| کد خبر: 190457 |

بازگشت خطوط کشتیرانی کانتینری به مسیر عملیاتی منفی

بیمکو معتقد است در ماه های باقی مانده سال جاری میلادی، رشد تقاضای ناوگان کانتینری بعید به نظر می رسد و صنعت کشتیرانی کانتینری بار دیگر مسیر عملیاتی منفی را طی خواهد کرد.

تین نیوز

بیمکو معتقد است در ماه های باقی مانده سال جاری میلادی، رشد تقاضای ناوگان کانتینری بعید به نظر می رسد و صنعت کشتیرانی کانتینری بار دیگر مسیر عملیاتی منفی را طی خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل ازمانا، بیمکو نوشت: طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی، 191 هزار TEU کانتینر جابه جا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد 0.5 درصد دارد. اما با این وجود، 0.5 درصد رشد جابه جایی در مقایسه با سال های گذشته رقم بسیار کوچکی است، برای مثال تقاضای جهانی طی سه ماهه نخست سال 2017 رشد 6.6 درصد را به نمایش گذاشت.

این گزارش ادامه داد: نرخ رشد پایین 0.5 درصد یک مسئله بسیار مهم برای صنعت کشتیرانی به شمار می آید، صنعتی که برای سال های زیادی رشد دو رقمی تقاضا را به نمایش گذاشته است، ناگفته نماند در بین سال های 1999و2007 میانگین رشد به 10.2 درصد افزایش و در بین سال های 2012 و 2018 میانگین رشد به 4.3 درصد کاهش پیدا کرد.

بنابراین با توجه به رشد پایین 0.5 درصد می توان بر این واقعیت صحه گذاشت که بازار تقاضا تصویر ناخوشایندی از خود به چهره دارد.

در طول سه ماه نخست سال جاری میلادی، حجم جابه جایی کانتینری در مسیرهای تجاری درون آسیا روند نزولی را در پیش گرفت. افت حجم تجاری دراین مسیر نشانه ای از شیب نزولی در زنجیره های عرضه و در نهایت ناشی از کاهش سفارشات جدید به کارخانجات آسیایی در ماه های اخیر است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: از مجموع 53 فروند کشتی سفارش داده شده از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 14 فروند از ظرفیت بین 11هزار الی 15 هزار TEU برخوردار هستند و 39 فروند ظرفیت حمل کارگو بین 635 TEU الی 2500 TEU دارند.

لازم به ذکر است: ظرفیت ناوگان فعال کانتینری در طول چهار ماه نخست سال جاری میلادی رشد 1.1 درصد را به نمایش گذاشت، میانگین ظرفیت اوراق تاکنون دوهزار و 179 TEU برآورد شده است که نسبت به یک هزار و 790 TEU سال 2018 میلادی، روند افزایشی را نشان می دهد. 

درابتدای سال جاری بیمکو پیش بینی کرده بود که میزان کمی از ظرفیت روانه یاردهای اوراق شوند، اما به دلیل نرخ کرایه حمل بیش از انتظار ضعیف، افزایش دو برابری سطح اوراق برآورد می شود.

 روی هم رفته پیش بینی می شود ناوگان کانتینری رشد 3.1 درصد را درسال جاری میلادی تجربه کند.

گفتنی است: در حال حاضر نرخ های اجاره زمانی برای یک کشتی با ظرفیت 6 هزار و 500 TEU بر پایه 18 هزار دلار در روز می چرخند، درحالی که در اواخر ماه می کشتی ها با ظرفیت هشت هزار و 500 TEU بر روی 26 هزار دلار در روز تثبیت شدند.

این گزارش در پایان نوشت: در طول سال های 2011 - 2018، خطوط کشتیرانی کانتینری اصلی میانگین در اکثر سه ماهه ها سودآوری عملیاتی منفی را به نمایش گذاشتند. از آنجایی که بیمکو امید زیادی به رشد تقاضا درسال جاری میلادی ندارد، صنعت کشتیرانی کانتینری بار دیگر مسیر سودآوری عملیاتی منفی را طی خواهد کرد.

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.