| کد خبر: 190537 |

صفر تا صد جزئیات ترمینال سلام

ترمینال سلام فرودگاه امام به روی مسافران بازگشایی شد.

تین نیوز

ترمینال سلام جلوه تازه‌ای از توانمندی متخصصان داخلی در صنعت فرودگاهی است، که امروز بعد از گذشت ۱۰ سال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ترمینال سلام به عنوان دومین ترمینال مسافری فرودگاه بین‌المللی امام بعد از گذشت ۱۰ سال امروز با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

در سال ۸۸ کلنگ احداث ترمینال گالری جهت جابه‌جایی و انتقال پرواز‌های حجاج زده شد. ترمینالی که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی به عنوان ترمینال گالری سلام نامگذاری کرد.

ترمینال شماره یک فرودگاه بین‌المللی امام در سال ۸۳ با ظرفیت ۶.۵ میلیون نفر احداث شد و همزمان با افزایش سفر‌های هوایی بین‌المللی ظرفیت این ترمینال به ۱۰ میلیون نفر در ۲ سال گذشته رسید؛ اما با افزایش هزینه‌ پرواز‌های خارجی میزان تردد به این فرودگاه و ترمینال کاهش یافت به طوری که میزان جابه‌جایی‌های این ترمینال در سال گذشته به ۷ میلیون نفر رسید.

بر اساس این گزارش، مقرر شده بود که از ترمینال سلام تنها برای جابه‌جایی پرواز‌های حج استفاده شود که تا امروز چندین بار وعده افتتاح آن از سوی مقامات مسئول اعلام شده بود؛ اما هر بار به بهانه‌های مختلف و یا تکمیل نشدن تجهیزات، بهره‌برداری از آن به تعویق می‌افتاد. چندی پیش اعلام شد که ترمینال سلام تغییر کاربری دهد و از این ترمینال جهت استفاده از پرواز‌های عمومی بین المللی استفاده شود.

این ترمینال دارای ۵ میلیون ظرفیت جابه‌جایی است و با افتتاح این ترمینال بخش عمده‌ای از سنگینی بار مسافران ترمینال شماره یک برداشته می‌شود.

انتقال برخی پروازهای داخلی به فرودگاه امام

علی رستمی، مدیرعامل فرودگاه بین المللی امام اظهار کرد: برخی از پرواز‌های داخلی از جمله مشهد، کیش، شیراز، اصفهان و سایر شهر‌ها از ترمینال سلام فرودگاه امام(ره) انجام می‌شود، اما این به معنای آن نیست که تمام این پرواز‌ها از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام منتقل شده است؛ بلکه مسافران می‌توانند برای پرواز، فرودگاه مهرآباد یا فرودگاه امام را انتخاب کنند.

رستمی درباره ویژگی‌های فرودگاه امام گفت: ترمینال گالری سلام جلوه تازه‌ای از توانمندی متخصصان داخلی در صنعت فرودگاهی است، چرا که طراحی، ساخت و تجهیز این پروژه تماما توسط متخصصان و مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی افزود: در یک سال و نیم گذشته عملیات ساخت ترمینال گالری سلام با سرعت بیشتری ادامه یافت و تحریم‌ها که از یک سال گذشته تشدید شد، نتوانست مانع ساخت و پیشرفت این پروژه تماما ایرانی شود.

مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی امام اذعان کرد: پایانه مسافری سلام در ۵۵ هزار مترمربع و در ۳ طبقه احداث شده که در صورت بهره‌برداری از آن ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه امام به ۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، ساخت ترمینال سلام که از سال ۸۸ آغاز شده بود تا سال ۹۵ به دلیل مشکلات بسیار زیادی تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما از سال ۹۵ با ورود بنیاد مستضعفان، مهندسان ایرانی و همچنین تأمین منابع مالی و تزریق آن به پروژه سرعت ساخت این ترمینال افزایش یافت و آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در یک اقدام بسیار مهم، فرودگاه امام را از زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران خارج کرده و به عنوان یک شرکت و معاونت مستقل در وزارت راه و شهرسازی قرار داد.

مقرر شده بود که در نوروز امسال بخش عمده‌ای از پرواز‌های نوروزی از طریق این ترمینال انجام شود، اما بعد از مدت کوتاهی اعلام شد که افتتاح این ترمینال باید بعد از گذراندن تست‌های گرم و مربوطه به بهره‌برداری برسد در نتیجه افتتاح این ترمینال در آستانه عملیات حج صورت گرفت.

ترمینال سلام با هدف گذاری‌های اولیه فاصله بسیار زیادی دارد

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ترمینال شماره یک فرودگاه بین المللی امام جوابگوی نیاز‌های مسافران خارجی نبود، گفت: هدف از ساخت شهر فرودگاهی امام این بود که فراتر از یک فرودگاه عمل کند و مجموعه‌ای باشد که همزمان با آن عملیات جابه‌جایی بار و مسافر صورت گیرد؛ اما هم اکنون بعد از گذشت چندین سال از ساخت این فرودگاه مشخص شده است که این ترمینال با هدف گذاری‌های اولیه بسیار فاصله دارد.

وی توضیح داد: هم اکنون ظرفیت جابه‌جایی مسافرانی که از این فرودگاه انجام می‌شود یک بیستم ظرفیت گذاری‌های صورت گرفته است و ما برنامه‌های بسیار خاص‌تری را برای این ترمینال برنامه‌ریزی کرده بودیم.

رضایی کوچی تصریح کرد: هم اکنون ترمینال سلام با هدف گذاری‌های صورت گرفته فاصله دارد، اما خوشبختانه بعد از گذشت ۱۰ سال و با همت مهندسان ایرانی امروز به بهره‌برداری رسید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقامات مسئول به ویژه مدیرعامل شهر فرودگاهی امام باید از لحاظ ارائه کیفیت خدمات پروازی به مسافران نهایت تلاش خود را انجام دهد، زیرا افتتاح این ترمینال بعد از گذشت ۱۰ سال برای مسافران اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی یادآوری کرد: این ترمینال از لحاظ زیرساختی و کیفی دارای نواقصی است؛ اما افتتاح آن می‌تواند بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های مسافری ترمینال شماره یک را تأمین کند.

عملیات حج امسال به طور قطع از ترمینال سلام انجام می‌شود

رستمی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام گفت: عملیات حج امسال به طور قطع از ترمینال سلام انجام می‌شود و این ترمینال می‌تواند نقطه شروع خوبی برای آغاز رقابت فرودگاه امام با سایر فرودگاه‌های منطقه باشد.

وی اظهار کرد: فرودگاه‌ها با سطح خدمات، کلاس بندی می‌شوند و در کلاس A ظرفیت فرودگاه امام(ره) ۸۰ درصد افزایش می‌یابد و ما می‌توانیم سهم بیشتری در حوزه هوایی را در منطقه داشته باشیم.

هم اکنون با افتتاح ترمینال سلام نه تنها پرواز‌های زیارتی بلکه تمام پرواز‌های خارجی و داخلی هم از این ترمینال انجام می‌شود و در چنین شرایطی که کشور از لحاظ تحریم‌ها به ویژه در حوزه هوایی در شرایط بسیار سختی قرار دارد می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف بزرگی به شمار آید.

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.