| کد خبر: 190684 |

تراموای رشت باید با جدیت بیشتری اجرایی شود

در جلسه کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل در راستای برگزاری شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شورهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها به اجرای خطوط تراموای رشت با ظرفیت بیشتر و با هدف آینده نگری تاکید شد.

تین نیوز

در جلسه کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل در راستای برگزاری شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شورهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها به اجرای خطوط تراموای رشت با ظرفیت بیشتر و با هدف آینده نگری تاکید شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری برنا از گیلان ؛ رئیس مجمع روسای شورای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان ها در ابتدای جلسه  امروز در ساختمان شورای رشت با اشاره به اینکه استان گیلان و شهر رشت چهره های شاخص و برجسته ای دارند اظهار کرد:چهره هایی از جمله آیت الله بهجت، شیون فومنی و غیره بسیار شاخص هستند.

محسن هاشمی در سخنان خود با بیان اینکه قوانین موجود در کشور برای حمل و نقل عمومی و عمران کشور با شدت لازم اجرایی نمی شود گفت:  مهم ترین مبحث حمل و نقل عمومی مدیریت مصرف سوخت است که سالیانه باید بابت آن  چهار هزار میلیارد تومان توسط دولت به حمل و نقل شهری اختصاص پیدا کند.

هاشمی به نقش دولت در مبحث خرید اتوبوس های درون شهری اشاره کرد و گفت: دولت باید بابت خرید اتوبوسهای شهری اعتباراتی اختصاص دهد.

هاشمی پیرامون پروژه تراموای رشت افزود: به نظر می آید باید خط تراموا  در رشت با جدیت بیشتری اجرایی شود و رشت می تواند در این باره از تجربیات شهرهای دیگر کشور استفاده کند.

وی به ظرفیت ۶ هزار نفری تراموای رشت اشاره کرد و گفت: به نطر می رسد باید به ظرفیت پانزده تا بیست هزار بر اساس آینده نگری در این باره برنامه ریزی شود .

هاشمی به مقوله مدیریت جامع شهری اشاره کرد و گفت: این مقوله را مطرح کردیم اما آرای لازم را کسب نکرد.

وی معضل پسماند را مربوط به مدیریت شهرها دانست و بیان کرد: مدیریت شهری در هر کدام از شهرهای کشور باید به این مبحث با نگاه درآمد زایی نگاه کند و معتقدم از پسماند تهران  می توانیم هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم اما در حال حاضر مافیایی آن را  به قیمت کیلویی هزار تومان خریداری و پس از آن کیلویی هشت هزار تومان به فروش می رساند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه اعضای شورا خادم مردم هستند تصریح کرد: هشت هزار شهید از افتخارات رشت و گیلان است و در رابطه با مباحثی از جمله مدیریت مصرف سوخت، ارزش افزوده و غیره اتفاقات خوبی برای شهرداری ها در حال رقم خوردن نیست .

شیرزاد به تردد خودروهای سبک در سطح رشت اشاره کرد و گفت: بالغ بر پنج هزار تاکسی در رشت مشغول فعالیت است که اکثریت آنها فرسوده هستند .رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت  با اشاره به  اینکه مردم گیلان و رشت افراد بسیار باهوشی هستند افزود: استان های شمالی در مباحث زیست محیطی مظلوم واقع شده اند و برای مطالبات مردم گیلان گوش شنوایی وجود ندارد و تمامی چالش های اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی در زیر پوشش زیبا و سرسبز گیلان پنهان شده است.

وی با بیان اینکه  سرمایه گذاران به استان های دیگر هدایت می شوند تصریح کرد: سرمایه گذاران به شهرهایی از جمله کیش، اصفهان و غیره هدایت می شوند اما در استان گیلان با فراز و نشیب های فراوانی مواجه هستیم .

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت به اختصاص اعتبار به منظور احداث زباله سوز در ساری اشاره کرد و گفت: سراوان و ساری همزمان درباره مبحث زباله سوز اقدام کردند اما ساری تمام اعتبارات را جذب کرده اما اعتبار سراوان هنوز محقق نشده است. گیلان هنوز اختصاص پیدا نکرده است.

شیرزاد با حمایت از ایجاد پارک مختص معلولین افزود: این اقدام جزو مطالبات آنان است و باید به نیازهای این قشر از جامعه نیز توجه بیشتری معطوف شود.عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز در این جلسه با تاکید بر ایجاد پارک مختص معلولین در شهرها اظهار کرد: یک فردی که دچار معلولیت  است چنانچه در یک پارک به ورزش و غیره بپردازد در برخی از موارد به علت عدم فرهنگ سازی مناسب ممکن است با نگاه های متفاوتی مواجه شود که یقینا چندان برایش قابل پذیرش نیست.

بهراد ذاکری با تاکید بر اینکه معتقدم باید به ایجاد زمینه های آسایش جامعه معلولین توجه بیشتری صورت بگیرد افزود: یقینا ایجاد پارک مختص معلولین یکی از این برنامه ها است.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی در حوزه شهری بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: معتقدم چون در تهران عدالت اجتماعی وجود ندارد این شهر نیز توسعه یافته نیست و این مشکل در بسیاری از شهرهای کشور مشاهده می شود.

ذاکری  با تاکید بر اینکه عدالت اجتماعی زمانی شکل می گیرد که مشارکت شهروندان را جلب کنیم افزود:در حال حاضر درگیر عدم اعتماد بین مردم و دولت و حتی مردم و شوراها هستیم و باید برای جلب این مهم اعتمادسازی کنیم.

ذاکری با تاکید بر اینکه عدم مدیریت جامع شهری مشکلی است که بر شوراها و شهرداری ها حاکم است و این مسئله موجب بروز مشکلات متعددی می شود گفت: این مسئله باید به طور حدی از طریق نهادهای تاثیرگذار پیگیری شود و انتظار داریم با توجه به اختیاراتی که استاندار دارد نسبت به تشکیل کارگروهی مشخص در این باره اقدام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید دولت را ترغیب کنیم که از پروژه کلان تولید اتوبوسهای گازسوز در کشور حمایت کند اظهار کرد: اتوبوس های برقی از جمله پروژه های سبز بوده و باید سریعتر و شفاف تر در این باره موضع اقدام شود.

عباس زارع با بیان اینکه سطح گارانتی در کشور بالا نیست گفت: سال گذشته از بهترین برندهای ایران اتوبوس وارد شهر کردیم اما پیرامون گارانتی ها مشکلاتی وجود دارد.

وی به  ایجاد پارک های مختص معلولین اشاره کرد و گفت: جداسازی این امکان موجب منزوی شدن آنان می شود و احساس می کنم بازتاب خوبی ندارد.

زارع با اشاره به پیاده راه فرهنگی رشت بیان کرد: در ساخت پیاده راه به اجرای   مناسب سازی برای معلولین توجه نشده است.

وی با بیان اینکه نگاه دولت به مبحث پسماند باید عمیق تر باشد تصریح کرد: موضوع پسماند باید به یکی از دغدغه های جدی در کشور تبدیل شود و همان طوریکه دولت در مبحث خرید اتوبوس و دیگر مباحث این چنینی ورود می کند انتظار داریم به مقوله پسماند نیز وارد شود.

عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای اسلامی اهواز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حمل و نقل عمومی شهری باید تمامی جوانب مورد توجه باشد اظهار کرد: با پیگیری مطالعات متروی مشهد متوجه می شویم که درصد پایینی در آن شهر از این نوع حمل و نقل استفاده می کنند و معتقدم خط ویژه و بی ار تی در محیط های شهری با استقبال بیشتری همراه است.

مدیر پروژه تراموای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تراموا فرصت مناسبی برای  داشتن حمل و نقل ریلی  است اظهار کرد: تراموا نسبت به مترو قابلیتهای مورد توجه ای دارد.

محمد محبتی با تاکید بر اینکه تراموا نسبت به اتوبوسها طول عمر بیشتری دارد افزود: ۲۱۰ میلیون یورو برای ایجاد خط یک تراموا اعتبار نیاز داریم که شامل حدود ۹۰ واگن است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهر همدان ششصد هزار نفر جمعیت دارد اظهار کرد:متاسفانه به واسطه عدم حمایت دولت همدان از مشکل حمل و نقل رنج میبرد اما با همین بضاعت  اخیرا ۴۵ اتوبوس وارد شهر کرده ایم.

کامران گردان با بیان اینکه با آرام سازی حمل و نقل توانستیم مباحث را تا حدودی کنترل کنیم افزود: دو رینگ شهر آزاد سازی شده و این مهم موجب کاهش ترافیک در همدان شده است.

وی با تاکید بر اینکه مهندسی ترافیک  و فرهنگ ترافیک و آموزش آن بسیار مهم است گفت: متولی خاصی پیرامون فرهنگ ترافیک نداریم و علیرغم ورود خودروهای شیک به کشور در این مقوله ضعیف هستیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.