| کد خبر: 191584 |

اطلاع‌رسانی و تبلیغات

◄ کلیسای جامع تثلیث گرجستان در تور گرجستان

کلیسای جامع گرجستان در حقیقت مرکز مذهبی گرجستان به شمار می‌رود. این کلیسا با عنوان سامبا (Sameba) نیز نامیده می‌شود که این واژه معادل گرجی عنوان «تثلیث» است.

تین نیوز

کلیسای جامع گرجستان در حقیقت مرکز مذهبی گرجستان به شمار می‌رود. این کلیسا با عنوان سامبا (Sameba) نیز نامیده می‌شود که این واژه معادل گرجی عنوان "تثلیث" است.

(تثلیث یا سه‌گانه‌باوری یکی از مبانی اعتقادی مسیحیت است که به خداوند در سه قالب خدای پدر، خدای پسر و خدای روح القدس اعتقاد دارند)   مدّت زمان زیادی از ساخت این بنا نمی‌گذرد پس به عنوان یک بنای تاریخی گرجستان نمی‌توان از آن یاد کرد؛ امّا به دلیل ویژگی‌هایی نظیر سوّمین کلیسای ارتدوکس از نظر ارتفاع در دنیا، یکی از بزرگ‌ترین مراکز مذهبی در دنیا، معماری بسیار زیبا و تماشایی و ارائه چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر تفلیس به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب گرجستان و شهر تفلیس تبدیل شده است.

این کلیسا در تور گرجستان در بخش قدیمی شهر تفلیس در بالای تپه‌ی سنت ایلیا(Saint Ilia) در مجاورت رود کر(Kura river) و در منطقه زیبای (Avlabari) قرار دارد.

تاریخچه ساخت کلیسای جامع تثلیث گرجستان

به گزارش تین نیوز به نقل از سفر باتو ، ایده ساخت یک کلیسای جدید کاتولیک به مناسبت 1500 امین سالگرد به رسمیت شناختن کلیسای ارتدکس  گرجستان و 2000 امین سالگرد میلاد مسیح در سال 1989 مطرح شد. سالی حیاتی در تاریخ گرجستان که در آن با فروپاشی شوروی مردم گرجستان خواستار استقلال کشورشان شدند و جمهوری گرجستان شکل گرفت. در ماه می سال 1989 مقامات تفلیس و کلیسای ارتدکس گرجستان، برگزاری یک رقابت بین‌المللی برای طراحی بنای این کلیسا را اعلام کردند.

آنها اعلام کردند که ساختار بنا قرار است به عنوان نمادی برای احیای ملی و معنوی گرجستان معرفی شود. پس از بررسی طرح‌های مختلف در نهایت طرح فردی به نام Archil Mindiashviliwon پذیرفته شد و ساخت بنا رسماً آغاز شد. گفته می‌شود بیشتر هزینه‌های ساخت این بنا توسط خیّرین گمنام تأمین شده افرادی که در میان آنها هم تاجران ثروتمند و هم مردم عادی گرجستان دیده می‌شدند.

معماری بنای کلیسای سامبا

این کلیسا به سبک معماری سنتی گرجی ساخته شده و استفاده از سنگ مرمر جلوه خاصی به آن داده است. این مجموعه ده کلیسا را در بر گرفته است که تعدادی از آن‌ها در زیر زمین قرار دارند. وسعت این کلیسا در حدود 5000 متر مربع است که حدود 10000 نفر را در خود جای می‌دهد که در نوع خود رقم قابل توجهی است. ارتفاع آن با احتساب صلیب نصب شده بر روی گنبد 101 متر و قطر آن با در نظر گرفتن راهروی گالری به 137 متر می‌رسد.

ساخت این بنا با دشواری‌های بسیار و پس از پایان درگیری‌های داخلی گرجستان، 7 سال طول کشید و در سال 2003 به پایان رسید. گنبد و صلیب 2.5 تنی کلیسا که 7.5 متر طول دارد با لایه‌ای از طلا مزین شده‌اند. یکی از نکات جالب این است که این گنبد طلایی از تمام نقاط شهر تفلیس دیده می‌شود.

اهمّیّت کلیسای جامع تثلیث گرجستان

پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی برای فراموش کردن آن دوران تلخ و خاطرات آزاردهنده‌ای نظیر از بین بردن تمامی اماکن مذهبی در آن دوران، نیاز به آرامش و بازگشت شکوه مذهب در بین مردم گرجستان به خوبی احساس می‌شد. از آنجایی که اغلب مردم گرجستان را مسیحیان ارتدوکس تشکیل می‌دهند، ساخت کلیسای جامع تثلیث که به عنوان نمادی باشکوه از مسیحیت ارتدوکس بر فراز شهر تفلیس خودنمایی می‌کند به واقع همان چیزی بود که مردم گرجستان در انتظارش بودند به همین دلیل استقبال خوبی از آن صورت گرفت. نکته جالب توجه این که اوّلین مراسم مذهبی در کلیسای جامع تثلیث در سال 2002 و پیش از به پایان رسیدن پروژه و افتتاح رسمی در این کلیسا برگزار شد.

در این کلیسا موقوفات خاصی مانند یک کتاب مقدس دست‌نویس بسیار ارزشمند نگهداری می‌شود.

بازدید از کلیسای سامبا

اگر به گرجستان با تور گرجستان لحظه آخری  و شهر تفلیس سفر کنید و به بازدید از این کلیسا نروید، فرصت تماشای یکی از زیباترین بناهای دنیا را از دست داده‌اید. بازدید از کلیسای جامع سامبا رایگان است امّا برای ورود به کلیسا باید محدودیت‌هایی از نظر پوشش را رعایت کنید. گرچه برای رسیدن به ساختمان اصلی کلیسا مسیر پلکانی طولانی را باید طی کنید امّا با رسیدن به کلیسا، چشم‌انداز زیبای شهر تفلیس و طرح‌ و نقش‌های مسحور کننده‌ای که هنرمندان گرجی برای آراستن این بنا به کار برده‌اند چنان شما را شگفت‌زده می‌کند که خستگی راه را به کلی فراموش خواهید کرد. در نظر داشته باشید که کلیسای جامع تثلیث یکی از بهترین اماکن برای عکاسی در گرجستان است پس تمام تجهیزات عکاسی خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید عکس‌های منحصر به فردی از این بازدید به یادگار ثبت کنید.

کلیسای جامع سامبا  در تور گرجستان ارزان در مجاورت کاخ ریاست جمهوری و منطقه (Avlabari) قرار دارد. برای بازدید از کلیسا حدود دو ساعت زمان لازم است پس اگر بازدید از اماکن مجاور هم در برنامه شما باشد، یک نصف روز از سفر شما به گرجستان در همین منطقه سپری خواهد شد. اگر از علاقمندان به طبیعت، پیاده‌روی و غذاهای محلی باشید اوقات خوشی را در منطقه Avlabari خواهید داشت. اگر هم از علاقمندان به تاریخ باشید می‌توانید با تهیه بلیت به بازدید کاخ ریاست جمهوری بروید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.