| کد خبر: 191786 |

هم در مزارع کشاورزی ارز دیجیتال استخراج می‌کنند هم در مساجد

حمیدرضا صالحی، کارشناس حوزه برق :ماینرها بحران اصلی صنعت برق نیستند.

تین نیوز

آیا ماینینگ بیت کوین خطری جدی متوجه صنعت برق ایران کرده است؟ پاسخ این سئوال البته پاسخی مستقیم و سرراست نیست چرا که عده‌ای به این سئوال پاسخ مثبت می‌دهند و عده‌ای پاسخشان منفی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، در حالی که وزیر نیرو ماینینگ یا به عبارت دیگر استخراج ارز دیجیتال یا معروف ترینشان بیت کوین را نوعی قاچاق سوخت اعلام کرده و از تصمیم وزارت خانه تحت تصدی اش برای اعلام تعرفه ویژه این کار خبر داده است، برخی معتقدد استخراج ارز دیجیتال بحران اصلی صعت برق نیست و اتفاقا صنعت برق ایران بحران هایی بسیار جدی را بر دوش می کشد. 

 بررسی ها نشان می دهد یارانه متعلق به برق، استخراج ارز دیجیتال را به اقدامی سودآور تبدیل کرده است، این نکته را نه فقط مقامات وزارت نیرو که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تایید می کند. حالا محمد جواد آذری جهرمی تاکید کرده است: استخراج رمز ارز نیازمند تجهیزات و برق است ،برق ایران برای کسانی که به دنبال استخراج رمز ارز هستند بسیار جذاب است این در شرایطی است که برای تولید برق باید حجم زیادی از آب پشت سدها که حق مردم و کشاورزان است را مصرف کنیم.

تدوین مقررات در حوزه ماینینگ در دستور کار دولت است

آذری جهرمی اظهار کرد: اگر عده ای بخواهند از این برق بدون ضابطه استفاده کنند و با نرخ مصرف خانگی استخراج رمز ارز کنند و پول کلانی را هم به جیب بزنند مطلوب نیست اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که بخش زیادی از شبکه برق کشور و منابع تولیدی ما در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج رمز ارز به نوعی صادرات ارز به صورت مجازی محسوب می شود یعنی اینکه بدون سرمایه گذاری و راه اندازی شبکه کلان انتقال برق، می توان با استفاده از استخراج رمز ارز این برق را به صورت مجازی صادر کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این موضوع نیازمند سیاستگذاری و تدوین مقررات است گفت: تدوین مقررات در دولت در حال انجام است و قرار است که مکان هایی را در کشور در نزدیکی نیروگاه ها برای این کار در نظر بگیرم.

مصرف برق هر بیت کوین برابر مصرف ۲۴ سال یک خانه 

 در دیگر سوی حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق افزایش صرف برق را ناش از استخراج ارزهای دیجیتال می داند و دامنه انتقاد به این موضوع بیش از پیش گشترده شده است، در غیاب یک ابزار مهم یعنی"قانون". برآوردها نشان می‌دهد تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال است. یارانه هر کیلووات برق ۵ هزار ریال است یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین حدود ۳۵۰ میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یا حدود ۲۷۰۰ دلار. حا آیا استخراج بیت کوین بحران کنونی صنعت برق در ایران است؟

حمیدرضا صالحی

هم در مزارع بیت کوین استخراج می کنند هم در مساجد

حمیدرضا صالحی، از فعالان حوزه تولید برق، با رد نقش ماینینگ و بیت کوین در بحران تولید برق در کشور گفت: ماینینگ سهم بالایی در مصرف این نوع از انرژی در کشور ندارد و برای توضیح مشکلات فعلی در این بخش باید به معضلات اقتصاد انرژی بپردازیم.

او با استفاده از عباراتی متفاوت ادامه داد: «با این وضعیت تولید برق شانس آوردیم که در رکود صنعتی قرار داریم وگرنه اکنون کشور درگیر خاموشی های گسترده بود.» 

وی به خبرآنلاین گفت: البته ماینینگ در مصرف برق تاثیر داشته ولی سهم آن کمتر از پنج درصد بوده که در شرایط رکود صنعتی تا حدودی کاهش مصرف از این محل را تامین کرده است. البته در مورد ماینینگ و بیت‌کوین مساله اصلی سواستفاده آنها است، چرا که بسیاری با مصرف برق بخش کشاورزی، صنعت و حتی مساجد با استفاده از برق ارزان دست به این کار زدند که البته باید جلوی سو استفاده را گرفت.

عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ، با تایید خبر تعیین تعرفه برای عملیات ماینینگ تاکید کرد: همان طور که تاکید کردم باید جلوی سو استفاده را گرفت ولی در این بخش هم تا حدودی مساله حل خواهد شد. مانند ماجرای ارز، در این بخش هم ابتدا قیمت گذاری می شود و سپس با بخش نامه فضا برای برخی افراد کنار گذاشته می شود.

برق ماینینگ باید بدون یارانه باشد

دبیر سابق سندیکای برق تاکید کرد: با این همه انتظار می رود تعرفه برق در این بخش به اندازه تولید برق بدون یارانه باشد. در حال حاضر هر کیلووات برق در سطح جهانی ۶ تا هفت سنت قیمت دارد .

این فعال حوزه تولید برق، ضمن اشاره به مشکلات کنونی اقتصاد کشور گفت:حالا باید بررسی کرد بحران اصلی برق کجاست؟ بررسی ها نشان می دهد تولید انرژی در یاران از میزان مصرف عقب مانده است، وسایل جدیدی که به برق نیاز دارند رو به افزایش است اما تولید برق متناسب با این روند افزایش نیافته و در نتیجه بازنگری ساختاری در این حوزه ضرورت دارد . 

 صالحی در توضیح این مطلب ادامه داد: الگوی مصرف ایران باید با سرمایه گذاری بر وسایلی با مصرف استاندارد تغییر کند، همین حالا میانگین مصرف برق در ایران سه تا چهار برابر میانگین جهانی است در حالی که با منطقی شدن مصرف هم امکان سرمایه گذاری در حوزه های جدیدی مانند ماینینگ بیش از پیش فراهم می شود و هم واقعی شدن قیمت برق فشار مضاعفی به مردم وارد نمی کند .  

صالحی با اشاره به قیمت هزار تومانی به ازای هر کیلو وات برق در ارمنستان گفت: در ایران با وجود اینکه تولید برق بدون محاسبه قیمت گاز مصرفی در آن کیلو واتی ۱۱۰ تومان است، اما نرخ فروش آن به مصرف کنندگان ۷۰ تومان است. البته قبول دارم که مردم با مشکل درآمد مواجه هستند ولی انتظار می رود سیاست گذاری ها به سمتی نروند که تولیدکنندگان برق نیز آسیب ببینند و امکان ورود سرمایه گذاران به این حوزه فراهم نشود.

منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.