| کد خبر: 190897 |

وحدت واجب‌تر از نان شب

شایعه قهر جهانگیری تکذیب شد.

تین نیوز

دو سال پیش وقتی وارد گود انتخابات شد، اولین جمله‌ای که در مناظره انتخاباتی‌اش به زبان آورد این بود:«به عنوان نماینده جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام تا بگویم با یک جریان ریشه‌دار چه کردند؟ شما یک‌ جریان را از همه حقوقش محروم کرده‌اید و می‌گویید یک کاندیدا هم نداشته باشند؟» این صحبت‌های جهانگیری در رقابت نفسگیر دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری همه را در برابر جعبه جادو میخکوب کرده بود.

به گزارش  تین نیوز به نقل از اعتماد، با این‌که معاون‌ اول حسن روحانی در ردای رقیب پا در میدان انتخابات گذاشته بود اما همه می‌دانستند رفیق بود.

علت حضور او در این انتخابات برای چیست؟ همه می‌دانستند که جهانگیری به دلیل صراحت لهجه آمده است تا کنار حسن روحانی بخشی از بار این کارزار را به دوش بگیرد. ماموریتی که به خوبی انجام شد و روز 26 اردیبهشت 96 آن را در جریان سفر انتخاباتی به شیراز به بهترین نحو به پایان رساند.

«با صلاحدید بزرگان اصلاحات و رایزنی با جناب آقای دکتر روحانی در آخرین لحظه‌های ثبت‌نام، نامزد ریاست‌جمهوری شوم و همان‌گونه که در آن زمان اعلام کردم برای تبیین وضعیت کشور در آغاز راه و مسیری که طی کردیم و راهی که پیمودیم و ارایه چشم‌انداز پیش ‌رو وارد عرصه رقابت‌ها شدم.

اکنون که دوره تبلیغات رو به پایان است و بحمداله جناب آقای دکتر روحانی با عبور از میان همه بداخلاقی‌ها و بی‌انصافی‌ها توانسته است در معرض اقبال چشمگیر ملت قرار گیرد. من بار این مسوولیت را از خود برداشته می‌دانم و با اعلام کناره‌گیری از کاندیداتوری، تمام توان خود را در خدمت حمایت از دکتر روحانی و پیشبرد برنامه‌های آینده ایشان قرار می‌دهم.»

او از رقابت‌ها کنار کشید تا شیخ حسن روحانی برای 4 سال دیگر رییس‌جمهور شود. حالا دو سال از آن روزها می‌گذرد و این‌ بار شایعات درباره قهر و آشتی‌های خیابان پاستور است که جایی در میان اخبار باز می‌کند.

شایعه یک قهر

«روحانی خطاب به جهانگیری جمله‌ای می‌گوید که باعث تکدر خاطر جهانگیری می‌شود اما علی لاریجانی پادرمیانی می‌کند و قضیه فیصله می‌یابد. البته جهانگیری از بحث کارشناسی خود کوتاه نمی‌آید و به استدلال و مباحثه‌اش ادامه می‌دهد اما از یک جایی به بعد سکوت می‌‌کند و... این همه شایعات و ماجراهایی بود که دیروز از پاستور مخابره می‌شد.

از آنجا که مهر 97 گلایه‌های در گلو مانده جهانگیری آشکار شد و حتی زمزمه‌های استعفایش به گوش می‌رسید، دور از ذهن نبود که حرف و حدیث‌هایی پیش بیاید ولی درست در میان این اما و اگر‌ها برخی پایگاه‌های خبری از این ماجرا داستان‌سراهایی کردند و درباره این ماجرا نوشتند:«در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه‌ای در روز شنبه، روحانی خطاب به جهانگیری می‌گوید که شما و اصلاح‌طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد اما تصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد که لاریجانی از او می‌خواهد، جلسه را ترک نکند. جهانگیری پس از پایان جلسه، راهی منزل شده و در محل کار خود حاضر نمی‌شود.»

آنها پای وساطت وزرا را هم به میان آوردند و نوشتند:«چندین تن از وزرا طی دیروز و امروز با جهانگیری در منزلش دیدار کرده‌اند و خواستار بازگشت او به سر کارش شده‌اند، امری که هنوز محقق نشده است.»

بازار شایعات آنقدر داغ شد که شنیده می‌شد، محمدجواد ظریف از جمله وزرایی بوده که برای وساطت به منزل جهانگیری رفته است».

از تکذیب قهر تا تایید اختلاف نظر

دقایقی از انتشاره خبر قهر اسحاق جهانگیری نگذشته بود که بازار اظهارنظرها و تایید و تکذیب‌ها داغ شد. محمود نادری، معاون ارتباطات دفتر معاون اول رییس‌جمهور اولین کسی بود که ماجرای حاضر نشدن جهانگیری در دفترش را تکذیب کرد. او روز گذشته به جماران گفته بود که اسحاق جهانگیری در جلسه هیات دولت شرکت کرده و هیچ غیبتی در کار نبوده است.

تکذیب قهر جهانگیری به اظهارات معاونش ختم نمی‌شود و علی ربیعی نیز این موضوع را تکذیب می‌کند البته ربیعی وجود اختلاف نظر‌ها را رد نمی‌کند.

او در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر در پاسخ به این سوال که ماجرای قهر جهانگیری از دولت، صحت دارد یا خیر می‌گوید:«بین اختلاف نظر و قهر، تفاوت وجود دارد. طرح موضوع قهر در شأن آقای جهانگیری نیست و صحت ندارد.»

او با بیان اینکه هم‌اکنون جلسه دولت به ریاست آقای جهانگیری در جریان است، می‌گوید:«در این جلسه، سقف بودجه ۳۸۶ هزار میلیارد تومان بسته شد.» ربیعی با بیان اینکه در جلسات سطوح بالا، نظرات با صراحت بیان می‌شود، گفت:«بحث بودجه مرتبط با زندگی مردم است و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن مطرح می‌شود که ممکن است با یکدیگر تناقض داشته باشند. نباید اختلاف درباره ساختار بودجه را به اختلاف در سایر مسائل تعمیم داد؛ این امری غیر‌اخلاقی است و معمولا این شایعات در این روزها که دولت مشغله زیادی دارد، مطرح می‌شود.»

بعد از صحبت‌های علی ربیعی، این توییت حسام‌الدین آشناست که این روزها در مقام سخنگوی مجازی دولت ظاهر می‌شود و خودنمایی می‌کند. او هم در حساب‌ کاربری‌اش در توییتر با هشتگ اختلاف‌نظر بد نیست، مساله قهر را تکذیب می‌کند او می‌نویسد:«جلسات عالی کشور نه جای بله ‌قربان‌گویی است، نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری. بزرگان کشور در این جلسات، دیدگاه‌های سازمانی مختلف و گاه متعارض را با صراحت تمام مطرح و تبادل نظر را تا رسیدن به بهترین تصمیم برای بهبود زندگی مردم دنبال می‌کنند.»

بازی در کدام زمین؟

وقتی شرایط به حساس‌ترین و پرفشارترین مرحله خود می‌رسد، مشخص است که عقاید و نظرات در نقاطی با یکدیگر تلاقی پیدا کنند و این موضوعی است که تقریبا در هر سیستمی با هر ساختار و تفکری یک امری کاملا عادی تلقی می‌شود اما اینکه درست در شرایطی که کشور با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و اتفاقا عده‌ای بی‌صبرانه منتظر هستند تا شاهد یک شکست برای دولت و جریان اصلاحات باشند، مانور دادن بر اخباری که از یک سو حاشیه‌ساز خواهد بود و از سوی دیگر صحت و سقمش محل بحث است این سوال را در ذهن تداعی می‌کند که این رسانه‌ها با ادعای اصلاح‌طلبی در کدام زمین بازی می‌کنند؟

حرف آخر اینکه امروز وحدت، به خصوص برای مسوولان از نان شب هم واجب‌تر است.

 

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.