| کد خبر: 191322 |

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان مطرح کرد؛

◄ نقش کلیدی دریانوردان در جنگ اقتصادی با دشمنان

هرمزگان ویترین مشارکت زنان در فعالیت‌های دریانوردی است.

تین نیوز

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان ویترین و تجلیگاه حضور و مشارکت زنان در عرصه دریانوردی کشور است، گفت: هم اکنون، ۱۳۳ بانو دارای گواهینامه دریانوردی در این استان هستند و ۵۰ نفر بانوی تحصیل‌کرده هرمزگانی به‌عنوان مهماندار شناور به میلیون ها مسافر و گردشگر دریایی خدمت رسانی می کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، اله مراد عفیفی پور در دومین نشست خبری مدیران بنادر و دریانوردی هرمزگان به مناسبت روز جهانی دریانورد که با حضور شماری افزون بر ۴۰ نفر از خبرگزاری ها، مطبوعات و پایگاه های اطلاع رسانی این استان در بندر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: یک و نیم میلیون دریانورد در دنیا وجود دارد که از این تعداد ۱۳۳ هزار نفر آنها ایرانی و دارای گواهینامه معتبر هستند و از این تعداد ۳۳ هزار نفر(معادل یک چهارم جمعیت دریانورد کشور) در استان هرمزگان فعالیت دارند.

وی افزود: از دریانوردانی که در این جنگ رودرروی اقتصادی با دشمنان را در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری می‌کنند قدردانی می‌کنم و قطعاً در این عرصه نیز پیروز خواهیم شد.

عفیفی پور وظایف و رسالت های سازمان بنادر و دریانوردی  را در دو بخش تصدی‌گری اداره بنادر بازرگانی و اعمال حاکمیت دریایی تشریح کرد و گفت: در حوزه حاکمیتی اقداماتی همچون جستجو و نجات، پایش محیط زیست دریایی، کنترل و بازرسی فنی و ایمنی شناورها، ثبت شناورها و ... را در بر می گیرد که نقش استان هرمزگان نیز در این حوزه بسیار گسترده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به راه اندازی "سامانه جامع دریانوردان" در این استان طی سال های اخیر، تصریح کرد: دریانوردان در گذشته برای ثبت دریافت و تمدید گواهینامه حرفه ای از مناطقی دوردست همچون جاسک با فاصله ۴۰۰کیلومتری به بندرعباس مراجعه می‌کردند، اما با تفویض اختیار به مدیران بنادر تابعه و ایجاد دفاتری در سراسر استان، شرایطی فراهم شده تا گواهینامه های آموزشی و دریانوردی برای آسایش و رفاه دریانوردان به صورت مکانیزه صادر و با پست ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: برای صدور گواهی‌نامه با سامانه‌ای که ایجاد شده همه دریانوردان از محل کار خود می‌توانند تمام کارهای خود را انجام دهند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: در هر جامعه‌ای حدود ۵۰ درصد جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند؛ بر همین اساس، از جمله رسالت های وظایف سازمان بنادر تقویت حضور زنان در فعالیت‌های دریانوردی بوده است.

وی ادامه داد: امسال که شعار روز جهانی دریانوردی "توانمندسازی زنان در فعالیت‌ها و مجامع دریایی" به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان آور است، ۱۸۷ نفر از جامعه بانوان در ایران گواهی‌نامه دریانوردی دارند که ۷۰ درصد آنها(۱۳۳نفر) در هرمزگان فعالیت می‌کنند که هر چند ما نسبت به این میزان مشارکت، به هیچ وجه قانع و راضی نیستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه هرمزگان ویترین و تجلیگاه حضور و مشارکت زنان در عرصه دریانوردی کشور است، تصریح کرد: از نوروز سال ۹۶ نیز برای نخستین بار در کشور، طرح استقرار مهمانداران بانو روی شناورهای مسافری به مرحله اجرا درآمد؛ به گونه ای که هم اکنون، بیش از ۵۰ نفر از بانوان تحصیل‌کرده هرمزگانی به‌عنوان مهماندار شناورها در مسیرهای بین سرزمین اصلی به جزایر خلیج فارس به میلیون ها مسافر و گردشگر دریایی خدمت رسانی می کنند.

عفیفی پور اظهار داشت: در حوزه بندری و ایفای مسئولیت های قانونی سازمان بنادر در زمینه اداره بنادر بازرگانی، نیز یکی از اولویت‌های تعیین شده به موازات توسعه بنادر بزرگ و اصلی مثل بندر شهید رجایی، توانمندسازی و فعال‌سازی بنادر کوچک در سواحل مکران و همچنین منطقه غرب هرمزگان بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ضمن ارایه گزارشی از  اقدامات صورت گرفته در بنادر واقع در سواحل مکران به سرمایه گذاری ۳۲ میلیارد تومانی سازمان بنادر در بندر جاسک اشاره و خاطرنشان کرد: بندر جاسک بندری قدیمی و مؤثر بوده که کشاورزان و تولیدکنندگان آن منطقه تولیدات خود را از بندر شهید رجایی یا باهنر صادر می کردند اما امروز خوشحالیم که بندر جاسک می‌تواند فعالیت تجاری انجام دهد؛ امکان صادرات تره بار با کانتینرهای یخچالی به کشور عمان فراهم شده و شناورهای فلزی می توانند در این بندر پهلو بگیرند.

وی با اشاره به توسعه صورت گرفته در بندر سیریک نیز گفت: این بندر هم اکنون دارای وسعت و عمق مناسب حوضچه و پسکرانه خوبی است که با ساخت و نصب یک اسکله و رمپ چندمنظوره، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر طی یکسال اخیر، به دو برابر افزایش پیدا کرده و به دنبال ساخت اسکله ای ۱۰۰ متری بتنی در بندر سیریک هستیم که مقدمات واگذاری پروژه به پیمانکار در مراحل نهایی است.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر در دست اجرا بودن پروژه استقرار تجهیزات و سامانه اطفای حریق در بنادر سواحل مکران، ساخت و نصب اسکله فلزی شناور برای رونق گردشگری دریایی در بندر کوهستک را نیز در دستور کار داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: بندر تیاب نیز به‌عنوان یک بندر قدیمی در شهرستان میناب، امروز با اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری و تجاری فعال شده است و آمار نشان از جهشی تأثیرگذار دارد که تأثیر بسیاری در معیشت مردم منطقه دارد.

عفیفی پور اظهار کرد: در جزیره هرمز اقدامات و زیرساخت‌های گردشگری صورت گرفته موجب تحول معیشتی مردم و بومیان این جزیره شده و امروز در هرمز در زمینه توسعه زیرساخت گردشگری دریایی جهت رونق بخشی به معیشت مردم هیچ محدودیتی نداریم و هر فعالیتی بخواهد انجام شود و نیاز به زیرساخت دریایی داشته باشد امکان‌پذیر است، همچنین گسترش زیرساخت‌های جزایر لارک، هنگام و قشم از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: برای اولین بار جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای توسعه گردشگری دریایی در بندر شهید حقانی اتفاق افتاده و با بلامعارض کردن اراضی پسکرانه این بندر، در دو سال آینده با احداث اسکله تفریحی، استقرار شناور، احداث ساختمان و تاسیسات گردشگری مجموعه‌ای زیبا و در خور شان مردم استان و کشور ایجاد خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان عنوان کرد: مجتمع بندر چندمنطوره خمیر مورد نیاز و تقاضای جامعه ساحل‌نشین غرب هرمزگان بوده که هفت هشت سالی متوقف مانده بود اما به همت همه همکارانم در سال گذشته و با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، عملیات اجرایی تکمیل این بندر کلید خورد و پیگیری زیادی صورت گرفته تا بخش عمده ای از این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام برسد؛ هرچند در خصوص تأمین مواد اولیه از جمله ۲۱۰۰ تن لوله فولادی سازه شمع و عرشه آن(برای رعایت ملاحضات زیست محیطی) تأخیرهایی صورت گرفته که با مذاکرات صورت گرفته با کارخانجات داخلی تولی کننده فولاد و نورد، در حال مرتفع کردن این مساله هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.