با رانندگان برگزار شود، ابراز کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی در مصرف و با توجه به تحریم‌های ظالمانه، آگاهی دادن به مردم  ضروری است و پیشنهاد می‌شود کارشناسانی از سازمان راهداری، راهور ناجا، پلیس راه، شرکت پخش فراورده‌های نفتی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و... با برگزاری جلسات ماهیانه در پایانه‌های کشور، رانندگان را در موضوعات مهم مربوطه به ارگان خود آگاه کنند.

به گزارش تین نیوز، این راننده عضو جمعیت طرفداران ایمنی راها و همیار جامعه ایمن کشور، افزود: چرا باید راننده برای کرایه  بیشتر،  بیش از ظرفیت بارگیری کند و جاده‌ها که سرمایه ملی هستند را نابود کرده و به خودروی خود خسارت مالی وارد کند؟

او تاکید کرد: چرا باید یک راننده اصل کرایه و تن-کیلومتر را که بیش از 160جلسه و ساعات کاری زیادی برای آن صرف کردند را زیر پا گذاشته و بار با کرایه کم حمل و خودش با صاحب کالا قرارداد حمل منعقد کند و کرایه‌ها را به چالش بکشد آن هم برای حمل بیشتر بار.

اتحادی با تاکید بر این‌که هنوز هیچ یک از مدیران مربوطه به رانندگان در این مورد اطلاع‌رسانی کامل انجام نداده‌اند و هنور هیچ انجمن صنفی در پایانه‌ها به صورت بنر اطلاعات کاملی در این زمینه در مقابل دید رانندگان قرار نداده‌ است، گفت: و این درحالی است که تا وقتی که بی‌تفاوتی در جامعه از طرف مسئولان ادامه داشته باشد بهبودی وضع موجود مورد انتظار نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مالک نخعی 1 0

    تمام فرمایشات برادر بزرگوار ما جناب اتحادی درست است و طرح مسئله به درستی صورت گرفته است
    در تکمیل فرمایشات ایشان باید بگویم
    در باب ابعاد و اوزان و فاصله های محوری جداول مفصل و منظمی در آیین نامه آشتو وجود دارد که پیشینیان تمام موارد بالا را به صورت علمی محاسبه کرده و حداکثر ها را مشخص کرده اند !
    بنابراین بخش مهندسی کامل و بی نقص است
    موضوع بعد آموزش است که متصدیان امر چندان به آن بها نداده اند
    بخش سوم اجبار و اعمال قانون است که آن هم بسیار ضعیف انجام می شود.

    مهندسی
    آموزش
    اجبار