| کد خبر: 191091 |

◄ واکنش‌ها به تصادف هولناک در گردنه «کولی‌کش» +تصاویر

در این تصادف مرگبار، سرباز پلیس راه، یکی از امدادگران هلال احمر و یکی از سرنشینان خودروها در دم جان سپردند و ۱۳ نفر از سرنشینان این وسایل نقلیه مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

تین نیوز

صبح روز گذشته (سه شنبه 4 تیر) ۲ دستگاه کامیون در گردنه ای در استان فارس با یکدیگر برخورد کردند که این تصادف منجر به آتش گرفتن این ۲ وسیله نقلیه شد اما نکته قابل تأمل آن بود که در حین بررسی این سانحه از سوی مأموران پلیس و امدادگر، یک دستگاه تریلرFH به علت نقص فنی ترمز با خودرو گشت پلیس برخورد و منجر به جان باختن سه نفر از جمله یک سرباز و یک نیروی هلال احمر و مصدومیت شمار دیگری شد.

از دست ندهید: 

به گزارش تین نیوز، این تصادف هولناک در گردنه کولی کش شهرستان خرم بید در استان فارس رخ داد که نوع حادثه موجب شد برخی فعالان بخش حمل و نقل جاده ای در شبکه های اجتماعی دیدگاه خود را در مورد این حادثه بیان کنند.

در این زمینه آرش جلیلی مهندس صنایع و کامیوندار خود راننده، بر لزوم ریشه یابی این حادثه تاکید و در این مورد با اشاره به فقر کامیوندار و راننده گفت: مشخص است اولین بازتاب خوب یا بد بودن وضع کامیون دار در لاستیک های خودرو دیده می شود. در این ایام گرانی لاستیک و عدم تکافوی لاستیک سهمیه ای نقدی، این بحث هویداتر است. 

او افزود: کامیون تک که 6 لاستیک بیشتر ندارد همیشه باید از لاستیک های 30 درصد به بالا بهره بگیرد.  مختصری فشار یا پنچری موجب ترکیدن لاستیک مجاور در تنها محور عقب شده که نتیجه آن خوابیدن کامیون یا بیرون زدن لقمه ها است که هر دو حادثه ساز است. 

این فعال حمل ونقلی در ادامه به نقش تعلل عوامل امداد جاده در این حادثه پرداخت و اظهار کرد:  در گذشته در هر پلیس راه یک بنز جرثقیل سه دیفرانسیل وجود داشت که در شرایط اضطراری مانند خرابی یک خودروی سنگین در سرازیری و مصدومیت صاحب خودرو که نیاز به جرثقیل امدادی جهت رفع انسداد و جلوگیری از تصادف است، از آنها استفاده می شد.

به گزارش تین نیوز، جلیلی افزود: این که در حادثه دیروز در کولی کش، عوامل پلیس راه و راهداری در شیب شدید کولی کُش یک کامیون معیوب را در حالت انسداد مسیر رها می کنند تا دیگر خودروها به هم بکوبند و قتل و جرح و انفجار صورت گیرد جای تأمل دارد!

وی در ادامه بر لزوم بازنگری شیب ها و گردنه ها در طول زمان تاکید کرد و افزود: این که یک شیب استاندارد تعریف و گفته شود شیب فلان گردنه از عدد مذکور کمتر است نوعی ساده انگاری است، چرا که اثر حجم تردد هم باید در گردنه ها نظر گرفته شود. آیا شیب 8 درصد برای گردنه ای با تردد زیاد با شیب 8 درصد برای گردنه ای با تردد کم معادل است؟

این فعال حمل ونقل چاده ای بیان کرد: افزایش متوالی حجم تردد در یک گردنه الزامی برای بازنگری شیب و افزایش تعداد باند از 2 به 3 است. 

به گفته وی سوار شدن تریلرFH با قدرت ترمز مناسب بر تریلر جلویی در حادثه کولی کُش، نشان دهنده عدم تعادل شیب محور با حجم تردد از سطح مقطع محور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سرهنگ عبدالهاشم دهقانی رئیس پلیس راه شمال استان فارس در مورد این حادثه گفت: در پی اعلام یک فقره تصادف منجر به فوت در محور خرم بید - آباده و در کیلومتر ۱۸ گردنه کولی کُش شهرستان خرم بید، مأموران به همراه دیگر نیروهای امدادی به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کوهستانی بودن منطقه، میدان دید رانندگان کم است، گفت: در این حادثه سه دستگاه سواری با ۱۰ سرنشین با تریلر یاد شده که سیستم ترمز آن دارای نقص فنی بود، برخورد کردند.

او بیان کرد: در این تصادف مرگبار، سرباز پلیس راه، یکی از امدادگران هلال احمر و یکی از سرنشینان خودروها در دم جان سپردند و ۱۳ نفر از سرنشینان این وسایل نقلیه مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس پلیس راه شمال استان فارس ادامه داد: علت اصلی این حادثه در دست بررسی است و نیاز به کارشناسی بیشتر دارد.

گردنه کولی کُش گردنه ای در استان فارس در جاده شیراز به اصفهان و بین شهرهای صفاشهر و آباده قرار دارد.

263335_781

1581e5065364e1ed2faba

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرشاد 0 0

    با سلام .
    بنده کارشناس کامپیوتر و بعنوان راننده با سابقه از سال ۱۳۷۸ در جاده های ایران بوده ام و در ۴ سال گذشته با تاسیس شرکت حمل و نقل بیشتر در سیستم وارد شده ام . متاسفانه در کل این مقاله به نقش عامل انسانی کوچکترین اشاره ای نشده است در صورتی که همه میدانیم با قبول کمبود لاستیک و غیر استاندارد بودن جاده های ، نقش عامل انسانی در کاهش تصادفات بسیار زیاد می باشد .
    علی الخصوص در مورد این جاده ، بنا به اصل قدیمی رانندگی با هر دنده ای سربالا رفتی با همان دنده سرازیر شو ، این اصل فراموش شده ای در بین دوستان است که رعایت نمینمایید.
    کامیون اول به دلیل در رفتن چرخ به گارد ریل برخورد می نماید و راننده مصدوم به مرکز درمانی برده میشود . گشت راهداری و پلیس راه با حضور در محل نسبت به ایمن سازی اقدام می نمایند، کشنده اف هاش که دارای ترمز و ریتاردر استانداردی است با سرعت بالا و غیر استاندارد به صحنه میرسد و ناتوان از کنترل باعث به وجود آمدن حادثه میگردد . لحظاتی بعد کشنده اسکانیا نیز با وجود ترمز و ریتاردر خوب ولی با سرعت بالا به صحنه میرسد و بازهم با گشت پلیس راه عوامل حاضر در صحنه برخورد و ابعاد حادثه را بیشتر میکند.
    توجه بفرمائید دو کشنده روز و استاندارد ما با سرعت بالا و ناتوان از کنترل باعث ایجاد حادثه شده اند .
    نهایت سرعت بالا آمدن این دو کشنده از کولی کش ۵۰ کیلومتر است ولی سرعت هر دو در سرازیر ی بیش از ۸۰ کیلومتر و بالاتر از سرعت مجاز تابلوهای جاده ای نیز می باشند .
    بهتر است برای مقصر پیدا کردن همه چیز را گردن شیب و راهداری و چیزهای دیگر نیندازیم.
    ابتدا به ساکن رانندگان مقصر بوده اند که سرعتشان غیر قانونی بوده . تصور بفرمائید در جاده ای کفی ماشینی خراب شده باشد با این سرعت غیر استاندارد نیز همین حادثه ایجاد میشود

  • جلیلی 0 0

    سلام
    ممنون از اشاره بحق به عامل انسانی در متن مقاله مغفول مانده بود.
    لیکن در مورد ایمن سازی باید بگویم که بهر دلیلی منجمله کمبود امکانات ، ایمن سازی ناقص بوده است. در کفی و بخصوص سرازیری باید ایمن سازی با گشایش کامل باندهای عبوری صورت گیرد. ما در مسیر خرم اباد ماشینمان خراب شد و انرا به خاکی با فاصله ۵ متر از لبه اسفالت منتقل کردیم . عوامل راهداری پدر ما را در اوردند اینقدر زنگ زدند که حتی خودرو داخل حاشیه خاکی هم نباشد. از نظر فنی هم درست میگفتند.
    حالا خودشان بنز تک را در سرازیری کولی کش رها کردند . راننده هم مصدوم بوده .
    مسؤولیت بعهده عوامل راهداری و پلیسراه می افتد.

    دقت کنید که علت اولیه انسداد مسیر بوده
    علت ثانویه میتواند سرعت بیش از حد , عدم توانایی در کنترل , عدم توجه به جلو و ... باشد.