| کد خبر: 191060 |

راستاد در حاشیه مراسم روز جهانی هیدروگرافی:

◄ تردد هیچ یک از شرکت هاى کشتیرانى خارجى در بنادر و آب هاى ایران متوقف نشده است

هیچ شخص و نهادی نمی‌تواند ایران را از فعالیت‌های تجارى و مراودات دریایى محروم کند.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به ‌رغم حوادث دریایی و تحولات منطقه اى اخیر هیچ اعلامی از سوی کشتیرانی‌های مختلف خارجی، مبنی بر عدم تردد در آب‌ها و بنادر ایران صورت نگرفته و هیچ ترددی نیز متوقف نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردى، محمد راستاد در حاشیه گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی با اشاره به این‌که هیدروگرافی نقش بسیار مهمی در ایمنی دریانوردی و توسعه پایدار دارد، گفت: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات گسترده‌ای برای ارتقا نقش‌آفرینی در این حوزه انجام داده است و خوشبختانه در عرصه بین‌المللی یکی از اعضای فعال و تاثیرگذار سازمان بین‌المللی هیدروگرافی محسوب می‌شود.

عضویت ایران در سازمان بین‌المللی هیدروگرافی از سال ١٣٢٠

راستاد ادامه داد: از سال ۱۳۲۰ ایران به عضویت سازمان بین‌المللی هیدروگرافی درآمده و در حال حاضر جزو ۳۰ کشور شورای مرکزی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است و اخیراً هم به عنوان رئیس کمیسیون منطقه‌ای هیدروگرافی که در برگیرنده کشورهای ساحل خلیج فارس و دریای عمان است منصوب شده که این ریاست، تحت عنوان کمیسیون منطقه‌ای بوده و تا سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که از سال ۱۳۸۴ با شکل‌گیری کمیته‌های هیدروگرافی با مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی و عضویت سازمان جغرافیایی ارتش، سازمان نقشه‌برداری و ستاد کل نیروهای مسلح اقدامات بسیار خوبی برای تهیه نقشه‌های دریایی که مورد استفاده ناوگان ملی و بین‌المللی بوده، انجام شده است، گفت: تاکنون ۷۶ سلول نقشه الکترونیکی دریایی توسط کمیته هیدروگرافی تهیه و تولید و در سطح بین‌المللی منتشر شده است.

درآمدزایى از فروش نقشه هاى دریایى

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که انتشار این نقشه‌ها به تعداد ۲۲۷ هزار مورد بوده و شرکت‌های کشتیرانی دنیا این نقشه‌ها را خریدارى کرده‌اند، اظهار کرد: درآمد حاصل از فروش این نقشه‌ها معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده و بناست برای تولید و انتشار نقشه‌ها به صورت کاغذی از طریق ناشرین بین‌المللی نیز اقدام شود.

اهمیت و تاثیرگذارى ایران در حوزه کشتیرانی تجاری دنیا

راستاد با تاکید بر این‌که همه این برنامه‌ریزی‌ها در راستای اهمیت و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه کشتیرانی تجاری در دنیاست، بیان کرد: قصد داریم نقش‌آفرینی کشور در حوزه تهیه نقشه‌های دریایی را ارتقا دهیم و به واسطه نیروهای متخصص و توانمند داخلی و جایگاه مطلوب در عرصه بین‌المللی هیدروگرافی بتوانیم بیش از گذشته در مجامع بین‌المللی نقش‌آفرینی کنیم و به میزان بیشتری از نقشه‌های دریایی دست یابیم.

 وى در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا حوادث اخیر دریایی و تحولات منطقه اى به ویژه سقوط پهپاد جاسوسی آمریکایی در منطقه، موجب اعلام موضع شرکت‌های کشتیرانی مبنی بر عدم تردد در آب‌های ایرانی شده است یا خیر؟ تصریح کرد: خیر؛ تاکنون مطابق حوادث اخیر هیچ یک از شرکت‌های کشتیرانی مختلف خارجی اعلام نکرده‌اند که به واسطه این تحولات به آب‌ها و بنادر ایران تردد نمی‌کنند و هیچ‌گونه توقفی نیز در بخش تردد ها صورت نگرفته است.

فعالیت کشتیرانی تجاری در بنادر بازرگانی ایران در حال انجام است 

وی ادامه داد: خوشبختانه کشتیرانی تجاری در بنادر بازرگانی کشور در حال انجام فعالیت است و طی سال جاری توانسته‌ایم در حوزه واردات غیرنفتی رشدی بالغ بر ۱۹ درصد را تجربه کنیم و در حوزه صادرات غیرنفتی نیز از نظر وزنی کماکان دو برابر واردات غیرنفتی صادرات داشته‌ایم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ میلیون تن صادرات غیرنفتی مدنظر قرار گرفته و روند فعالیت ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز تحت مالکیت شرکت‌های ایرانی روند مطلوبی است.

راستاد با تاکید بر این‌که با توجه به ظرفیت‌های دریایی و بندری ایران، هیچ شخص و جایگاهی نمی‌تواند کشور ما را از فعالیت‌های تجارى و مراودات دریایى محروم کند، اظهار کرد: در سال گذشته نیز توانستیم بالغ بر ۱۳۵ میلیون تن در بنادر تجاری و جمعاً ۲۶۵ میلیون تن مراوده دریایی داشته باشیم و به نظر می‌رسد با توجه به میزان فعالیت‌ها طی سه ماهه ابتدایی سال جاری صرفه‌نظر از تهدیدات و اقداماتی که برای ایجاد انسداد توسط دشمن انجام شده است، روند فعالیت‌های عادی خود را ادامه دهیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.