| کد خبر: 190490 |

یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح کرد:

◄ دلیل ایجاد حباب کاذب و خارج از عرف در بازار کامیون چه بود؟

بهتر نیست در اجرای نوسازی ناوگان، با شرایط سختگیرانه پیش برویم که دست دلالان کوتاه شود و فرسوده‌سواران، دچار مشکل و بیکاریِ تحمیلی نشوند؟

تین نیوز

یک فعال بخش حمل‌ و نقل جاده‌ ای  با انتقاد از رویه‌ ای که چند سال قبل به توسعه ناوگان حمل‌ و نقل عمومی به ‌جای نوسازی آن منجر شد، گفت: بهتر بود اول به نوسازی ناوگان فرسوده عمومی توجه می‌شد و پس از آن به توسعه این ناوگان و واردات وسایل نقلیه شخصی.

به گزارش تین نیوز، داود کریمی با طرح این پرسش که «اگر کشورمان وارد کننده نفت بود آیا تا این حد به فعالیت ناوگان فرسوده‌ پرمصرف بی‌ توجهی می‌ شد»، افزود: آیا وقت آن نشده موضوع مصرف بالای کشنده‌ها، کامیون ها و اتوبوس‌ های فرسوده‌ کشور را از نان شب واجب‌تر بدانیم و تا این حد ذخایر نفتی را بیهوده دود و محیط زیست را بیشتر نابود نکنیم و شاهد این همه‌ تلفات جانی جاده‌ای که بخش زیادی از آن به‌دلیل سیستم ایمنی و ترمز قدیمی ناوگان فرسوده است، نباشیم؟

بیشتر بخوانید:

وی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: بهتر نیست با به‌کارگیری نیروی‌های توانمند به‌فکر تولید کشنده و کامیون تولید داخل باشیم که اشتغال‌زایی گسترده‌ ای ایجاد می‌کند و همچنین در اجرای نوسازی ناوگان، با شرایط سختگیرانه پیش برویم که دست دلالان کوتاه شود و فرسوده‌سواران که پیشکسوتان و زحمت‌کشانِ عرصه‌ حمل‌ونقل هستند، دچار مشکل و بیکاریِ تحمیلی نشوند؟

کریمی با اشاره به افزایش قیمت کامیون در بازار، در مورد عوامل موثر در این امر، تاکید  کرد: بازار کامیون و ناوگان سنگین از تورمی که از نیمه دوم سال ۹۶ آغاز شد مستثنی نبود، دلیل این تورم در سیستم بانکی و افزایش نقدینگی است که بخش عمده‌ آن را سود سپرده‌ های کلان و خلق پول‌ ها ایجاد می‌کند.

به گزارش تین نیوز، او گفت: این تسهیلات کلان به بخش تولید نمی‌ رود، اشتغال‌زایی نمی‌کند، به پایه پولی کشور چیزی اضافه نمی‌کند و گاهی در سیستم بانکی سپرده شده و فقط باعث افزایش نقدینگی می‌شود که سیستم بانکی با افزایش قیمت ارز آن را جبران می‌کند و خواص از آن بهره می‌برند.

وی افزود: تورم، بر اساس دلایل گفته شده انکارناپذیر بود ولی بازار کامیون در پله‌های افزایش قیمتی در یکسال و نیم گذشته، دچار حباب کاذب چند صد میلیون تومانی و خارج از عرف شد که طی این روند، فروشندگان و کامیونداران زیادی متضرر شده و زندگی آنها دچار مشکلات فراوانی شد.

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان این‌که پله‌های افزایشی تمام شده و حباب‌ها باید از بین برود، خاطرنشان کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کننده هرچند که در این مدت به تولیدکنندگان نزدیک‌تر بوده‌است ولی به کمک شورای رقابت و خودروسازان و بازاریان باید کمک و هر چه زودتر لیست قیمت‌های عادلانه را اعلام کنند تا این حباب از بین برود و بازار به ثبات برسد.

وی بیان کرد: همچنین لازم است خودروسازان، با توجه به شرایط حساس کشور و منطقه خاورمیانه و ضرورت تخیله سریع بارهای بنادر جنوبی، کشنده‌ها و کامیون‌های تعهد کرده را تحویل داده و فروش‌های جدید خود را آغاز و به ثبات بازار کمک و بیشتر به منافع ملی فکر کنند تا منافع خصوصی و شخصی.

کریمی گفت: ضمن این‌که نظارت بر بازار قطعات نیز باید بیشتر شود تا کامیوندارانی که به‌خاطر قیمت بالای قطعات و روغن و لاستیک و غیره و در کل به‌خاطر افزایش نسبت استهلاک به درآمد، فعالیت خود را محدود کرده‌اند، به فعالیت پرتلاش در ناوگان برگردند.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: در یکسال و نیم گذشته رانت‌های اطلاعاتی و مالی زیادی وجود داشت مثل قراردادهای خاص و گرفتن دلارهای ۴۲۰۰ تومانی که ضرر آن به مصرف‌کنندگان رسید و منافعش را برخی‌ها بردند.

کریمی ابراز امیدواری کرد؛ با پیگیری قوه قضائیه به مسائل قبل رسیدگی و با فرصت‌طلبان و رانتخوارن و آشوبگران برخورد قاطع صورت گیرد و با نظارت قوی در آینده شاهد این اتفاقات خصوصا مسایلی که در شرکت سایپادیزل به عنوان مهمترین مونتاژ کننده کشنده و کامیون در کشور، ایجاد شد، نباشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسلم کشیذ 1 0

    سلام،کدام راننده دومیلیارد تومان پول داره که یک دستگاه کشنده با تریلر خرید بکند؟! باچه درامد و کرایه ای قسط هفت میلیونی پرداخت کنه،بنده ۲۰ سال کامیون دارم از فرسودگی گذاشتم برای فروش میگن ششصد میلیون فروش میره! بااین پول چی میتونم بخرم؟!!