| کد خبر: 191221 |

آبیاری فضای سبز تهران در زمان های نامتعارف

کاشت چمن ممنوع است، درختچه جایگزین می شود.

تین نیوز

 آبیاری فضای سبز در ساعات ظهر،اتفاقی که به کرات در پایتخت رخ می دهد. کافی است پای خود را از درب منزل و محل کار در ساعت 12 ظهر بیرون بگذارید؛ متوجه آبیاری غیر اصولی و نامتعارف فضای سبز خواهید شد. گر چه این اتفاق سالیان سال است که رخ می دهد و با وجود واکنش های فعالین محیط زیست همچنان این روند ادامه دارد؛ اما مسئولین راه حل دیگری برای مقابله با این هدر رفت آب ندارند و تنها ایجاد محدودیت را چاره کار می دانند.

به گزارش تین نیوز به نقل از برنا، یک سال از ممنوعیت کاشت چمن در تهران گذشت؛ با این وجود شاهد اصلاح چمن هایی هستیم که تا کنون کاشته شده و هیچ تغییری در شهر ملاحظه نمی شود. از سوی دیگر اقداماتی چون کاشت چمن، آبیاری فضای سبز در ساعات ظهر، عدم داشتن سیستم مکانیزه برای آبیاری و ... قاتلان آب هستند که در کلان شهر ها اتفاق می افتد. سالیان سال است که این فعالیت ها اصلاح نشده و همچنان شاهد انتقاد فعالین محیط زیست هستیم. گرچه برخی محدودیت هایی برای مقابله با این اقدامات اعمال شد اما باز هم به روش های نادرست و در ساعات نامتعارف آبیاری صورت می گیرد. خبرنگار برنا در این رابطه به سراغ دو تن از متولیان امر در مدیریت شهری رفت تا از دلیل ادامه این رفتارها اطلاع کسب کند.

درخت و درختچه جایگزین چمن شود/ در صورت تخلف با پیمانکار و مسئول فضای سبز منطقه برخورد خواهد شد

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در رابطه با اصلاح چمن ها در سطح پایتخت به برنا گفت: کاشت چمن جدید ممنوع است و دیگر کسی حق اصلاح چمن و کاشت آن را ندارد.

وی افزود:  چمن های موجود هم باید به مرور جایگزین شود و به جای آن درخت و درختچه کاشته شود.

مختاری با اشاره به لزوم توسعه کاشت درخت و درختچه در تهران خاطر نشان کرد: بنا است گونه های بومی که سازگار و ماندگار با شرایط شهر تهران است به جای چمن کاشته شود. سایه انداز این درختچه ها باعث می شود پس از دو سه سال خود به خود چمن از بین برود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در رابطه با دلیل اصلی ممنوعیت کاشت چمن در تهران گفت: درخت در هفته دو بار آب می خواهد اما چمن هر روز آب می خواهد و به همین دلیل این اقدامات باید صورت بگیرد.

مختاری تاکید کرد: هر کسی تخلف کند با وی برخورد می شود و در صورت وضعیتش لحاظ خواهد شد.

وی در رابطه با زمان آبیاری فضای سبز در تهران تصریح کرد: آبیاری فضای سبز از 6 بعد از ظهر تا 8 صبح باید انجام شود چرا که نباید تبخیر صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در پایان تاکید کرد: در تیر و مرداد ماه سال جاری تاکید کردیم که از ساعت 6 بعد از ظهرتا 8 صبح روز بعد آبیاری صورت گیرد. هر منطقه ای در ساعات ظهر آبیاری کند تخلف رخ داده است و با پیمانکار و مسئول فضای سبز منطقه برخورد خواهد شد.

ادارات فضای سبز نواحی و مناطق وظیفه دارند تا تخلفات را گزارش بدهند

و اما آرش حسینی میلانی؛ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در رابطه با آبیاری فضای سبز در زمان های نامتعارف به برنا چنین  گفت: این اتفاق رخ می دهد چرا که پیمانکاران متخلفی وجود دارند. ادارات فضای سبز نواحی و مناطق وظیفه دارند تا گزارش بدهند و این گونه موارد در ارزیابی عملکرد پیمانکاران لحاظ خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: سازمان بوستان ها در این رابطه فعال است ولی علاوه بر نظارت مسئولین مشارکت مردم هم در این قضیه  اهمیت زیادی دارد. لازم است مردم  تخلفات را گزارش بدهند تا این دست اتفاقات کمتر رخ بدهد.

حسینی میلانی در رابطه با نحوه مقابله با متخلفین گفت: این گونه تخلفات باید ثبت شود و در سیستم پرداخت پیمانکار اثر گذار است. البته کمپین ها و فعال سازی شورایاری ها به این قضیه کمک زیادی می کند.

منبع: خبرگذاری برنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.