| کد خبر: 190986 |

◄ در شورای تخصصی حمل‌ونقل بررسی شد: ترانزیت بار و ترافیک درون‌شهری

شورای تخصصی حمل‌ونقل هم موضوع ترانزیت بار و هم موضوع حمل‌ونقل و ترافیک درون‌شهری پرداخت.

تین نیوز

پنجمین جلسه شورای تخصصی حمل‌ونقل مرکز پژوهش‌های مجلس دیروز با ریاست مهرداد تقی زاده با حضور جمعی از خبرگان، مدیران کل وزارت راه و راه‌آهن، برخی صاحب‌نظران حمل‌ونقل و شهرساز، معاونان عمرانی برخی استان‌ها، معاونان حمل‌ونقل و ترافیک برخی شهرها، رئیس فدراسیون لجستیک، وزارت کشور، چمران و برخی مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شد.

به گزارش تین‌نیوز در این جلسه شورای تخصصی حمل‌ونقل هم موضوع ترانزیت بار و هم موضوع حمل‌ونقل و ترافیک درون‌شهری پرداخت.

در این جلسه نمای کلی ترانزیت بار کشور موردبررسی و تحلیل قرار گرفت و کریدورهای رقیب اطراف ایران تحلیل شد. براین اساس می‌توان گفت با توجه به روند کند فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی در ایران و در بعضی موارد تحلیل‌های ناقص از موقعیت‌های ترانزیتی در کشورهای همسایه و عدم حل مشکِلات نرم‌افزاری و مدیریتی، مزیت‌های کشور در کریدورهای ترانزیتی در حال از بین رفتن است و در مقابل بسیاری از کشورها در این زمینه فعال بوده و جایگاه ایران را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

در این شورای تخصصی به‌منظور جلوگیری از این روند، بسته پیشنهادی هشتگانه ارائه و با توافق اعضا به تصویب رسید و قرار شد در صورت تصویب در مراجع بالاتر، جزئیات آن تهیه شود.

در دستور جلسه دوم، ضرورت تغییر نگرش در حمل‌ونقل درون‌شهری توسط تقی زاده ارائه شد.

ازجمله موارد مطروح در این زمینه سیر تغییر نگرش در مورد توسعه معابر در طراحی ترافیک شهری بود که در گام نخست آن را به‌عنوان راه‌حل مشکل ترافیک می‌دانستند، اما سیر تحولات، در مراجع علمی و طراحی‌های ترافیکی، توسعه معابر را به‌عنوان عامل افزایش ترافیک معرفی کرده‌اند و درنهایت این سیر تغییر نگرشی به اینجا ختم شد که راه‌حل مشکل ترافیک، توسعه کیفی و کمی حمل‌ونقل عمومی و Road Diet بوده و ضرورت تغییر نگرش از خودرو محوری به انسان‌محوری مورد تاکید است.

بر همین اساس بسیاری از فعالیت‌های شهرداری‌های کشور در توسعه معابر اشتباه بوده و به گسترش ترافیک منجر می‌شوند.

شورای تخصصی حمل‌ونقل به‌عنوان تنها مرجع رسیدگی به موضوعات مشترک حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری بار و مسافر، بازوی کمکی مرکز پژوهش‌های مجلس در این حوزه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.